M30-LA Masteroppgave
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Anne Katrine Geelmuyden
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:750 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Begge parallellterminene.
Om dette emnet
Alle studenter som er påmeldt M-LA-programmet må levere en masteroppgave godkjent av deres veileder. Oppgaven kan utarbeides og leveres individuelt eller i grupper på to studenter.
Studentene kan velge mellom et bredt spekter av design-, forvaltnings- eller planleggingsoppgaver, og kan benytte metoder fra naturvitenskap, samfunnsvitenskap og humaniora, samt fra design- og planleggingspraksis i sin utforsking og konklusjon.
Masteroppgaven er et selvstendig profesjonelt design-/planleggingsarbeid eller akademisk arbeid som innebærer at studenten relaterer sitt arbeid til verdi- og kunnskapsgrunnlaget innen fagets aktuelle diskurser og beste praksis innen landskapsarkitektur. Studentene bør fortolke den landskapsfaglige eller relevante forskningskonteksten som oppgaven er en del av og formulere en problemstilling for design-/planleggingsarbeid eller akademisk undersøkelse. Studentene skal argumentere for og konkludere med et endelig forslag eller forskningsresultat.
Underveis i prosessen vil studentene få veiledning (opptil 40 timer, inkludert sensur og sluttgjennomgang) i valg og utvikling av design-/planleggingsoppgaven eller akademisk undersøkelse, valg av metoder, samt sammensetningen av arbeidets skriftlige og visuelle sluttpresentasjon.
Dette lærer du
Å gjennomføre en masteroppgave er en omfattende prosess som skal gi studenten praktisk erfaring med å:
- planlegge og gjennomføre et uavhengig forsknings- eller formgivningsarbeid innen et tidsrom på ca. 6 mnd.
- identifisere og formulere et forskningsspørsmål eller et planleggings- eller designproblem
- samle, analysere og reflektere kritisk over data og informasjon (avhengig av oppgavetype) gjennom å aktivere
- relevante designreferanser og formgivingsmetoder som er tilegnet gjennom studiet og som er nødvendige for å løse det aktuelle problemet som er formulert.
- de teoretiske perspektivene og forskningsmetodene som det er nødvendig å anvende for å svare på spørsmålet som er stilt.
Gjennom hele arbeidsprosessen vil studenten tilegne seg ny kunnskap, ferdigheter og kompetanse:
KUNNSKAP
Studenten skal kunne vise
- avansert humanistisk, samfunnsfaglig og/eller naturvitenskapelig kunnskap angående oppgavens spesielle praksisrelaterte eller vitenskapelige felt.
- god forståelse av nøkkelbegrepene knyttet til oppgavefeltet.
- kunnskap om historien og state-of-the-art innen landskapsarkitekturens befatning med oppgavefeltet.
FERDIGHETER
Studenten skal kunne vise
- avanserte ferdigheter i å formulere akademiske spørsmål eller landskapsfaglige problemstillinger, og i å presentere disse på en effektiv måte og med referanse til deres samfunnsmessige relevans, stedlige kontekst og aktualitet..
- avanserte ferdigheter i å:
(A) systematisk forfølge en formgivings-/planleggingsprosess - fra overordnet designkonsept som henger sammen med en problemanalyse, via valg av hensiktsmessige formgivingsmetoder og -verktøy, til en diskusjon og avgjørelse om de beste formgivings- eller plantiltak, eller
(B) systematisk forfølge en forskningsprosess - fra teoretisk/begrepsmessig forankring av et spørsmål, via valg og bruk av relevante metoder, til en god akademisk diskusjon og konklusjon angående den gjennomførte undersøkelsen.
- presentere argumenter på en forståelig og effektiv måte, verbalt og visuelt.
- bruke verktøy såvel som begreper på en konsistent måte.
KOMPETANSE
Studenten skal kunne vise kompetanse på et høyt nivå i å arbeide selvstendig eller i en gruppe med å gjennomføre et stort prosjekt som innebærer;
- å knytte kontakter med fagfolk innen akademia, profesjonen eller den offentlige forvaltningen,
- å samle ulike typer informasjon fra førstehånds- eller sekundære kilder på en respektfull, etisk og transparent måte,
- å kritisk vurdere denne informasjonen med hensyn på relevans og verdi for problemstillingen som er definert,
- å prioritere tidsbruk og hva som skal inkluderes i oppgavens endelige argumentasjon og presentasjon.
Studenten skal videre kunne vise en kritisk holdning og et avansert refleksjonsnivå angående;
- sammenhengen mellom teoretisk perspektiv, begreper, metodologisk innfallsvinkel og resultater/konklusjoner i den gjennomførte undersøkelsen eller formgivningsoppgaven,
- sitt eget bidrag til undersøkelsens resultat eller oppgavens løsning, sammenlignet med de brukte kildene og referansene,
- forholdet mellom politiske mål, akademisk og faglig innsikt og tradisjoner,
- generelle etiske problemstillinger som er knyttet til design- og konsulentarbeid og akademisk forskning.
Studenten skal kunne reflektere over landskapsarkitektperspektivets rolle og bidrag i forbindelse med den type problemstilling som masteroppgaven tar opp.
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett