PRAK202 Praksisbasert læring for landskapsplanleggere

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Kristin Marie Berg, Frode Degvold, Anne Katrine Geelmuyden

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Antall plasser:Hvert studieprogram kan fastsette et maksimalt antall studenter som kan gjennomføre emnet - etter behov.

Frekvens:Årlig i vår- og høst parallell. Det er mulig å starte opp i alle semestrene i tråd med godkjent arbeidsplan. Avslutningen av emnet vil da skje i påfølgende parallell.

Forventet arbeidsmengde:

Studenten står fritt til å utforme omfanget av emnet innenfor disse rammene:

5 stp. - 10 stp. - 15 stp. - 20stp - 25stp - 30stp med obligatorisk praksisarbeid i henhold til kontrakt

5 stp. som innebærer 105 praksistimer av de totalt 125 timene for emnet

10 stp. som innebærer 220 praksistimer av de totalt 250 timene for emnet

15 stp. som innebærer 335 praksistimer av de totalt 375 timene for emnet.

20 stp. som innebærer 450 praksistimer av de totalt 500 timene for emnet

25 stp. som innebærer 565 praksistimer av de totalt 625 timene for emnet.

30 stp. som innebærer 680 praksistimer av de totalt 750 timene for emnet.

Kontrakt må være signert for det antall studiepoeng som studenten tar.

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Emnet har avsluttende evaluering i vår- og høstparallell. Praksisarbeidet gjennomføres i tid i henhold til arbeidsavtale med praksisvert.

Vurderingen skal skje i samme periode som praksisperioden avsluttes.

Om dette emnet

Emnet omfatter praksisbasert læring innenfor fagprofesjonene landskapsarkitektur og landskapsingeniør. Felles for disse fagene er at de foregår i en fysisk eller romlig stedskontekst. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg relevant praksiserfaring utenfor ordinær studiehverdag og anvende teori i praksis ved å bruke refleksjon som verktøy for å utvikle ny forståelse gjennom å-lære-ved-å-gjøre og reflektere i tett kobling mellom teori og praksis. Læringen skal ta utgangspunkt i praksis og refleksjon der sentrale læringsaktiviteter for profesjonene skal inngå.

Emnet krever stor grad av eget initiativ fra studenten. Dette skjer gjennom å skaffe praksisplass, avtale praksisperiodens omfang (fra 5 - 30 stp.) og arbeidsperiode, utarbeide arbeidsplan og utforme avtale med praksisverten/praksisbedriften og NMBU.

Arbeidsavtalen/kontrakten skal være undertegnet av programrådslederen før praksisoppholdet kan igangsettes.

5 stp. som innebærer 105 praksistimer av de totalt 125 timene for emnet

10 stp. som innebærer 220 praksistimer av de totalt 250 timene for emnet

15 stp. som innebærer 335 praksistimer av de totalt 375 timene for emnet.

20 stp. som innebærer 450 praksistimer av de totalt 500 timene for emnet

25 stp. som innebærer 565 praksistimer av de totalt 625 timene for emnet.

30 stp. som innebærer 680 praksistimer av de totalt 750 timene for emnet.

Emnet må kunne gjennomføres i løpet av en avgrenset periode som avtales med programrådsleder. Emnet må være avsluttet innen semesteret for skriving av bachelor/masteroppgave.

Det er et overordnet mål at det skal være en vekselvirkning mellom praktiske utøvelser og refleksjon omkring arbeidsoppgavene for utvikling av kunnskap.

I slutten av praksisperioden vil det vanligvis bli arrangert en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Det er obligatorisk å delta på refleksjonssamlingen. Denne skal danne grunnlag for samtaler og diskusjon blant alle deltakerne om læring og utfordringer i praksisperioden. Det er programrådslederne som har ansvar for å innkalle til dette. Ved spesielle anledninger kan refleksjonssamling utgå, eller studenten er syk og forhindret fra å delta (legeattest kreves). Studenten må da levere en refleksjonsrapport i stedet for å delta på refleksjonssamlingen.

Emnet kan tas i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell eller juniblokk, men oppmelding og vurdering i emnet kan kun skje i vårparallell eller høstparallell.

