Velkommen til våre internasjonale studenter!

Foto: Håkon Sparre, NMBU

I år har NMBU rekordmange internasjonale studenter fra ca 70 land.

De ble alle ønsket velkommen personlig av seksjonssjef for Studentenes Informasjonstorg, Iben Andersen, i Festsalen.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Omtrent like mange søkere fikk tilbud om studeiåplass som i fjor, men i år har rekordmange takket ja: Ca 180 studenter har kommet til nå, og i løpet av august kommer 75 utvekslingsstudenter

De fleste studentene kommer fra europeiske land, og vi ønsker for første gang en student fra Andorra velkommen.

Whitney Richardson er fra Washington, USA, og har kommet til Ås for å studere International Environmental Studies. Hun sier:

– Økonomien rundt et studium i Norge er av hovedgrunnene for mitt valg av studiested.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

– Bruk tiden godt, hjelp hverandre og vær sosiale, var oppfordringen fra prorektor for utdanning Solve Sæbø i sin velkomsttale.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Ghana var en av de nasjonene som var godt representert i årets kull.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Cem Batu Büyükdegirmenci fra Istanbul i Tyrkia ankom Ås 11 dager før studiet. Han har allerede alliert seg med andre utenlandsstudenter som kom i god tid.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

– Vi har dannet en liten gruppe på 10-15 personer som finner på ting sammen og reiser litt rundt. Badetemperaturen i Drøbak var overraskende bra!

– Jeg ønsker å fokusere studiene på den bærekraftige økonomien, en økonomisk modell der klodens ressurser ikke blir brukt opp over natten.