Kurs: Organisering, ledelse og endring i kunnskapsorganisasjoner

Dette kurset gir deg solid kunnskap om organisasjons- og ledelsesteori, skreddersydd for deg som leder i en kunnskapsintensiv organisasjon. Du lærer å analysere organisasjonsstrukturer, drive frem endring og skape kultur for kunnskapsdeling og innovasjon – med bærekraft i fokus. Gjennom praktiske case-studier og refleksjon utvikler du ferdigheter og trygghet i lederrollen.

Påmeldingsfrist

Ikke avklart

* avmelding

Oppstartsdato

Våren 2026

Studiepoeng

7,5

Pris

Tid og sted

Tid: Våren 2026 Sted: NMBU, Campus Ås eller Oslo

Nærmere om tid og sted

Kursinnhold

Kurset gir en grundig innføring i hvordan kunnskapsintensive virksomheter kan struktureres og ledes effektivt. Kurset dekker teorier om organisering, ledelse og endringsprosesser med innretning mot å fremme kunnskapsdeling og innovasjon.

Kursdeltakerne vil lære om de unike utfordringene ved å lede kunnskapsarbeidere og profesjonsutøvere, og hvordan endringsstrategier kan implementeres. Temaene knyttes også til dilemmaer og utfordringer omkring bærekraft og teknologi i egen virksomhet og i en bredere kontekst av helseorganisasjoner. Gjennom forelesninger, case-studier og gruppearbeid vil studentene utvikle ferdigheter til å analysere og håndtere komplekse situasjoner i kunnskapsorganisasjoner.

NMBU Handelshøyskolen planlegger oppstart av en erfaringsbasert master i ledelse og økonomi for helseprofesjonene. Flere profesjonsforeninger på helsefeltet har gitt innspill til utviklingen av masterprogrammet. Vi kan på nåværende tidspunkt ikke garantere oppstart av masterprogrammet. Om masterprogrammet starter, vil studenter som har gjennomført kurset, kunne få det innpasset/godkjent som del av studiet.

Målgruppe

Kurset er rettet mot profesjonsutdannede kandidater, som veterinærer, farmasøyter, leger og tannleger. I tillegg kan kurset være relevant for mellomledere og potensielle ledere innen statlige og fylkeskommunale helseorganisasjoner og  helserelaterte kommersielle virksomheter. Målgruppen inkluderer også ansatte i kommune- og spesialisthelsetjenesten (sykepleiere og leger).

Det er mulig å delta på dette kurset som et enkeltkurs. Hvis du ønsker å innpasse det i den planlagte erfaringsbaserte masteren, må du oppfylle opptakskravet til masterprogrammet (se Opptakskrav og opptak).

Læringsutbytte

Etter fullført kurs skal deltakerne ha tilegnet seg følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • kunnskap om sentrale teorier, temaer og problemstillinger i organisasjonsteori, spesielt tilpasset kunnskapsorganisasjoner
  • inngående kunnskap om utvalgte ledelsesteorier og kunne anvende disse på praktiske problemstillinger i egen virksomhet
  • god kunnskap om ulike modeller for endringsledelse og hvordan de kan anvendes i kunnskapsintensive miljøer
  • kunnskap om hvordan teknologiske og sosiale faktorer påvirker bærekraftige organisasjonsstrukturer og -kulturer i helseorganisasjoner

 Ferdigheter

  • analysere og vurdere organisasjonsstrukturer og ledelsespraksiser i kunnskapsorganisasjoner
  • anvende teori om organisasjonskultur for å utvikle egen virksomhet
  • anvende ledelsesteori på praktiske problemstillinger og egen lederrolle for å fremme bærekraftige løsninger i helseorganisasjoner
  • utvikle og implementere strategier for effektiv endringsledelse i kunnskapsintensive virksomheter

Generell kompetanse

  • reflektere kritisk over egen rolle og ansvar som leder i en kunnskapsorganisasjon på helsefeltet og anvende teori for egen faglig utvikling i lederrollen
  • kommunisere effektivt med ulike interessenter og fremme en kultur for kunnskapsdeling og innovasjon
  • bidra til utvikling og forbedring av organisasjonspraksiser gjennom kontinuerlig læring og tilpasning

Kursopplegg

Nettleksjoner underveis i undervisningsperioden, en campusbasert samling på to dager og to digitale samlingsdager.

