Ettertraktet på jobbmarkedet

Av Janne Karin Brodin

Thea Marie Låstad
Thea Marie LåstadFoto: Privat

Etter masteren i genomvitenskap ser karrieremulighetene lyse ut for Thea Marie Låstad

Thea Marie Låstad
Utdanning: Master i genomvitenskap
Jobb: Laboratorieingeniør hos KinN Therapeutics / gjesteforsker ved Universitetet i Bergen

Thea jobber som laboratorieingeniør og er involvert i prekliniske studier for ulike og nye kreftbehandlinger.

─ Jeg jobber med alt fra testing av medisiner in vivo og in vitro, behandling og prosessering av prøver og analysering av resultater. Jeg gjør egentlig en del forskjellige ting, men jeg er fortsatt under opplæring.

Med tanke på karrieren er det bare egen kreativitet som setter grenser, mener Thea, for med den jobberfaringen hun nå får regner hun med at hun er ganske ettertraktet på jobbmarkedet.

─ Det jeg liker best med jobben min tror jeg er at jeg i stor grad styrer dagen og ukene mine selv, og at jeg både jobber alene og med andre. Som den nyeste ansatte med minst trening får jeg også litt repetitive oppgaver, men jeg tar på meg mer og mer ansvar og da blir det mer spennende også, sier Thea.

Fra design og håndverk til genomvitenskap

Veien fra videregående til jobben Thea har i dag har ikke vært den vanlige veien. Hun startet videregående med design og håndverk og gikk videre til interiørdesign. Så innom musikk-folkehøyskole og så studier i biologi, for å ende opp med en master i genomvitenskap og jobb i kreftforskning.

─ Det har vært en interessant utvikling. Jeg begynte på NMBU fordi jeg hadde lyst til å studere der fra første gang jeg så campus under besøksdagen for videregående elever. I starten var det nok de vakre omgivelsene og den geografiske plasseringen som tiltrakk meg.

Ifølge Thea er det bacheloroppgaven og masteroppgaven hun har hatt mest nytte av, for der lærte hun laboratoriearbeid i praksis over lenger tid, i en mer realistisk setting.

Litt stille studentmiljø i coronatiden

Thea startet masterstudiet sitt i august 2020, og coronarestriksjonene varte helt til hun fullførte studiene. Det gjør at hun ikke fikk oppleve så mye av studentmiljøet på NMBU, men hun fikk et inntrykk av et godt miljø med mye moro. Men noe fikk hun med seg.

─ Jeg jobbet som lydtekniker på Studentsamfunnet og var også aktivt medlem i Rockeklubben, noe som var sosialt og en fin måte å møte med studenter på.

Der lærte hun seg også mye nytt som hun nok ikke trodde at skulle komme borti, som for eksempel live lydteknikk.

─ Jeg fikk også et veldig godt forhold til foreleserne mine, og spesielt masterveilederne mine. Klassekamerater var litt vanskelig å bli kjent med fordi vi ikke så hverandre mer en et par ganger i løpet av de to årene.

Hvis du ikke riktig vet hva du skal bli og lurer på hva hvilket studie du skal søke på, så er jo Thea et eksempel på at å lete er en god idé. Rådet fra Thea å få erfaring fra forskjellige ting, følge nesen til det som interesserer deg og ikke bekymre deg for mye. Ting faller på plass for den som leter, men vær forberedt på at det kan ta litt tid.