Om prosjektet

Prosjektets formål er å etablere en alumnvirksomhet ved NMBU for å bygge og forsterke NMBUs relasjoner til tidligere studenter. Gjennom en alumnivirksomhet ønsker NMBU å være en ressurs for samfunnet, og sikre kontakt med nasjonalt og internasjonalt arbeids- og næringsliv. Alumner er viktige ambassadører for NMBU med tanke på studentrekruttering og brobygging til eksterne aktører, samtidig som de er viktige bidragsytere i studiekvalitetsarbeidet. Gjennom NMBU Alumni ønsker NMBU å være er en livslang ressurs for sine alumner, og er opptatt av at samarbeidet gjennom en alumnivirksomhet skal være basert på gjensidig nytte. 

I tillegg til å påbegynne arbeidet med å samle nåværende og tidligere studenter og ansatte i et felles nettverk (forhåpentligvis høsten 2020), vil prosjektet rette fokus mot det som allerede skjer på NMBU og støtte opp under dette. Prosjektet ønsker å løfte frem eksisterende etter- og videreutdanningstilbud, arrangementer og aktiviteter som kan være relevante for alumner. Det ønsker i tillegg å gi fakulteter og studieprogram en måte å formidle og dele informasjon til sine tidligere studenter på. Prosjektet ønsker å kunne tilby dra- og oppstartshjelp til de fakultetene og fagretningene som ønsker et organisert alumnitilbud.

I løpet av den toårige prosjektperioden skal man

  • komme frem til- og rekruttere inn til en egnet digital plattform for alumnnettverket
  • utarbeide en personvernerklæring for nettverket (GDPR)
  • kartlegge hva som allerede finnes av alumnrelaterte aktiviteter på NMBU og knytte disse opp til nettverket
  • Kartlegge hva og hvordan NMBU kan kommunisere med alumnnettverket på best mulig måte
  • utarbeide forslag og anbefalinger til videre drift etter prosjektets slutt
  • opprette en alumnnettside med moduler for rekruttering, læring hele livet, omdømmebygging, møteplasser og bibliotektjenester

Grovt skissert fremdriftsplan:

01.11.2019 - 31.01.2020: Utarbeide forslag til personvernerklæring. Ulike typer forankringsarbeid: Oppsøkende virksomhet, nettside om prosjektet, informere om prosjektet i ulike fora.

01.02.2020 - 01.08.2020: Oversikt over pågående alumnrelaterte aktiviteter på fakultetene som kan inngå i alumnvirksomheten. Velge digital plattform, opprette nettside og medlemsregister. Utarbeide kommunikasjonsstrategi.

01.09.2020 - 31.07.2021: Aktivere alumnmodul på LinkedIn (evt. annen digital plattform). Ferdigstille nettside med modul for rekruttering, læring hele livet, omdømmebygging, møteplasser og bibliotektjenester. Rekruttering av målgruppe til nettverket. 

01.08.2021 - 31.10.2121: Avslutte prosjektet med evaluering og anbefaling for videre drift. 

Publisert - Oppdatert

Del på