Optimum – et smart karrieregrep

Av Lars Mørk

Mathias, Ida, Anders og Sunniva er styremedlemmer i Optimum NMBU. Allerede ni måneder før studieslutt har de sikret seg attraktive jobber i et av de store internasjonale revisjonsfirmaene.

De fire økonomistudentene ved NMBU er enige om at bakgrunnen deres i linjeforeningen ved Handelshøyskolen har styrket dem i jobbsøker-prosessen, og at engasjement i en studentforening er et smart karrieregrep.

Bra for CV og nettverk
- Et frivillig verv krydrer alltids CVen, og hjelper med å kunne skille seg ut i mengden. Det er også fint å ta med i søknaden som en erfaring man har vokst på og lært av. På intervju kunne jeg knytte mange av spørsmålene opp til relevante situasjoner jeg har opplevd i løpet av året, sier masterstudent Sunniva Isabelle Kopperstad, som er leder for Optimum.

Sunniva har nå skrevet kontrakt med PwC og starter i jobben neste høst, og der får hun følge av masterstudent Ida Natalie Jerve,
som er næringslivsansvarlig i Optimum.

Gjennom vervet som næringslivsansvarlig har Ida hatt oppgaven med å sette studentene i kontakt med næringslivet gjennom bla. å arrangere bedriftspresentasjoner.

Hun var bevisst på at verv i en studentforening er noe bedriftene ser etter når de skal velge ut kandidater i søknadsprosessen.

- At man har hatt verv viser at man har vært engasjert utover bare studiene og det gir erfaring som bedriftene er ute etter, sier Ida.

Relevant erfaring
- Vervet i Optimumstyret gir deg relevant erfaring innen samarbeid og koordinering i team. Jeg er ung og har lite annen relevant erfaring. Det var derfor naturlig å spore intervjuet inn på de erfaringene Optimum har gitt meg, sier bachelorstudent Mathias Græsmo Larsen, som er markedsføringsansvarlig i Optimum.

Han er med sine 20 år den yngste EY har ansatt som Associate i Assurance-avdelingen.

Anders J. Broch, som er masterstudent og styremedlem i Optimum, starter i samme firma og avdeling som Mathias høsten 2015. Han peker også på at Optimum-vervet har gitt han kompetanse som arbeidsgivere ser etter.

- At jeg har tatt på meg et verv i Optimum viser at jeg har en høy arbeidskapasitet, samtidig som jeg engasjerer meg i både det faglige og sosiale miljøet ved Handelshøyskolen, men viktigst av alt at jeg tar utfordringer, sier Anders.

- I Optimum jobber vi i team, og dette er noe bedriftene er opptatt av. Vi møter på ulike utfordringer som må løses sammen i styret. I tillegg til at vi har fått erfaring med gjennomføring av ulike arrangementer. Praktisk erfaring med problemløsing er noe jeg selv pratet mye om under jobbintervjuene, sier Ida.

Arbeidsgiver: - Ser på helheten
Nordea var en av bedriftene som holdt bedriftspresentasjon ved Handelshøyskolen, NMBU i høst. Eivind Hoff (bildet), som er Employer Branding Manager i Nordea, peker på at verv i studentforeninger kan være et fortrinn.

- I Nordea ser vi på helheten og alle aktiviteter som våre søkere har med seg «i bagasjen» når de søker på jobb hos oss.

- Vi mener det er sterkt ønskelig at man skaffer seg flere erfaringer og dermed kan både reflektere over egne personlige egenskaper, samt få brukt disse i en annen situasjon enn bare på lesesalen. Verv i ulike studentutvalg er derfor svært verdifullt og verdsatt fordi det gir praktisk og prosjektmessig erfaring, problemløsning, og ikke minst verdifull kompetanse som kan trekkes inn i arbeidslivet.  Vi tillegger derfor relevante verv en viktig betydning i det vi ser over søkere til ulike stillinger og programmer i Nordea. Personer som har slik erfaring vil derfor ha et fortrinn hos oss, sier han.

Attraktive kandidater
De fire styremedlemmene i Optimum kan fortelle at de ikke er de eneste økonomistudentene fra NMBU som har sikret seg jobb i et av de store revisjonsfirmaene ni måneder før studieslutt. De vet om 14 medstudenter som har fått jobb i enten Deloitte, BDO, EY og PwC. Mathias og Anders tror økonomistudentene fra NMBU er blitt mer kjent blant arbeidsgiverne i det siste.

- Det at så mange økonomistudenter fra NMBU har jobb så lenge før de er ferdig, tyder på at NMBUs kandidater blir stadig mer attraktive kandidater på arbeidsmarkedet, sier Mathias

- Jeg føler at arbeidsgiverne er blitt mer oppmerksomme på studentene fra NMBU og kvaliteten på disse, sier Anders.

Flere grunner til å bli med i Optimum
Å bli en attraktiv jobbsøker er ikke den eneste grunnen til å bli med i Optimum, ifølge Sunniva.

- Jeg hadde størst fokus på de sosiale fordelene og selvutvikling da jeg ble med i Optimum. Ved å engasjere seg får man så mye mer ut av studiehverdagen, og får gode venner som du ellers ikke ville blitt kjent med. Du møter mange ulike utfordringer, og vokser mye på dette. Fordelen med å være en mer attraktiv jobbsøker er så klart en stor bonus, sier hun.

Sunniva etterlyser nå nye styremedlemmer i Optimum.
- 19. november er det allmøte ved Handelshøyskolen, og da skal det velges nestleder (påtroppende leder), arrangementsansvarlig og næringslivsansvarlig i Optimum. Still til valg! Informasjon om vervene finner du på Optimums facebooksider.