PRAK202 Praksisbasert læring for landskapsplanleggere
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Kristin Marie Berg, Frode Degvold, Anne Katrine Geelmuyden
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:Hvert studieprogram kan fastsette et maksimalt antall studenter som kan gjennomføre emnet - etter behov.
Frekvens:Årlig i vår- og høst parallell. Det er mulig å starte opp i alle semestrene i tråd med godkjent arbeidsplan. Avslutningen av emnet vil da skje i påfølgende parallell.
Forventet arbeidsmengde: Studenten står fritt til å utforme omfanget av emnet innenfor disse rammene: 5 stp. - 10 stp. - 15 stp. - 20stp - 25stp - 30stp med obligatorisk praksisarbeid i henhold til kontrakt 5 stp. som innebærer 105 praksistimer av de totalt 125 timene for emnet 10 stp. som innebærer 220 praksistimer av de totalt 250 timene for emnet 15 stp. som innebærer 335 praksistimer av de totalt 375 timene for emnet. 20 stp. som innebærer 450 praksistimer av de totalt 500 timene for emnet 25 stp. som innebærer 565 praksistimer av de totalt 625 timene for emnet. 30 stp. som innebærer 680 praksistimer av de totalt 750 timene for emnet. Kontrakt må være signert for det antall studiepoeng som studenten tar.
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet har avsluttende evaluering i vår- og høstparallell. Praksisarbeidet gjennomføres i tid i henhold til arbeidsavtale med praksisvert. Vurderingen skal skje i samme periode som praksisperioden avsluttes.
Om dette emnet
Emnet omfatter praksisbasert læring innenfor fagprofesjonene landskapsarkitektur og landskapsingeniør. Felles for disse fagene er at de foregår i en fysisk eller romlig stedskontekst. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg relevant praksiserfaring utenfor ordinær studiehverdag og anvende teori i praksis ved å bruke refleksjon som verktøy for å utvikle ny forståelse gjennom å-lære-ved-å-gjøre og reflektere i tett kobling mellom teori og praksis. Læringen skal ta utgangspunkt i praksis og refleksjon der sentrale læringsaktiviteter for profesjonene skal inngå.
Emnet krever stor grad av eget initiativ fra studenten. Dette skjer gjennom å skaffe praksisplass, avtale praksisperiodens omfang (fra 5 - 30 stp.) og arbeidsperiode, utarbeide arbeidsplan og utforme avtale med praksisverten/praksisbedriften og NMBU.
Arbeidsavtalen/kontrakten skal være undertegnet av programrådslederen før praksisoppholdet kan igangsettes.
5 stp. som innebærer 105 praksistimer av de totalt 125 timene for emnet
10 stp. som innebærer 220 praksistimer av de totalt 250 timene for emnet
15 stp. som innebærer 335 praksistimer av de totalt 375 timene for emnet.
20 stp. som innebærer 450 praksistimer av de totalt 500 timene for emnet
25 stp. som innebærer 565 praksistimer av de totalt 625 timene for emnet.
30 stp. som innebærer 680 praksistimer av de totalt 750 timene for emnet.
Emnet må kunne gjennomføres i løpet av en avgrenset periode som avtales med programrådsleder. Emnet må være avsluttet innen semesteret for skriving av bachelor/masteroppgave.
Det er et overordnet mål at det skal være en vekselvirkning mellom praktiske utøvelser og refleksjon omkring arbeidsoppgavene for utvikling av kunnskap.
I slutten av praksisperioden vil det vanligvis bli arrangert en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Det er obligatorisk å delta på refleksjonssamlingen. Denne skal danne grunnlag for samtaler og diskusjon blant alle deltakerne om læring og utfordringer i praksisperioden. Det er programrådslederne som har ansvar for å innkalle til dette. Ved spesielle anledninger kan refleksjonssamling utgå, eller studenten er syk og forhindret fra å delta (legeattest kreves). Studenten må da levere en refleksjonsrapport i stedet for å delta på refleksjonssamlingen.
Emnet kan tas i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell eller juniblokk, men oppmelding og vurdering i emnet kan kun skje i vårparallell eller høstparallell.
Dette lærer du
Kunnskap:
Du skal ha grunnleggende kunnskap om:
- planlegging, forberedelse, gjennomføring og etterarbeid knyttet til relevante arbeidsoppgaver i din fagprofesjon.
- faglig begrepsbruk og kunnskapsbehov som er nødvendig for å gjennomføre ulike oppgaver.
- aktuelle prosedyrer ved arbeidsstedet og hvordan dets kvalitetssystem fungerer.
- etiske problemstillinger og gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeidsstedet.
Ferdigheter:
Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, avtale arbeidsinnhold med praksisvert og sørge for nødvendige formelle avklaringer før praksisperioden kan starte.
- å sette opp timelister over utført arbeid.
- vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
- å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.
Generell kompetanse:
Du skal ha grunnleggende kompetanse i:
- hva det innebærer å være en profesjonell fagperson innen ditt fagområde
- praksisbasert læring
- å arbeide selvstendig, delta i samarbeidsprosesser som team-medlem og bidra med problemløsning innen virksomheten.
- å gjennomføre en systematisk og faglig begrunnet refleksjon over arbeidsoperasjoner og faglige oppdrag som du utfører.
- å formidle nye innsikter som praksisoppdragene har gitt, og hvorfor.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav