Jobber med bærekraftige proteinkilder

Av Janne Karin Brodin

Jenny på jobb
Jenny på jobb/ Jenny at workFoto: Privat

Jenny Dahlberg har alltid hatt lyst til å jobbe med noe som kan gi fremtiden miljøvennlig mat

Jenny Dahlberg
Utdanning: Master i Aquaculture
Jobb: Forskningstekniker hos Pronofa

Jenny jobber nå som forskningstekniker hos Pronofa. Et selskap som hun mener er en foregangsbedrift for nye og bærekraftige proteinkilder fra Ciona og svarte soldatfluer. I sitt arbeid jobber hun spesielt med Ciona, som er et marint filtrerende dyr.

─ På den måten har jeg startet min karriere innen akvakultur på helt riktig måte, sier hun.

Pronofa er basert i Norge og Sverige, og Jenny jobber begge steder. Hovedoppgaven hennes i selskapet er å utvikle Cionaprodukter til kjæledyrfôr, noe som innebærer arbeidsoppgaver som prosesseringstester, smakstester og fôroptimalisering. Men arbeidet hennes er mye mer variert og innebærer også arbeidsoppgaver på andre områder.

─ Jeg er for eksempel ansvarlig for akvakulturtillatelsene ved anleggene våre i Sverige. Jeg jobber også på oppdrettsanlegget vårt i Norge, der vi utvikler nytt oppdretts- og slakteutstyr spesielt tilpasset Ciona, sier Jenny.

Det beste med jobben min er variasjonen den gir

Hun vet aldri hva en arbeidsuke vil inneholde, og er heldig som har en jobb som både er kontorbasert og har praktiske oppgaver. I fremtiden håper hun å få lov til å utvikle seg i selskapet.

I løpet av videregående skole tok Jenny et spesialprogram i Sverige med spesialisering i marinbiologi. Da hun skulle velge universitetsstudium, følte hun seg imidlertid ganske ferdig med marinbiologi og var interessert i å lære mer om landdyr.

Hun bestemte seg for å studere landbruk med fordypning i husdyrvitenskap. Men allerede etter noen uker forsto hun at kuer ikke var noe for henne.

─ Men vi hadde en forelesning om akvakultur, og da visste jeg bare at det var dette jeg ville jobbe med!

Norge med sin lange kystlinje og store havbruksnæring var det rette stedet

Sverige er ikke et land som er spesielt kjent for akvakultur, og det finnes nesten ingen utdanninger innen feltet. Derfor fullførte hun bacheloren i husdyrvitenskap og søkte deretter på masterprogrammet i akvakultur ved NMBU.

─ Det var jo nødvendig søke masterprogram andre steder, og NMBU var et sted som flere hadde anbefalt meg, sier Jenny.

Hun har hatt stor nytte av fagene fra NMBU i sitt daglige arbeid, spesielt kursene innen dyreernæring og fôr. Når det gjelder forelesningene og lærerne mener Jenny at NMBU tilbyr gode forelesninger med professorer som er vennlige, profesjonelle og lette å komme i kontakt med hvis du lurer på noe.

Jenny holder fortsatt kontakten med venner hun fikk på NMBU

Jenny anbefaler NMBU på det varmeste når det gjelder studentmiljøet. Hun begynte å studere som internasjonal student, og universitetet tilbyr gode aktiviteter og hjelp til personer fra utlandet som studerer ved NMBU. Hun trekker frem introduksjonsuken som hun synes var veldig bra. Hun anbefaler alle å delta, for det var flere arrangementer for internasjonale studenter.

─ Alt i alt skapte dette et miljø der det var ganske lett å få venner, Jenny says.

Hun holder fortsatt kontakten med vennene hun fikk i løpet av studietiden, selv om de bor i andre land.

Råd til fremtidige studenter

─NMBU er et flott universitet, så bli med på alle forelesningene og prøv å delta på noen sosiale arrangementer utenfor skolen. Nyt tiden, og prioriter alltid utdanningen, er Jennys første råd.

Hun anbefaler også at du jobber ved siden av studiene innen et felt som er relatert til studiet ditt, hvis du har tid. Ved siden av studiene hadde hun flere jobber innen akvakultur, blant annet på fiskelab og fôrlab ved universiteter i både Sverige og Norge. Hun jobbet også på to forskjellige oppdrettsanlegg i sommerferien.

─ Dette gjorde at jeg kunne søke på jobber ikke bare med en mastergrad, men også med en viss praktisk erfaring innen feltet, sier hun.

Et siste råd er å se etter en masteroppgave som interesserer deg og gir mulighet for god veiledning. Jenny skrev masteroppgaven sin hos Food of Norway, som også tilbød henne å ha kontorplass blant forskerne.

─ Hvis du er heldig, kan veilederne dine også anbefale deg fremtidige arbeidsplasser eller til og med tilby deg en på stedet. I mitt tilfelle anbefalte veilederen min meg Pronofa, og på den måten fikk jeg en fantastisk første jobb etter studiene.