PRAK200 Praksisbasert læring for by- og regionplanleggere
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Mina Di Marino
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig. Det er mulig å starte opp i alle semestrene i tråd med godkjent arbeidsplan.
Forventet arbeidsmengde: Studenten står fritt til å utforme omfanget av emnet innenfor denne rammen: 5stp. - 30 stp. på M-BYREG (125 - 750 timer)
Undervisnings- og vurderingsperiode: Emnet har avsluttende evaluering vår- og høstparalell. Praksisarbeidet gjennomføres i tid i henhold til arbeidsavtale med praksisvert. 30 studiepoeng krever praksisperiode i en parallell + blokk i et semester Vurderingen skal skje i samme periode som praksisperioden avsluttes.
Om dette emnet
Emnet omfatter praksisbasert læring innenfor fagprofesjonen by- og regionalplanlegging. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg relevant praksiserfaring utenfor ordinær studiehverdag og anvende teori i praksis ved å bruke refleksjon som verktøy for å utvikle ny forståelse gjennom å-lære-ved-å-gjøre og reflektere i tett kobling mellom teori og praksis. Læringen skal ta utgangspunkt i teori, praksis og refleksjon der sentrale læringsaktiviteter for profesjonene skal inngå.
Emnet krever stor grad av eget initiativ fra studenten. Dette skjer gjennom å skaffe praksisplass, utarbeide prosjektbeskrivelse med arbeidsplan og utforme avtale med praksisverten/praksisbedriften og NMBU. Studenten bør rådføre seg med programrådslederen eller studieveileder ved By- og regionplanlegging, før igangsetting av disse aktivitetene. Prosjektbeskrivelsen skal være undertegnet av programrådsleder før emnet kan igangsettes.
Emnet må maksimum kunne gjennomføres i løpet av en avgrenset periode som avtales med programrådsleder. Emnet avsluttes innen semesteret for skriving av masteroppgave.
Det er et overordnet mål i emnet at det skal være en vekselvirkning mellom teoretiske forberedelser, praktiske utøvelser og refleksjon for utvikling av kunnskap.
I løpet av praksisperiodens varighet kan det være aktuelt i emnet at studenter samles til en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Dette skal danne grunnlag for refleksjon og diskusjon om utfordringer i praksisperioden. Det er programrådsleder som har ansvar for å innkalle til dette, og dersom dette blir gjennomført, er det pliktig oppmøte for studentene.
"Emnet har undervisning og vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell eller juniblokk."
Dette lærer du
Kunnskap:
Du skal ha grunnleggende kunnskap om:
- planlegging, forberedelse, gjennomføring og etterarbeid knyttet til relevante arbeidsoppgaver i din fagprofesjon (inkludert bruk av AI og relaterte begrensninger).
- faglig begrepsbruk og kunnskapsbehov som er nødvendig for å gjennomføre ulike oppgaver.
- aktuelle prosedyrer ved arbeidsstedet og hvordan dets kvalitetssystemet fungerer.
- etiske problemstillinger og gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeidsstedet.
Ferdigheter:
Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, utforme prosjektbeskrivelse og sørge for de nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
- å sette opp timelister over utført arbeid.
- vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
- å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.
Ferdigheter:
Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:
- i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, utforme prosjektbeskrivelse og sørge for de nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
- å sette opp timelister over utført arbeid.
- vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
- å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.
Du skal ha grunnleggende kompetanse i:
- hva det innebærer å være en profesjonell fagperson innen ditt fagområde
- praksisbasert læring
- å arbeide selvstendig, delta i samarbeidsprosesser som team-medlem og bidra med problemløsning innen virksomheten.
- å gjennomføre en systematisk og faglig begrunnet refleksjon over arbeidsoperasjoner og faglige oppdrag som du utfører.
- å formidle nye innsikter som praksisoppdragene har gitt, og hvorfor.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav