Landbruksroboten Thorvald

Av REALTEK

Landbruksroboter
Agricultural robotsFoto: Håkon Sparre / NMBU

Thorvald er en lett, batteridrevet og selvgående landbruksrobot som er utviklet av forskere og studenter i robotikkgruppen ved Fakultet for realfag og teknologi, NMBU.

Thorvald I

Den aller første Thorvald-roboten ble designet og bygget i 2014 som en del av et mastergradsprosjekt ved NMBU (den gang UMB). Roboten var designet for å kunne gjøre ulike oppgaver på jordet. Gjennom masteroppgaver og forskningsprosjekter ble det laget utstyr til roboten, blant annet en såmaskin for presisjonssåing av korn og et redskap for å bekjempe ugress ved hjelp av laser. Roboten ble også brukt til å samle data for planteforskere.

Thorvald er oppkalt etter den klassiske Ås-studenten, blant annet kjent fra visa «Jeg og n’Thorvald og Johannes» som først ble fremført under studentrevyen i Ås i 1924.

Thorvald 1
Thorvald 1 Foto: NMBU

Thorvald II

I 2016 kom Thorvald II til verden. Thorvald II bygde videre på designet fra forgjengeren, dog med noen forbedringer. Der den originale Thorvald var en robot med faste geometriske dimensjoner, baserer Thorvald II seg på moduler. Modulene kan settes sammen mer eller mindre vilkårlig, noe som gjør det enkelt å spesialbygge roboter for ulike gårdsdmiljøer. Thorvald II-roboter brukes i dag innen en rekke applikasjoner, som ugressbekjempelse, datainnsamling og høsting. Thorvald kan til og med plukke jordbær!

Thorvald II robot
Thorvald II robot Foto: Lars Grimstad

Ut i verden

I perioden 2014-2020 ble det bygget mer enn 30 Thorvald- roboter på robotikklaben i Ås. Ti av robotene er fremdeles i Norge, mens resten befinner seg i England, Tyskland, USA og Hellas. Saga Robotics, et selskap stiftet av forskerne som utviklet Thorvald, har kjøpt rettighetene til å videreutvikle og kommersialisere teknologien som roboten er basert på.

Fra robotens spede begynnelse som et mastergradsprosjekt på Ås, har Thorvald utviklet seg til å bli en av verdens mest brukte og anerkjente landbruksroboter.

Thorvald på video