Har utviklet app for å lette dyrevelferdsarbeid i fjøset

Av Kristine Welde Tranås

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Forskere fra Veterinærhøgskolen og ingeniørstudenter fra REALTEK har utviklet en app som effektiviserer dyrevelferdsforskningen i fjøs. – Samarbeidet viser hva man kan få til på tvers av fakulteter og særlig i samarbeid med studentene på Eik lab, sier prosjektleder Camilla Kielland.

Forskningsprosjektet Kutrivsel skal finne ut hvordan dyrevelferden er i norske melkekubesetninger. I høst har forskerne reist land og strand rundt og besøkt bønder og kyr i 160 fjøs.

All data fra fjøset registreres ved å bruke en EU-protokoll som heter Welfare Quality©.

– Protokollen er laget som en pdf, og det er ganske gammeldagse og tungvinte saker, sier prosjektleder Camilla Kielland ved Veterinærhøgskolen.

For å bruke protokollen må man fylle inn alle registreringer på papir, og så plotte dem inn i et datasett, regne ut delsummer, for deretter å legge delsummene inn i ett Excel-ark som følger med protokollen. Først da kan en få en samlet score på dyrevelferden. Deretter må all data legges in i et samlet datasett for å få utført statistiske analyser til videre forskning.

Letter arbeidsflyten
Derfor tenkte Kielland og kollegene at det måtte gå an å få gjort dette digitalt, så hele prosessen ble enklere og raskere.

– Da tok vi kontakt med Eik lab, og der har noen fantastiske ingeniørstudenter utviklet en app for oss, sier hun.

Eik lab er et senter for studentinnovasjon ved REALTEK.

– Studentene har laget en app som letter arbeidsflyten for forskeren når de er i fjøset og gir en enkel måte å få ut rådata på, som de kan forske videre på, sier Kristian Sørby Omberg som er overingeniør ved REALTEK og veileder ved Eik lab.

I tillegg har appen gjort det mulig for forskerne å gi bonden tilbakemeldinger på hvordan dyrevelferden rangeres i det fjøset, rett etter at fjøsbesøket er ferdig. På gamlemåten ville det tatt flere måneder å få ut disse resultatene.

Ettertraktet kompetanse i arbeidslivet
Appen har blitt utviklet underveis mens stipendiat Conor Barry har vært ute på fjøsbesøk, og det har vært tett samarbeid mellom han og studentene ved Eik lab.

Sørby Omberg sier studentene har hatt stort læringsutbytte av prosjektet.

– Det er svært givende og motiverende for studentene å jobbe med så engasjerte folk som Conor og Camilla. Dessuten har de fått erfaring som er fantastisk å ta med seg når de etter hvert skal ut på jobbintervjuer. Digitaliseringskompetansen de har fått, er svært ettertraktet, og jobben de har gjort her, supplerer studiene deres slik at de blir enda bedre rustet for arbeidslivet, sier han.

Overlevering og presentasjon av arbeidet
Mandag skal appen offisielt overleveres fra REALTEK og Eik lab til Veterinærhøgskolen og prosjektet Kutrivsel. Da vil forskerne og studentene fortelle om arbeidet med appen, samarbeidet mellom forskerne og studentene og om ideer for videreutvikling.

– Vi tror at vi bare er i startgropa. Vi ser for oss at det er mange bruksområder her, både for videre forskning og for melkeprodusenter som kanskje trenger et verktøy for å ta beslutninger og være proaktive i sitt dyrevelferdsarbeid, sier Kielland.