Studentene har talt

Studentbarometer
StudentbarometerFoto: Gisle Bjørneby

Alt i alt er NMBUs studenter fornøyde. De mener NMBU tilbyr studier som er relevante og som gir jobbmuligheter.

Studiebarometeret er en nasjonal studentundersøkelse om studiekvalitet og gir uttrykk for studentenes vurdering av studiekvaliteten i studieprogrammene.

Over 1500 studenter fra NMBU fikk undersøkelsen tilsendt og svarprosenten i 2015 ble på 48%, noe som er en oppgang fra året før og over landsgjennomsnittet.

– Mange gjorde en innsats for å få høy svarprosent, blant andre studenttinget, faglærer og studieveiledere. Det er derfor gledelig at vi har fått så høy svarprosenten og at våre studenter har tatt seg til å gjøre vurderingen, sier NMBUs studiedirektør Ole-Jørgen Torp

NMBU og NTNU på topp

NMBU scorer bra på relevans i studiene både opp mot landssnittet og sammenlignet med de andre temaene for undersøkelsen. Blant universitetene er det NMBU og NTNU som har de mest fornøyde studentene når de skal summere opp «alt i alt». Den såkalte «alt i alt»-indeksen er uendret siden 2013.

Relevant for jobb

Studentene gir også som forventet gode score til det sosiale miljøet. De har gikk score på følgende sju indekser: undervisning/veiledning, læringsmiljø, medvirkning, om de finner studie engasjerende og relevant, eksamen og læringsutbytte. Her er snittet for de syv temaene uendret fra forrige år. Aller høyest score har studentene gitt for at de finner studiet relevant for arbeidslivet. Dårligst score har studentene gitt for medvirkning, men også her ligger NMBU over landsgjennomsnittet.

– Resultatene er først og fremst interessante når de blir vurdert på programnivå, og må benyttes som en av flere kilder for å utvikle studieprogram. Det er viktig at resultatene også vurderes opp mot studentenes forventninger, sier Ole-Jørgen Torp.

Flittige studenter

NMBU-studentene oppgir i snitt å bruke 37,6 timer per uke på studiene, fordelt på organiserte læringsaktiviteter og egenstudier. Det er 2,9 timer mer enn landssnittet.

Det betyr imidlertid ikke at NMBUs studenter også har tid til å være sosiale. Her får nemlig NMBU høy score.