Kurs: Organisering, ledelse og endring i kunnskapsorganisasjoner

Dette kurset gir deg solid kunnskap om organisasjons- og ledelsesteori, skreddersydd for deg som leder i en kunnskapsintensiv organisasjon. Du lærer å analysere organisasjonsstrukturer, drive frem endring og skape kultur for kunnskapsdeling og innovasjon – med bærekraft i fokus. Gjennom praktiske case-studier og refleksjon utvikler du ferdigheter og trygghet i lederrollen.
Påmeldingsfrist
Ikke avklart
Oppstartsdato
Våren 2026
Studiepoeng
7,5
Pris
18 750
Tid og sted
Tid: Våren 2026 Sted: NMBU, Campus Ås eller Oslo
Kursinnhold
Kurset gir en grundig innføring i hvordan kunnskapsintensive virksomheter kan struktureres og ledes effektivt. Kurset dekker teorier om organisering, ledelse og endringsprosesser med innretning mot å fremme kunnskapsdeling og innovasjon.
Kursdeltakerne vil lære om de unike utfordringene ved å lede kunnskapsarbeidere og profesjonsutøvere, og hvordan endringsstrategier kan implementeres. Temaene knyttes også til dilemmaer og utfordringer omkring bærekraft og teknologi i egen virksomhet og i en bredere kontekst av helseorganisasjoner. Gjennom forelesninger, case-studier og gruppearbeid vil studentene utvikle ferdigheter til å analysere og håndtere komplekse situasjoner i kunnskapsorganisasjoner.
NMBU Handelshøyskolen planlegger oppstart av en erfaringsbasert master i ledelse og økonomi for helseprofesjonene. Flere profesjonsforeninger på helsefeltet har gitt innspill til utviklingen av masterprogrammet. Vi kan på nåværende tidspunkt ikke garantere oppstart av masterprogrammet. Om masterprogrammet starter, vil studenter som har gjennomført kurset, kunne få det innpasset/godkjent som del av studiet.
Målgruppe
Kurset er rettet mot profesjonsutdannede kandidater, som veterinærer, farmasøyter, leger og tannleger. I tillegg kan kurset være relevant for mellomledere og potensielle ledere innen statlige og fylkeskommunale helseorganisasjoner og helserelaterte kommersielle virksomheter. Målgruppen inkluderer også ansatte i kommune- og spesialisthelsetjenesten (sykepleiere og leger).
Det er mulig å delta på dette kurset som et enkeltkurs. Hvis du ønsker å innpasse det i den planlagte erfaringsbaserte masteren, må du oppfylle opptakskravet til masterprogrammet (se Opptakskrav og opptak).
Læringsutbytte
Etter fullført kurs skal deltakerne ha tilegnet seg følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- kunnskap om sentrale teorier, temaer og problemstillinger i organisasjonsteori, spesielt tilpasset kunnskapsorganisasjoner
- inngående kunnskap om utvalgte ledelsesteorier og kunne anvende disse på praktiske problemstillinger i egen virksomhet
- god kunnskap om ulike modeller for endringsledelse og hvordan de kan anvendes i kunnskapsintensive miljøer
- kunnskap om hvordan teknologiske og sosiale faktorer påvirker bærekraftige organisasjonsstrukturer og -kulturer i helseorganisasjoner
Ferdigheter
- analysere og vurdere organisasjonsstrukturer og ledelsespraksiser i kunnskapsorganisasjoner
- anvende teori om organisasjonskultur for å utvikle egen virksomhet
- anvende ledelsesteori på praktiske problemstillinger og egen lederrolle for å fremme bærekraftige løsninger i helseorganisasjoner
- utvikle og implementere strategier for effektiv endringsledelse i kunnskapsintensive virksomheter
Generell kompetanse
- reflektere kritisk over egen rolle og ansvar som leder i en kunnskapsorganisasjon på helsefeltet og anvende teori for egen faglig utvikling i lederrollen
- kommunisere effektivt med ulike interessenter og fremme en kultur for kunnskapsdeling og innovasjon
- bidra til utvikling og forbedring av organisasjonspraksiser gjennom kontinuerlig læring og tilpasning
Kursopplegg
Nettleksjoner underveis i undervisningsperioden, en campusbasert samling på to dager og to digitale samlingsdager.
