Anne Sverdrup-Thygeson nominert til Brage-prisen

Av Kai Einar Tilley

Professor Anne Sverdrup-Thygeson
Professor Anne Sverdrup-ThygesonFoto: Håkon Sparre

Boka «Insektenes planet» av NMBU-professor Anne Sverdrup-Thygeson er nominert til brageprisen 2018 i åpen klasse - populærvitenskap for voksne og barn/unge.

Anne Sverdrup-Thygeson innrømmer at det både er ærefullt og utrolig gøy at en bok om insekter og vårt forhold til dem kan få en slik oppmerksomhet.

–Jeg har et håp om at boka mi skal få litt flere til å se litt mer av alt det underlige og vidunderlige insektene gjør for oss – og dermed også bry seg litt mer om dem, sier Sverdrup-Thygeson.

Og det har hun tydeligvis klart overbevise juryen om, for i deres begrunnelse for nominasjonen heter det blant annet:
«Dette er en kunnskapsrik og forskningsbasert tekst om insekter og deres uvurderlige verdi og plass i økosystemet vårt. Den er skrevet av en forsker som ikke er redd for å bruke ordspill og forenklende bilder for å forklare komplekse sammenhenger for leseren, og som får leseren med seg i sin undring over de små livenes store mirakler.» I begrunnelsen fastslås det avslutningsvis at:
"Dette er en bok som formelig spruter av formidlingsglede og kjærlighet til faget og insektene som omgir oss, det er smittende morsomt og engasjerende skrevet. En bok som får deg til faktisk å elske teger og pinnedyr."

Først den 22. november får vi vite hvem som er vinnerne av Bragprisen.

Men Bonnevieprisen har hun fått
Samtidig med nominasjonen har Anne Sverdrup-Thygeson også blitt tildelt Bonnevieprisen for sin fantastiske formidling av biologifaget.

Her er den offisielle omtalen av de nominerte til Brageprisen 2018

Les mer om tildelingen av Bonnevieprisen til professor Anne Sverdrup-Thygeson