SDP416 Kritisk realisme i miljø- utviklings- og planforskning
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2020 - 2021.
Emneansvarlige: Petter Andreas Næss
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Fakultet for landskap og samfunn
Frekvens: Annethvert år
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
Minimum 5, maksmum 20
Undervises i periode:
05-06/2021. Deltakerne må sende inn sitt obligatoriske paper senest 20. mai 2021. Selve kurset holdes fra 31. mai. - 4. juni 2021. Sensors vurdering av hvorvidt deltakerne har bestått emnet vil foreligge innen to uker etter at kurset er avsluttet.
Første gang: Studieår 2019-2020
Siste gang: 2021H
Fortrinnsrett: PhD-studenter fra Fakultet for Landskap og Samfunn, NMBU har fortrinnsrett.
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Målet med dette PhD-emnet er å gi doktorgradsstudenter muligheter til å skaffe seg utdypende kunnskap om kritisk realisme, og på denne måten bidra til deres generelle vitenskapsfilosofiske refleksjon. I tillegg til å gi en generell presentasjon av kritisk realisme, vil kurset legge spesiell vekt på følgende tema: tverrfaglig forskning, anvendelse av kritisk realisme i forskning, de metodologiske implikasjonene av å velge kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted, og kritisk realismes potensial som utgangspunkt for ideologikritikk.
En betydelig del av kurset vil bli satt av til å diskutere papers som deltakerne skal skrive og sende inn til kursholderne før kurset starter. For å kunne bli i stand til å skrive paperene et det viktig at deltakerne starter lesningen av pensumlitteraturen i god tid før kurset. Lesing av pensumlitteraturen på forhånd er også viktig for at vi skal kunne få gode diskusjoner under kurset. Som deltaker i kurset må du drøfte minst ett av de følgende aspektene av kritisk realisme i paperet du skriver, med refleksjon over hvordan du forstår det begrepet du fokuserer på og hvordan denne forståelsen gir seg uttrykk i PhD-prosjektet ditt:
- Kausalitet
- Forholdet mellom kunnskapsutvikling innenfor enkeltdisipliner og behovet for tverrfaglig integrasjon
- Abduksjon and retroduksjon
- Agentskap og struktur
- Prediksjon og generalisering
- Kritikk
- Ideologi og diskurser
Sesjonene med paper-presentasjon er en viktig del av kurset. Hvert paper vil bli kommentert av en utpekt opponent så vel som av de andre kursdeltakerne. Presentasjonen av hvert paper bør vare omtrent 5 minutter etterfulgt av opponentkommentarer på 5-10 minutter. Dette gir omtrent 25 minutter til generell diskusjon av hvdrt paper innenfor en samlet ramme på 35-40 minutter per paper.
Læringsutbytte:
Etter å ha gjennomført kurset vil PhD-studentene ha god kunnskap om den vitenskapsteoretiske posisjonen kritisk realisme og dens relevans for miljø-, utviklings- og planforskning. Kurset vil sette PhD-studentene i stand til å reflektere over hva det vil si å benytte kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted i forskning, herunder hvilke metodologiske implikasjoner som følger av dette, og mulighetene kritisk realisme gir som grunnlag for ideologikritikk.
Læringsaktiviteter:
Forelesninger, seminarer, skriving og presentasjon av vitenskapelig paper
Pensum:
Bhaskar, R. (2008).
Bhaskar, R. (2009).
Bhaskar, R. & Danermark, B. (2006). Metatheory, Interdisciplinarity and Disability Research: A Critical Realist Perspective. Scandinavian Journal of Disability Research, 8(4), pp. 278-297.
Danermark, B.; Ekström, M.; Jakobsen, L. & Karlsson, J. (2002):
Fairclough, N., Jessop, R. & Sayer, A. (2002). Critical realism and semiosis.
Næss, P. (2015). Critical Realism, Urban Planning and Urban Research.
Næss, P. (2015). Built Environment, Causality and Travel.
Næss, P. (2016). Built Environment, Causality and Urban Planning.
Skrede, J. & Hølleland, H. (2018). Uses of Heritage and beyond: Heritage Studies viewed through the lens of Critical Discourse Analysis and Critical Realism. Journal of Social Archaeology, 18(1), pp. 77-96
Steffansen, R. (2016). Critical Realist Methodology Guiding Theory Development: The Case of the Norwegian Second Home Ownership Paradox.
Xue, J. (2019). The possibility of urban sustainability transformation from the perspective of critical realist ideology critique. Forthcoming paper.
Forutsatte forkunnskaper: Masterutdanning i planlegging, landskapsarkitektur, eiendom/eiendomsutvikling), folkehelsevitenskap, miljø- og utviklingsstudier eller annet relevant fag med karakter C eller bedre. Kurset må inngå som del av et godkjent eksisterende PhD-program.
Anbefalte forkunnskaper:
Det anbefales at delatkerne på forhånd har gjennomført emnet SDE415 Theory of science for environment, development and planning studies.
Obligatorisk aktivitet: Innsending og presentasjon av paper, kommentering av 1-2 av de andre deltakernes papers, deltakelse på minimum 70 % av forelesningene og seminarene
Vurderingsordning:
Langsgående evaluering samt bedømmelse av innsendt paper.
Sensor:
Ikke bestemt ennå.
Merknader:
Kurset vil bare bli holdt hvis minst 5 deltakere er påmeldt
Normert arbeidsmengde:
5 ECTS (150 timer)
Opptakskrav: Masterutdanning i planlegging, landskapsarkitektur, eiendom/eiendomsutvikling), folkehelsevitenskap, miljø- og utviklingsstudier eller annet relevant fag med karakter C eller bedre. Kurset må inngå som del av et godkjent eksisterende PhD-program.
Overlapp:
Ingen
Undervisningstid:
35,5 timer
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: Bestått / Ikke bestått