Store klimagassutslipp fra kinesiske skoger

Forskere utførte feltarbeid i en subtropisk skog i Chongqing-provinsen i Kina for å undersøke lystgassutslipp fra skogbunnen. Foto: Jan Mulder

Lystgassproduksjon i skogsjord
Professor Jan Mulder fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) har studert lystgassproduksjon i mange år. Han har lenge hatt en mistanke om at utslippene fra skogbunnen i områder med stor tilførsel av nitrogenforbindelser, bidrar til global oppvarming.

Gjennom to prosjekter har Mulder og hans norske og kinesiske forskerkollegaer utført detaljerte studier av hvordan lystgass blir produsert i skogbunnen.

– Vi vet at skogbunn er surere enn jordbruksjord, rett og slett fordi sur jord er dårlig egnet til jordbruk. I sur jord produseres det mer lystgass enn i jord med en høyere pH, forklarer Mulder.

Les mer på forskning.no i artikkelen Store klimagassutslipp fra kinesiske skoger.