M30-LA Masteroppgave

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Anne Katrine Geelmuyden

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk, norsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:750 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Begge parallellterminene.

Om dette emnet

Alle studenter som er påmeldt M-LA-programmet må levere en masteroppgave godkjent av deres veileder. Oppgaven kan utarbeides og leveres individuelt eller i grupper på to studenter.

Studentene kan velge mellom et bredt spekter av design-, forvaltnings- eller planleggingsoppgaver, og kan benytte metoder fra naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humaniora, samt fra design- og planleggingspraksis i sin utforsking og konklusjon.

Masteroppgaven er et selvstendig profesjonelt design-/planleggingsarbeid eller akademisk arbeid som innebærer at studenten relaterer sitt arbeid til verdi- og kunnskapsgrunnlaget innen fagets aktuelle diskurser og beste praksis innen landskapsarkitektur. Studentene bør fortolke den landskapsfaglige eller relevante forskningskonteksten som oppgaven er en del av og formulere en problemstilling for design-/planleggingsarbeid eller akademisk undersøkelse. Studentene skal argumentere for og konkludere med et endelig forslag eller forskningsresultat.

Underveis i prosessen vil studentene få veiledning (opptil 40 timer, inkludert sensur og sluttgjennomgang) i valg og utvikling av design-/planleggingsoppgaven eller akademisk undersøkelse, valg av metoder, samt sammensetningen av arbeidets skriftlige og visuelle sluttpresentasjon.

Dette lærer du

Å gjennomføre en masteroppgave er en omfattende prosess som skal gi studenten praktisk erfaring med å:

  • planlegge og gjennomføre et uavhengig forsknings- eller formgivningsarbeid innen et tidsrom på ca. 6 mnd.
  • identifisere og formulere et forskningsspørsmål eller et planleggings- eller designproblem
  • samle, analysere og reflektere kritisk over data og informasjon (avhengig av oppgavetype) gjennom å aktivere
  • relevante designreferanser og formgivingsmetoder som er tilegnet gjennom studiet og som er nødvendige for å løse det aktuelle problemet som er formulert.
  • de teoretiske perspektivene og forskningsmetodene som det er nødvendig å anvende for å svare på spørsmålet som er stilt.

Gjennom hele arbeidsprosessen vil studenten tilegne seg ny kunnskap, ferdigheter og kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten skal kunne vise

  • avansert humanistisk, samfunnsfaglig og/eller naturvitenskapelig kunnskap angående oppgavens spesielle praksisrelaterte eller vitenskapelige felt.
  • god forståelse av nøkkelbegrepene knyttet til oppgavefeltet.
  • kunnskap om historien og state-of-the-art innen landskapsarkitekturens befatning med oppgavefeltet.

FERDIGHETER

Studenten skal kunne vise

  • avanserte ferdigheter i å formulere akademiske spørsmål eller landskapsfaglige problemstillinger, og i å presentere disse på en effektiv måte og med referanse til deres samfunnsmessige relevans, stedlige kontekst og aktualitet..
  • avanserte ferdigheter i å:

(A) systematisk forfølge en formgivings-/planleggingsprosess - fra overordnet designkonsept som henger sammen med en problemanalyse, via valg av hensiktsmessige formgivingsmetoder og -verktøy, til en diskusjon og avgjørelse om de beste formgivings- eller plantiltak, eller

(B) systematisk forfølge en forskningsprosess - fra teoretisk/begrepsmessig forankring av et spørsmål, via valg og bruk av relevante metoder, til en god akademisk diskusjon og konklusjon angående den gjennomførte undersøkelsen.

  • presentere argumenter på en forståelig og effektiv måte, verbalt og visuelt.
  • bruke verktøy såvel som begreper på en konsistent måte.

KOMPETANSE

Studenten skal kunne vise kompetanse på et høyt nivå i å arbeide selvstendig eller i en gruppe med å gjennomføre et stort prosjekt som innebærer;

  • å knytte kontakter med fagfolk innen akademia, profesjonen eller den offentlige forvaltningen,
  • å samle ulike typer informasjon fra førstehånds- eller sekundære kilder på en respektfull, etisk og transparent måte,
  • å kritisk vurdere denne informasjonen med hensyn på relevans og verdi for problemstillingen som er definert,
  • å prioritere tidsbruk og hva som skal inkluderes i oppgavens endelige argumentasjon og presentasjon.

Studenten skal videre kunne vise en kritisk holdning og et avansert refleksjonsnivå angående;

  • sammenhengen mellom teoretisk perspektiv, begreper, metodologisk innfallsvinkel og resultater/konklusjoner i den gjennomførte undersøkelsen eller formgivningsoppgaven,
  • sitt eget bidrag til undersøkelsens resultat eller oppgavens løsning, sammenlignet med de brukte kildene og referansene,
  • forholdet mellom politiske mål, akademisk og faglig innsikt og tradisjoner,
  • generelle etiske problemstillinger som er knyttet til design- og konsulentarbeid og akademisk forskning.

Studenten skal kunne reflektere over landskapsarkitektperspektivets rolle og bidrag i forbindelse med den type problemstilling som masteroppgaven tar opp.

  • Læringsaktiviteter
    Selvstendige studier, feltarbeid og undersøkelser. Veiledning.
  • Pensum
    Ikke noe bestemt pensum.
  • Forutsatte forkunnskaper

    Studenten må ha gjennomført de obligatoriske masteremner som inngår i studieplanen. Bestått MAST302.

    Unntak for de som er på utveksling våren 4de trinn.

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Masteroppgavearbeidet avsluttes med et offentlig muntlig forsvar av oppgaven overfor en ekstern sensor. Dette skjer på "gradsdagen", en fasatt dato i slutten av vår- og høstterminen. Oppgaveforfatteren gir en 20 minutters presentasjon av arbeidet, hvorpå student og sensor går inn i en kritisk dialog om oppgaven. Forut for dette skal veileder og sensor ha vurdert oppgaven og ha blitt enige om en karakter, som så kan justeres i etterkant av den muntlige fremleggingen.

    Masteroppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer Masteroppgave med justerende muntlig Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Om bruk av KI

    K3 - Full bruk av KI.

    Bruk av KI er tillatt, men må være i tråd med retningslinjene for bruk av kunstig intelligens (KI) ved NMBU.

    Her finner du KI-kategoriene beskrevet.

  • Sensorordning
    Ekstern sensor er en person fra akademia eller profesjonen med bred erfaring og kunnskap fra masteroppgavens spesielle emnefelt. Sensor skal godkjennes av fakultetet.
  • Obligatorisk aktivitet

    Det skal leveres et forslag til masteroppgavetema innen gitt frist til instituttets studieadministrasjon.

    Det skal leveres en veiledningskontrakt signert av student og veileder innen angitt frist.

  • Undervisningstider
    Veiledning som avtalt med hoved- og biveileder. Max 40 timer inkl. evaluering.
  • Fortrinnsrett
    M-LA