En turbo i miljørett

Av Eivind Norum

Nikolai K. Winge underviser i faget miljørett ved NMBU. Det gjør han så bra at studentene ga ham prisen for beste foreleser høsten 2017. Nå har NMBU-ledelsen fulgt opp med å gi 25 000 kroner for innsatsen.

Miljørett handler om alt fra naboens garasje til klimaforhandlingene i Paris. I dette store spennet manøvrerer Nikolai K. Winge så godt at studentene jubler over forelesningsinnsatsen. Og de har selv valgt å kåre Winge til sin beste foreleser på universitetet høsten 2017.

-          Miljørett handler om hvordan vi forvalter våre fellesressurser, sier Winge som er førsteamanuensis ved Fakultet for landskap og samfunn ved NMBU.

I undervisningen bruker han dagsaktuelle eksempler og han trekker gjerne frem saker fra media den siste uken. Saker som studentene har kjennskap til.

-          Sakene bruker vi i faglige diskusjoner og prøver å plassere disse inn i miljøretten. Målet er at engasjementet mitt skal smitte over på studentene og ikke at de skal huske alt jeg sier, forklarer Winge.

Bruker enkle skisser

I undervisningen har Winge som mål å gjøre ting enkelt. Han bruker presentasjoner med lite tekst og det fører til dialog rundt temaet som tas opp i undervisningen. I tillegg bruker han NMBUs evalueringssystem aktivt for å bli bedre.

-          Jeg vurdere min egen undervisning. Jeg går igjennom alt jeg gjorde i forrige semester. Jeg ser på tilbakemeldinger via evalueringene. Det gir meg et godt grunnlag for å foreta de nødvendige faglige justeringene hvert eneste semester.

Streamer og bruker PODcast

I undervisningen bruker Winge både streaming og PODcast.

-          Det gjør jeg fordi jeg vet hvor viktig det er å få med seg forelesningene. Det er ikke alle som har anledning til å delta hver eneste gang. Da er det fint å kunne bruke opptakene som et repetisjonsgrunnlag før eksamen, sier han.

Snakketøy på turbofart

Studentene har tidligere kritisert Winge for å snakke om veldig mye og ikke minst veldig fort, men med streaming og PODcast forsvant den kritikken.

-          Nå kan studentene selv sette ned tempoet. De kan sette på pause når de skal repetere stoffet. Jeg oppfordrer flere andre forelesere på NMBU til å vurdere det samme. Det er en vinn-vinn situasjon både for foreleser og studentene, avslutter han.