På både campusbasert og digitale samlinger vil eksempler, oppgaver og casearbeid blir benyttet for å vise anvendelse av teori på praktiske problemstillinger. Det legges vekt på å trekke inn praktisk erfaring fra deltakernes egen arbeidssituasjon både på samlingene og i hjemmearbeid mellom samlingene. I gruppearbeidet skal studentene studere ett eller flere faglig relevante caser innenfor praksisfeltet. Aktiv deltakelse er forventet. Nettleksjoner gjennomgår teorigrunnlag og pensumlitteratur.
Pensum
Hetland, H. (2004). Transformasjonsledelse i en norsk kontekst. Magma, 7(1).
Jacobsen, D. I., & Thorsvik, J. (2019). Hvordan organisasjoner fungerer. Fagbokforlaget
Mintzberg, H. (1994). Rounding out the manager's job. Sloan management review, 36, 11-26.
Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization science, 5(1), 14- 37
Overlapp med andre emner
Fem studiepoeng overlapp med emnet AOS300 Mitt lederskap. Dersom du tidligere har tatt AOS300, vil du kun få 2,5 studiepoeng ved å gjennomføre dette kurset.
Anbefalte forkunnskaper
Det vil være en fordel om du har noe ledererfaring.
Tid og sted
Annonseres når kurset åpner for påmelding
Eksamen
En skriftlig hjemmeeksamen (3 dager) teller 100 %. Karakterregel: Bestått/ikke bestått.
Obligatoriske aktiviteter
Det kreves fremmøte på 75 % av emnets campusbaserte og digitale samlinger. Skriftlig refleksjonsnotat som arbeidskrav.
Kursavgiften dekker
Undervisning, eksamen, tilgang til noe litteratur og enkel bevertning under de fysiske samlingene.
Finansiering av kursavgift
Kursavgiften faktureres kort tid etter påmeldingsfristen. Det finnes flere muligheter for å finansiere studieavgiften:
Lånekassen
Du kan få støtte fra Lånekassen basert på hvor mye du skal studere. Hvis du tar et kurs med studiepoeng hos oss kvalifiserer du som deltidsstudent og kan få lån og stipend avhengig av hvor mange studiepoeng du tar og om du tidligere har lån i lånekassen. Mer informasjon finner du her.
Utdanningsfond
Flere fagforeninger har egne utdanningsfond som gir støtte til opplæringstiltak for medlemmer. F.eks.:
- LOs utdanningsfond
- Utdanningsforbundets videreutdanningsstipend
- Legeforeningens utdanningsfond
- Finansforbundets stipend
Noen arbeidsgivere og interesseorganisasjoner har også tilsvarende ordninger. Hvis det er noen opplysninger du trenger for å søke på en slik ordning ta kontakt med kursadministrator.
Bedriftsintern opplæring (BiO)
Et tilskudd som administreres av fylkeskommunen, små og mellomstore bedrifter på inntil 250 ansatte kan søke om tilskudd til kompetanseheving for å gjennomføre omstilling og innovasjon. Mer informasjon om Akershus fylkeskommune sin ordning finnes her. Andre fylker har tilsvarende ordninger og andre frister.
Stipend og legat
Det finnes flere stipend- og legatordninger som støtter kurs og etter- og videreutdanning. Du finner en oversikt her.
Opptakskrav og opptak
Opptakskrav for kurset er kun generell studiekompetanse samt to års arbeidserfaring.
Dersom man ønsker kurset innpasset i den planlagte masteren, gjør vi oppmerksom på at kravet for opptak til masterprogrammet er bachelorgrad innen helserelaterte fagområder eller tilsvarende samt tre års relevant arbeidserfaring.
Opptak til kurset skjer etter «førstemann-til-mølla»-prinsippet blant kvalifiserte søkere.