Vant pris for oppgave om terror

Av Eivind Norum

Brenda Awuor Jimris-Rekve vant pris for beste oppgave 2017.
Brenda Awuor Jimris-Rekve vant pris for beste oppgave 2017.Foto: Håkon Sparre

NMBU-student Brenda Awuor Jimris-Rekve vant prisen for beste oppgave ved NMBU i 2016 etter at hun skrev om terror og ytringsfrihet i Kenya.

Sju nominerte oppgaver

I år var det sju ulike oppgaver som var nominert til prisen beste oppgave ved NMBU og vurderingskomiteen mente at Brenda Awuor Jimris-Rekve utmerket seg med sin oppgave.

Komiteen skriver følgende om arbeidet:

«Brenda Awuor Jimris-Rekve har valgt en vanskelig og aktuell problemstilling fra Kenya. Den kenyanske regjering har vedtatt sikkerhetslover som har hatt som mål å forbedre landets sikkerhet etter flere terrorangrep, men de nye lovene har skapt debatt rundt pressens ytringsfrihet på grunn av regjeringens makt gjennom lovverket. Presse og regjering står nå steilt mot hverandre, og Jimris-Rekve reflekterer rundt spørsmålet om hvor langt en slik situasjon kan gå før funksjonene som beskrives i Habermas’ ‘Public sphere’-begrep bryter sammen.

Jimris-Rekve har innhentet data under krevende forhold i Kenya. Dataene og intervjuene hun har gjort er unike, og den krevende feltsituasjonen viser en selvstendig student som har klart å jobbe under stort press. Oppgaven utmerker seg med hensyn til forståelse, selvstendighet, refleksjon, modenhet og analytisk evne. Oppgaven er også skrevet på en slik måte at også ikke-fagpersoner klarer å følge problemstilling og refleksjonene, og derigjennom kunne forstå analysen.

Oppgaven tilfredsstiller alle kriteriene i retningslinjene for pris for beste oppgave, og den framviser en dyp forståelse av fagfeltet og med et tydelig fokus. Jimris-Rekve har triangulert sine data med sekundær litteratur, og behandlet dem på en profesjonell og kildekritisk måte. Masteroppgaven til Jimris-Rekve synliggjør en kandidat som har vist høy grad av selvstendighet og modenhet i sitt forskningsarbeid. Hun har identifisert et viktig problem innenfor sitt fagområdet, gjort det til sitt eget, og det på en måte som er svært dagsaktuelt.»

Får 25 000 kroner

Brenda Awuor Jimris-Rekve får nå 25 000 kroner for sin innsats med oppgaven og hun forteller at arbeidet bød på mange utfordringer. Blant annet måtte hun være svært forsiktig i sin kontakt med kildene både for sin egen og andres sikkerhet. I videoen forteller Jimris-Rekve om sitt arbeid. Hovedveileder på oppgaven er professor Stig Jarle Hansen ved NMBU.

Formålet med prisen er å stimulere til og å påskjønne gode studentoppgaver ved NMBU. Prisen på 25 000 kroner deles ut årlig. Oppgavene som blir vurdert må være på masternivå og prisen deles ut på vegne av Universitetsstyret under immatrikuleringen. I statuttene for å få en oppgave nominert heter det at oppgaven skal vise forståelse, selvstendighet, refleksjon, modenhet og analytisk evne. Videre skal det leggs stor vekt på oppgavens faglige fordypning, studentens evne til å identifisere problemer innenfor et fagområde samt studentens evne til å presentere dette.

Følgende oppgaver var nominert til beste oppgave 2016:

Studentens navn

Institutt

Tittel

Omfang

Hovedveileder

Kine J. Aurland-Bredesen

HH

The Norwegian Electric Vehicle Policy and the Excess Burden of Taxation

Eirik Romstad

Lenora Louise Evens Ditzler

IPV

Managing Manure for Sustainable Organic Basmati Rice Production: Farm-level, trade-offs in Uttarakhand, India

Tor Arvid Breland

Maria Henden Kjetså

IHA

Optimal Contribution Selection Applied to the Norwegian Cheviot Sheep Population

Theo Meuwissen

Tora Asledottir

IKBM

Ex Vivo Digestion of Bovine Milk with Genetic Variants A1 and A2 of b-Casein and Identification of Bioactive peptides

Gerd Vegarud

Truls Olve Terjesønn Hansen

IMV

Forsøk med ulike jordløsnings-metoder til korn på jord med dårlig plantevekst i Rakkestad og Nannestad – virkning på jordfysiske egenskaper, kornavling og trekkraftbehov

Trond Børresen

Kristian Olsen Årseth

ILP

Trikk i ring 2 – Muligheter og utformingsprinsipper

Ola Bettum og Truls Lange

Brenda Awuor Jimris-Rekve

Noragric

A clampdown on a public sphere: The impacts of Al-Shabaab terror attacks on the Kenyan media freedom

Stig Jarle Hansen

Komiteen som vurderte oppgavene var:

Professor Inger Lise Andersen, IHA, Masterstudent Sunniva Brajkovic, M-LA, Førsteamanuensis Siw Fosstenløkken, HH, Førsteamanuensis Lars-Gustav Snipen, IKBM og professor Knut Asbjørn Solhaug, INA.