Dette lærer du

Kunnskap:

Du skal ha grunnleggende kunnskap om:

  • planlegging, forberedelse, gjennomføring og etterarbeid knyttet til relevante arbeidsoppgaver i din fagprofesjon.
  • faglig begrepsbruk og kunnskapsbehov som er nødvendig for å gjennomføre ulike oppgaver.
  • aktuelle prosedyrer ved arbeidsstedet og hvordan dets kvalitetssystem fungerer.
  • etiske problemstillinger og gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeidsstedet.

Ferdigheter:

Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:

  • i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, avtale arbeidsinnhold med praksisvert og sørge for nødvendige formelle avklaringer før praksisperioden kan starte.
  • å sette opp timelister over utført arbeid.
  • vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
  • å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.

Generell kompetanse:

Du skal ha grunnleggende kompetanse i:

  • hva det innebærer å være en profesjonell fagperson innen ditt fagområde
  • praksisbasert læring
  • å arbeide selvstendig, delta i samarbeidsprosesser som team-medlem og bidra med problemløsning innen virksomheten.
  • å gjennomføre en systematisk og faglig begrunnet refleksjon over arbeidsoperasjoner og faglige oppdrag som du utfører.
  • å formidle nye innsikter som praksisoppdragene har gitt, og hvorfor.
  • Læringsaktiviteter

    Studenten skal ha oppnevnt en kontaktperson (mentor) på praksisstedet. Læringsaktivitetene vil foregå i samarbeid med praksissted og mentor, ev. kolleger ved praksisstedet, ved regelmessige logger, i refleksjonssamling med andre studenter og lærere i emnet. Flere personer på praksisstedet kan være involvert, men mentor har hovedansvaret for at studenten følges opp i bedriften. Mentor skal bekrefte studentens gjennomføring av avtalt arbeidsinnsats ved å underskrive studentens timelister ved arbeidsforholdets slutt.

    • I praksisperioden følger du arbeidsrytmen på det enkelte praksissted og tar del i den ordinære daglige driften for å bli kjent med arbeidsmiljøet og arbeidsoppgavene. Du kan få ansvar for å løse enkeltoppdrag i henhold til oppdragsgivers behov eller du vil få realistiske oppgaver som skal løses i team.
    • Emnet krever obligatoriske aktiviteter og/eller innleveringer.

    Omfang av ev. presentasjon og arbeidslogg skal fastsettes av aktuell programrådsleder ut fra det enkelte program og praksisperiodens omfang. Dette kan også variere noe fra år til år.

  • Læringsstøtte
    Canvas, veiledning av aktuell programrådsleder/lærer og mentor i virksomheten.
  • Pensum
    Det er ikke et fast pensum. Relevant litteratur kan kunngjøres på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper

    Emnet forbeholdes studenter på de aktuelle studieprogrammer som har fullført første høstsemester.

    For M-LA anbefales høsten i 4. årstrinn.

    For B-LI anbefales våren 2. årstinn

  • Anbefalte forkunnskaper
    Kunnskap om hva som er relevante fagområder innenfor profesjonene.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Oppgave

    • et opplastet dokument med oppsummering av praksisperioden ( i et format med tekst og illustrasjoner som er egnet for presentasjon i plenum (PowerPoint eller tilsvarende) (Alternativt kan studenten levere en refleksjonsrapport. Dette må i så fall gjøres etter avtale med programrådsleder.)


    Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor deltar i vurderingen av opplegget for bedømmelse av studentenes prestasjoner.
  • Obligatorisk aktivitet
    • utfylte og attesterte timelister som dokumenter at antall praksistimer tilsvarer antall studiepoeng studenten er oppmeldt i.
    • logg for hver arbeidsdag.
    • deltagelse på refleksjonssamling og presentasjon av egen praksis.

    Obligatoriske aktiviteter skal godkjennes.

  • Merknader

    Det er mulig å gjennomføre et praksisopplegg med ulikt omfang: 5 - 10 - 15 - 20 - 25 - eller 30 studiepoeng.

    Innenfor PRAK202-perioden kan en student velge å ha to praksissteder /-verter.

  • Undervisningstider
    Refleksjonssamling etter gjennomført praksis. Etter avtale med emneansvarløig, kan et refleksjonsessay erstatte deltakelse refleksjonssamling. Ingen veiledning vil bli gitt.
  • Fortrinnsrett
    B-LI, M-LA, M-GLA
  • Overlapp
    Emnet kan bare tas én gang.
  • Opptakskrav
    Studenten skal ha gjennomført første høstsemester ved ett av aktuelle studieprogrammer for emnet