På både campusbasert og digitale samlinger vil eksempler, oppgaver og casearbeid blir benyttet for å vise anvendelse av teori på praktiske problemstillinger. Det legges vekt på å trekke inn praktisk erfaring fra deltakernes egen arbeidssituasjon både på samlingene og i hjemmearbeid mellom samlingene. I gruppearbeidet skal studentene studere ett eller flere faglig relevante caser innenfor praksisfeltet. Aktiv deltakelse er forventet. Nettleksjoner gjennomgår teorigrunnlag og pensumlitteratur.

Pensum

Hetland, H. (2004). Transformasjonsledelse i en norsk kontekst. Magma, 7(1).

Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2019). Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget

Mintzberg, H. (1994). Rounding out the manager's job. Sloan management review, 36, 11-26.

Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization science, 5(1), 14- 37

Overlapp med andre emner

Fem studiepoeng overlapp med emnet AOS300 Mitt lederskap. Dersom du tidligere har tatt AOS300, vil du kun få 2,5 studiepoeng ved å gjennomføre dette kurset.

Anbefalte forkunnskaper

Det vil være en fordel om du har noe ledererfaring.

Tid og sted

Annonseres når kurset åpner for påmelding

Eksamen

En skriftlig hjemmeeksamen (3 dager) teller 100 %. Karakterregel: Bestått/ikke bestått.

Obligatoriske aktiviteter

Det kreves fremmøte på 75 % av emnets campusbaserte og digitale samlinger. Skriftlig refleksjonsnotat som arbeidskrav.

Kursavgiften dekker

Undervisning, eksamen, tilgang til noe litteratur og enkel bevertning under de fysiske samlingene.

Finansiering av kursavgift

Kursavgiften faktureres kort tid etter påmeldingsfristen. Det finnes flere muligheter for å finansiere studieavgiften:

Lånekassen

Du kan få støtte fra Lånekassen basert på hvor mye du skal studere. Hvis du tar et kurs med studiepoeng hos oss kvalifiserer du som deltidsstudent og kan få lån og stipend avhengig av hvor mange studiepoeng du tar og om du tidligere har lån i lånekassen. Mer informasjon finner du her.

Utdanningsfond

Flere fagforeninger har egne utdanningsfond som gir støtte til opplæringstiltak for medlemmer. F.eks.:

Noen arbeidsgivere og interesseorganisasjoner har også tilsvarende ordninger. Hvis det er noen opplysninger du trenger for å søke på en slik ordning ta kontakt med kursadministrator.

Bedriftsintern opplæring (BiO)

Et tilskudd som administreres av fylkeskommunen, små og mellomstore bedrifter på inntil 250 ansatte kan søke om tilskudd til kompetanseheving for å gjennomføre omstilling og innovasjon. Mer informasjon om Akershus fylkeskommune sin ordning finnes her. Andre fylker har tilsvarende ordninger og andre frister.

Stipend og legat

Det finnes flere stipend- og legatordninger som støtter kurs og etter- og videreutdanning. Du finner en oversikt her.

Opptakskrav og opptak

Opptakskrav for kurset er kun generell studiekompetanse samt to års arbeidserfaring.

Dersom man ønsker kurset innpasset i den planlagte masteren, gjør vi oppmerksom på at kravet for opptak til masterprogrammet er bachelorgrad innen helserelaterte fagområder eller tilsvarende samt tre års relevant arbeidserfaring.

Opptak til kurset skjer etter «førstemann-til-mølla»-prinsippet blant kvalifiserte søkere.

Kontaktpersoner: