Unge vil spise mer vegetarmat, men spiser mest kjøtt

Av Mette Risbråthe

Ungdom ønsker å spise minre kjøtt, men gjør det ikke.
Ungdom ønsker å spise minre kjøtt, men gjør det ikke.Foto: Shutterstock

Selv om det er de unge som er mest opptatt av å kutte kjøttforbruket, er det de eldre som spiser mest bærekraftig, ifølge ny rapport.

Mange unge ønsker å kutte ned på kjøttforbruket, men hva sier forskningen om hva de faktisk gjør?

En ny rapport fra OsloMet og NMBU viser at det er blant de unge vi finner flest som spiser kjøtt de fleste dagene i uka. Rapporten er utarbeidet i prosjektet FoodProFuture som ser på muligheten for produksjon og utnyttelse av norske proteinrike vekster. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd. NMBU leder prosjektet.

Så selv om mange unge sier de er interessert i å spise mindre kjøtt, skjer det noe på vei til matbordet.

– De sier det er lettere å variere og tilberede kjøttmiddager. Mange av de matrettene som er populære blant unge, inneholder kjøtt – som for eksempel taco, pizza og burgere, sier forsker Annechen Bahr Bugge ved SIFO på OsloMet.

Hun står bak den nye rapporten sammen med professor Frode Alfnes ved NMBU og SIFO.

De har sett nærmere på spisevanene våre og i hvilken grad vi er villige til å redusere kjøttforbruket. I tillegg har de sett på forbrukernes kunnskaper og holdninger til produkter med planteproteiner.

Rapporten baserer seg på en spørreundersøkelse hvor 1785 nordmenn har deltatt.

– De yngre er mer opptatt av å spise bærekraftig. Samtidig er det de eldre som faktisk spiser mest bærekraftig, sier Bugge.

Mest opptatt av egen helse

Den vanligste begrunnelsen for å bytte ut kjøtt med planteproteiner er hensyn til egen helse. 71 prosent av de som sa de ville redusere kjøttforbruket svarer det. Men forbrukerne har i økende grad blitt opptatt av å ta matvalg som heller ikke har negative konsekvenser for miljøet og dyra.

– Mange forbrukere viser interesse for flere plantebaserte produkter, men det er likevel lite som tyder på at vi står overfor en stor forandring i kjøttforbruket i Norge de nærmeste årene. Men det er et stort markedspotensial for plantebaserte produkter, spesielt blant ungdom, konkluderer Frode Alfnes.

Referanse:

Annechen Bahr Bugge og Frode Alfnes: Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne? SIFO oppdragsrapport nr. 14-2018.

Les hele saken om ungdom og kjøtt på forskning.no

Publisert - Oppdatert

Del på