Ettertraktet og prestisjefylt stipend til NMBU-forsker

Portett av Aida Cuni-Sanchez
Portett av Aida Cuni-SanchezFoto: X.D. Perarnau

Forsker på tropeskog, Aida Cuni-Sanchez kom gjennom nåløyet, og får millioner i støtte fra Det europeiske forskningsrådet (ERC).

ERC annonserte nylig hvilke forskere som mottar støtte i årets tildeling av ERC Consolidator Grant. I alt 9 av 81 søknader fra forskere i Norge gikk gjennom, deriblant søknaden til Aida Cuni-Sanchez.

– Mange tiltak for bevaring av tropiske skoger fører til at lokalbefolkningen blir ekskludert eller utestengt. Naturparker blir bevoktet som festninger, og mennesker fratas en levevei.

Det forteller Cuni-Sanchez, førsteamanuensis ved Fakultet for landskap og samfunn (NMBU). Med stipendet skal hennes prosjekt, AFRI-FOR, forske på balansert og bærekraftig forvaltning av tropisk skog.

Les også om forskningen til Aida på Dagbladet.no

Kan redusere fattigdom

Forskningen vil innebære feltarbeid i Kamerun, Sierra Leone, Den demokratiske republikken Kongo, Kenya og Uganda.

– Vi skal undersøke mulighetene for bærekrafting høsting og jakt i bevaringsverdig tropisk skog, slik at urbefolkning og andre lokale beboere får tilgang på noen av skogens ressurser og gis muligheter til et løft ut av fattigdom, sier Cuni-Sanchez

Målet er å finne det rette samspillet mellom økonomiske muligheter for fattige og urfolk, bevaring av artsmangfold, bærekraftig jakt og høsting, samt å ivareta potensialet i tropisk skog for karbonlagring.

Prosjektet vil jobbe tverrfaglig, og vil innebære blant annet planteøkologi, etnobiologi, sosiologi, antropologi og markedsanalyse. Kunnskap og metoder fra arbeidet vil være anvendelig på mange andre områder med tropisk skog.

Målrettet arbeid for flere søknader

Stipender fra ERC er ettertraktet, og prosjekter som får tildeling holder svært høy vitenskapelig kvalitet.

– ERC-stipend må regnes som det gjeveste innen forskningsfinansiering i europeisk målestokk. Vi gratulerer og er veldig stolte av at Aida Cuni-Sanchez har oppnådd dette, sier Curt Rice, rektor ved NMBU.

Prosjektet til Cuni-Sanchez vil vare i fem år, og har fått tildelt 2 millioner euro gjennom et såkalt ERC Consolidator Grant. Et Consolidator Grant gis til meriterte forskere fra hele verden med minst syv års fartstid.

Dette er andre gang på to år at et ERC stipend går til forskere ved Noragric (Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier), et institutt under Fakultet for landskap og samfunn. For NMBU er dette den fjerde tildelingen.

– Dette er også nok en gang en fjær i hatten til Fakultet for landskap og samfunn. Det viser også at det målrettede arbeidet NMBUs forskningsavdeling har gjort for å legge til rette for flere ERC-søknader de senere årene har gitt resultater, sier Rice.

Eva Falleth, dekan ved fakultetet gratulerer Aida med et spennende og viktig ERC prosjekt.

– Aida har utmerket seg som en dyktig og kreativ forsker. Jeg er svært stolt og imponert av først og fremst Aida, men også fagmiljøet på hennes institutt, Noragric.