Den akademiske friheten i Tyrkia er truet

Av Kai Einar Tilley

På oppfordring fra ni universitets- og høgskolerektorer har regjeringen tatt kontakt med tyrkiske myndigheter for å uttrykke sin bekymring for den akademiske friheten i Tyrkia.

Det er utenriksminister Børge Brende og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen som har ansvar for saken i regjeringen. De har tett kontakt med tyrkiske myndigheter og har gitt uttrykk sin bekymring. Regjeringen har understreket betydningen av at rettssikkerheten for den enkelte ivaretas når landet nå har sitt oppgjør etter kuppforsøket.

Les saken på regjeringens nettsider

Akademisk reaksjon på masseoppsigelser
Det var i midten av juli at den Den europeiske universitetsforeningen (EUA) gikk ut og fordømte situasjonen for universitetene og den akademisk frihet i Tyrkia på det kraftigste. EUA er en sammenslutning av universiteter med over 850 medlemsinstitusjoner fra 47 land. De ni norske universitetene som er medlemmer av EUA sluttet seg til fordømmelsen. Det samme gjorde Universitets- og høgskolerådet (UHR) som samler alle norske høyere utdanningsinstitusjoner.

Oppfordret til press fra høyeste politiske hold
I  kraft av sin stilling som styremedlem i EUA tok rektor Mari Sundli Tveit initiativ til brevet til statsministeren. I brevet oppfordrer de ni rektorene regjeringen til å løfte saken til høyeste politiske nivå. I uttalelsen står det blant annet: ”Vi oppfordrer statsminister Erna Solberg til å ta kontakt med sin statsministerkollega i Tyrkia og gjøre det klart at anslaget mot den akademiske friheten i landet er uakseptabel og i strid med grunnleggende akademiske verdier, den europeiske menneskerettighetskonvensjon og rokker ved det demokratiske fundament.” Det var denne henstillingen som utenriksminister Børge Brende og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen nå har fulgt opp. Sundli Tveit kommer til å forfølge saken videre i EUAs styre.

Les brevet til statsminister Erna Solberg fra de ni rektorene i denne lenken

Les mer om saken i Khrono: Ni rektorer med brev om Tyrkia til statsministeren og EU