Klimatilpasning i pastorale samfunn i Kenya

Av Jayne P Lambrou

Grazing cattle in Kenya's southern drylands. NMBU's Edwige Marty studied how pastoral cattle farmers in Kenya adapt to climate change.Foto: Edwige Marty

Samtidig som verden står over for presserende utfordringer forårsaket av klimaendringene, bidrar en ny doktorgradsavhandling til å belyse den intrikate dynamikken i tilpasningsstrategier i pastorale samfunn i Kenya.

Forskningen, utført av Edwige Marty ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og International Livestock Research Institute i Nairobi, tar for seg de sammensatte sosioøkologiske forholdene som påvirker folks levebrød i møte med økende klimatiske stressfaktorer.

Tekniske klimatilpasningsløsninger er ikke nok

Studien ble gjennomført i de tørre områdene i Sør-Kenya der folk lever i pastorale samfunn, og utfordrer den tradisjonelle forståelsen av klimatilpasning ved å se på de sosiopolitiske aspektene ved slike prosesser. Mens klimatilpasning ofte ses på i lys av teknologiske løsninger, understreker Martys forskning den avgjørende rollen den sosiopolitiske situasjonen spiller for hvordan tilpasningen skjer.

– Forskningen min fremmer en rettighetsbasert tilnærming til klimatilpasning. Den bidrar til empiriske bevis på de ulike konsekvensene og risikoene, samt de endrede behovene og sosiale ambisjonene i pastorale samfunn, forklarer Marty.

Sentrale funn i studien omfatter:

• Betydningen av diversifisering av inntektskilder: I motsetning til hvordan det generelt fremstilles, er diversifisering av inntektskilder ikke utelukkende rettet mot inntektsgivende arbeid som et tilpasningstiltak. Det er også en måte pastoralister kan spre risikoen på og utnytte muligheter i en situasjon preget av økonomisk usikkerhet og klimavariasjoner.
  • Maktforhold og klimatilpasning: Maktforhold knyttet til kjønn, alder, utdanning, velstand og etnisitet påvirker tilpasningsstrategier og sårbarhetsmønstre i pastorale samfunn.
  • Utfordringer knyttet til klimatilpasning: Til tross for innsatsen folk gjør for å tilpasse seg et klima i endring, avdekker studien betydelige begrensninger på både individ- og samfunnsnivå og fremhever behovet for nyanserte tilnærminger for å oppnå rettferdig, bærekraftig omstilling.

Edwige Marty understreker betydningen av å se tilpasningsprosesser i en bredere sosiopolitisk kontekst: – Forskningen utfordrer tradisjonelle måter å forstå klimatilpasning på ved å belyse sammenhengen mellom sosioøkologiske endringer og maktforhold. Ved å undersøke disse komplekse sammenhengene kan vi jobbe mot mer inkluderende, effektive tilpasningsstrategier.

Martys forskning bygger på innsikt fra fokusgruppediskusjoner, intervjuer og deltakende photovoice-økter med medlemmer av lokalsamfunnet (der deltakerne selv tok og valgte ut bilder). Studien analyserer policydokumenter og arkivmateriale for å kontekstualisere funnene innenfor rammen av historisk og samtidig utvikling.

Ny innsikt for beslutningstakere i klimatilpasning

Forskningen er ikke bare et bidrag til kritiske klimatilpasningsstudier og politisk økologi, men gir også praktisk kunnskap for beslutningstakere og utviklingsaktører som jobber med lignende problemstillinger.

For mer informasjon om forskningsresultater og metodikk, kontakt Edwige Marty.

Marty skal forsvare sin doktorgradsavhandling Tilpasning til et klima i endring blant flere stressfaktorer mot levebrødsstrategier: sosialt differensierte opplevelser av tilpasningsprosesser i det sørlige Kenya den 26. april ved NMBU.
Mer info om hvordan å delta

NMBU researcher Edwige Marty with a calf whilst researching climate change adaptation by pastoralist cattle farmers in Kenya. Foto: Private