Landscape Perspectives in Planning of Residential Areas

Student Exhibition Fall of 2021

The course and the assignment

The theme for the course Architecture in Landscape this year has been the sustainable urban development of the area surrounding the train station Vevelstad, in Nordre Follo municipality, south of Oslo. The analysis and strategies for the project has followed a three step approach:

Makro. Working in groups at scale 1:2.000, the students have studied the qualities and challenges of the site: existing infrastructures and vegetation, risk for flood, topography, functions,… designing the big scale elements: blue-green structures and mobility.

Meso. The groups have further defined in 1:500 the building structures, focusing on the interaction between architecture and urban space, green mobility, the qualities and perception of the environment and human scale.

Mikro. Finally, each student has developed a 80x80 m. area, solving in detail the topography , the waterways, the landscape and functions.

Vevelstad

Den eksisterende bebyggelsen i Vevelstad oppleves som isolerte fragmenter uten sammenheng, noe som kan skape følelse av mangel på bykarakter, oversikt og trygghet

I tråd med overordnede planer bør hovedtyngden av utbygging skje i en radius av 500 meter fra stasjonen. Analyser av eksisterende bebyggelse, flomområde, grønnstruktur og terreng setter begrensinger for mulige utbyggingsområder i planen. Den største utbyggingen vil derfor konsentreres i allerede utbygde områder. Det er ca. 500 meter i luftlinje mellom starten på miljøgate i sør-øst og Vevelstad stasjon. Målet for planområdet er å tilrettelegge for et strukturert sentrumsområde som skal bindes sammen med Vevelstad stasjon og idrettsparken, slik at opplevd avstand mellom stedene minskes. Her legges det til rette for næringsvirksomhet i første etasje, og boenheter i øvrige. Miljøgaten danner en akse mellom et nytt kjøpesenter i øst og et kulturhus i vest, denne aksen fortsetter videre i form av en gang- og sykkelvei til togstasjonen. Tilrettelegging av viktige funksjoner langs veien mellom viktige knutepunkt innen 500 meters radius kan bidra til at flere velger å la bilen stå.
Studenter: Siv Hornnes, Even Wangen Nordengen, Kristin Sletten Skotnes, Marie Slettaløkken, Sigrid Solstad Thokle

Vevelstad togstasjon

Med dette prosjektet ønsker vi å gjøre området rundt Vevelstad togstasjon til et attraktivt og aktivt sted å bo og oppholde seg. Det har vært viktig å fortette området, men samtidig ha gode og grønne uterom - både for de som bor der og andre.

Langs hovedgaten er det en kombinert bebyggelse med butikker, i tillegg til Vevelstad kulturhus. Området kobler seg på den eksisterende grønnstrukturen ved en tursti, samt grønne årer gjennom hele boligområdet. For å håndtere overvann skal det anlegges en vannrenne som ender i et dekorativt vannelement på torget. Det skal også etableres regnbed, samt flere grønne tak for å sinke vannet.

Prosjektet prioriterer fotgjengeren. Nærhet til kollektivknutepunkter og butikker i den nye miljøgaten, gjør at mobiliteten i stor grad kan foregå til fots eller på sykkel. Stier og ramper er også laget, slik at alle kan bruke dem. Også overgangen fra togstasjonen til kulturhuset vil bidra positivt til den økte mobiliteten, samt gjøre Vevelstad til en destinasjon i seg selv. Bilen kan fortsatt brukes ved behov, men settes i garasjer under bakken. Har man behov for å kjøre nærmere egen inngang, vil dette også være mulig – selv om fotgjengeren er prioritert også her.

Studenter: Mikalina Handeland, Judith Nilsen Landøy, Maria Prestbøen, Inger Sverdrup Sevre.

Langhus

Vi har valgt ut et område i Langhus som vi var interessert i å videreutvikle fra forrige oppgave. Her ser vi stort potensial for fortetting og sentralisering på høyden rett ved gamle-sentrum.

Med utgangspunkt i gate- og boligstrukturen vi hadde, formet vi det slik at uterom, gater og tun ble større, mer inkluderende og inviterende, og et bedre veinett.
Det er tenkt ut boligblokker i mur, og ved torget er det mulighet for næring i første etasjen. Blokkene varierer i høyde fra 1-4 etasjer. Vi utnytter høyden, men senker antall etasjer der vi mener det er mer gunstig å slippe inn sollys, og for å unngå ruvende blokker overalt. Målet er et koselig og variert uttrykk i det nye sentrum.

Studenter: Beatrice Cabal Nilsen, Louise Antonsen Rognsvåg, Solveig Vaaga, Villem Bergebakken Verliin.

Over Vevelstad

Med Meso-prosjektet ble det gjort en revurdering av bebyggelse og selve plasseringen av bebyggelsen

Vi flyttet bebyggelsen og sentrumet fra østlige siden av togstasjonen, som er flomutsatt, til vest siden. Deretter var det tenkt å endre bebyggelsesstrukturen fra noe spredt til en tun-inndeling med et «sentrums område» som kjernen av området. I tillegg til dette, ønsket vi en sammenhengende grønnstruktur. I ettertid ser vi at det ble lavere utnyttelse av området enn det vi ønsket.
Studenter i gruppe 4: Ola Lambach Fitjar, Dheenasaranian Nanda, Linda Cecilie Olsen, Hibak Fuad Roble.

Velkommen til Vevplassen

Her er natur og urbant liv forenet i et lite tettsted med kort vei til Oslo sentrum.

Skal du til Oslo, begynner reisen allerede ved utgangsdøren din. Gangveien slynger seg forbi regnbed og fordrøyningsarealer. En rask tur over hustakene og slalomstien over kulturhuset og du er fremme ved Vevelstad stasjon. Husk å stoppe opp underveis og nyt alle de fine utsiktpunktene på veien. La morgensolen lyse opp veien og gjør reisen til et mål.

Studenter i gruppe 5: Anja Elisabeth Dammen, Vida Dullum, Stefanie Heilmann, Kirsten Nordli Lund.

Skogheia

Ideen til Skogheia er den samme som i makrooppgaven, men denne gangen har vi endret på boligstrukturen og har i større grad fokusert på det grønne.

Vi har laget to nye offentlige bygg, hvor utsikten er upåklagelig. Et kafé-bygg og et kulturhus hvor vi har vektlagt utsikt over det store grøntområdet i sør. Det er tilstrekkelig med møteplasser, både halvprivate gårder mellom boligbygg og offentlige. Blant annet langs miljøgata. Næringene er plassert i første etasje langs miljøgata. Her er det gode muligheter for å kjøpe seg en kopp kaffe og handle det man trenger.


Studenter i gruppe 6: Kaja Brendeland, Selma Brubak Eikerol, Rebecca Engh, Tuva Jurgensen Presterud.

Langhusflaten

Vårt ønske er å skape en sterkere forbindelse mellom Vevelstad stasjon og det nye boligområdet gjennom klare bevegelsesakser, underbygget av grønnstruktur.

Den retteste strekningen går over bratt terreng, så det er lagt en spiralformet gang/sykkelvei som også er universelt utformet. Bebyggelsen er forsøkt tilpasset til terrenget for å optimalisere solforhold og utsikt. Bebyggelsesstrukturen danner flere halvprivate rom, og spennende smug/gater/torg. Vi etablerer et våtmarkspark i den allerede flomutsatte sonen foran “terrassen”, og skaper underholdende og vakre bevegelsesmuligheter gjennom et nettverk av plankestier. Parkering flyttes under bakken i et parkeringshus med tilkomst til boligområdene via heis.

Studenter i gruppe 7: Ottar Kvamme Ekrem, Jonas Stene Kjemo, Tonje Galaasen Simonsen, Vemund Ingebrikt Strømsem.

Vevelstad sentrum

Vi ønsker å skape et levende sentrum på Vevelstad, Et sted for mennesker på premissene til fotgjengerne.

Midt i sentrum skal det være en bred gågate hvor folk skal kunne bevege seg fritt uten å måtte tenkte på biltrafikk, kun med unntak av Vevelstadbussen. Alléen leder mot torget ved Vevelstad kulturhus som vil fungere som et samlingspunkt. Sentrum ligger naturnært, og by og skog skal knyttes sammen gjennom et parkdrag.

Studenter i gruppe 8: Marie Linnea Carlstad, Inger Anne Fauske, Elisabeth Risjord, Wiel Haugejorden Rist.

Langhus sentrum

Et sentrum med grå og grønn kobling.

Vi ønsket å bygge videre på eksisterende sentrum i Langhus. Vi la inn to sterke forbindelser, en mer «grå» og en grønn kobling. Den grå forbindelsen er en gågate, som er fri for biltrafikk og da forbeholdt fotgjengere og syklende. Den grønne koblingen skal gi en parkfølelse til den nye bebyggelsen og binde sammen landskapet i øst og vest.

Studenter i gruppe 9:
Anna Glenna Bodsberg
Sofie Nerby
Yngve Rasmussen
Hanne Siri Skjerveggen