PRAK200 Praksisbasert læring for by- og regionplanleggere

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Mina Di Marino

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig. Det er mulig å starte opp i alle semestrene i tråd med godkjent arbeidsplan.

Forventet arbeidsmengde:

Studenten står fritt til å utforme omfanget av emnet innenfor denne rammen:

5stp. - 30 stp. på M-BYREG (125 - 750 timer)

Undervisnings- og vurderingsperiode:

Emnet har avsluttende evaluering vår- og høstparalell. Praksisarbeidet gjennomføres i tid i henhold til arbeidsavtale med praksisvert.

Vurderingen skal skje i samme periode som praksisperioden avsluttes.

Om dette emnet

Emnet omfatter praksisbasert læring innenfor fagprofesjonen by- og regionalplanlegging. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg relevant praksiserfaring utenfor ordinær studiehverdag og anvende teori i praksis ved å bruke refleksjon som verktøy for å utvikle ny forståelse gjennom å-lære-ved-å-gjøre og reflektere i tett kobling mellom teori og praksis. Læringen skal ta utgangspunkt i teori, praksis og refleksjon der sentrale læringsaktiviteter for profesjonene skal inngå.

Emnet krever stor grad av eget initiativ fra studenten. Dette skjer gjennom å skaffe praksisplass, utarbeide prosjektbeskrivelse med arbeidsplan og utforme avtale med praksisverten/praksisbedriften og NMBU. Studenten bør rådføre seg med programrådslederen eller studieveileder ved By- og regionplanlegging, før igangsetting av disse aktivitetene. Prosjektbeskrivelsen skal være undertegnet av programrådsleder før emnet kan igangsettes.

Emnet må maksimum kunne gjennomføres i løpet av en avgrenset periode som avtales med programrådsleder. Emnet avsluttes innen semesteret for skriving av masteroppgave.

Det er et overordnet mål i emnet at det skal være en vekselvirkning mellom teoretiske forberedelser, praktiske utøvelser og refleksjon for utvikling av kunnskap.

I løpet av praksisperiodens varighet kan det være aktuelt i emnet at studenter samles til en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Dette skal danne grunnlag for refleksjon og diskusjon om utfordringer i praksisperioden. Det er programrådsleder som har ansvar for å innkalle til dette, og dersom dette blir gjennomført, er det pliktig oppmøte for studentene.

"Emnet har undervisning og vurdering i augustblokk, høstparallell, januarblokk, vårparallell eller juniblokk."

Dette lærer du

Kunnskap:

Du skal ha grunnleggende kunnskap om:

  • planlegging, forberedelse, gjennomføring og etterarbeid knyttet til relevante arbeidsoppgaver i din fagprofesjon.
  • faglig begrepsbruk og kunnskapsbehov som er nødvendig for å gjennomføre ulike oppgaver.
  • aktuelle prosedyrer ved arbeidsstedet og hvordan dets kvalitetssystemet fungerer.
  • etiske problemstillinger og gjeldende retningslinjer for helse, miljø og sikkerhet ved arbeidsstedet.

Ferdigheter:

Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:

  • i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, utforme prosjektbeskrivelse og sørge for de nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
  • å sette opp timelister over utført arbeid.
  • vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
  • å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.

Ferdigheter:

Du skal ha grunnleggende ferdigheter i:

  • i egenorganisering gjennom å skaffe praksisplass, utforme prosjektbeskrivelse og sørge for de nødvendige formelle avklaringene før praksisperioden kan starte.
  • å sette opp timelister over utført arbeid.
  • vanlige arbeidsoperasjoner knyttet til fagområdet og i å takle utfordringer med å bli konfrontert med nye oppdrag.
  • å skrive logg over utført arbeid og bruke denne sammen med fagrelevant teori til å formulere og drøfte faglige problemstillinger knyttet til disse.

Du skal ha grunnleggende kompetanse i:

  • hva det innebærer å være en profesjonell fagperson innen ditt fagområde
  • praksisbasert læring
  • å arbeide selvstendig, delta i samarbeidsprosesser som team-medlem og bidra med problemløsning innen virksomheten.
  • å gjennomføre en systematisk og faglig begrunnet refleksjon over arbeidsoperasjoner og faglige oppdrag som du utfører.
  • å formidle nye innsikter som praksisoppdragene har gitt, og hvorfor.
  • Læringsmåtene vil kunne avhenge av antall oppmeldte studenter.

    Læringsaktivitetene vil foregå i samarbeid med oppdragsgiver og andre ved praksisstedet, ved regelmessige logger, i refleksjonssamling med andre studenter og lærere i emnet og ev. gjennom en refleksjonsrapport. Studenten skal ha oppnevnt en kontaktperson (mentor) på praksisstedet. Flere personer på praksisstedet kan være involvert, men mentor har hovedansvaret for at studenten følges opp i bedriften. Mentor skal bekrefte studentens gjennomføring av avtalt arbeidsinnsats ved å underskrive studentens timelister ved arbeidsforholdets slutt.

    • I praksisperioden følger du arbeidsrytmen på det enkelte praksissted og tar del i den ordinære daglige driften for å bli kjent med arbeidsmiljøet og arbeidsoppgavene. Du kan få ansvar for å løse enkeltoppdrag i henhold til oppdragsgivers behov eller du vil få realistiske oppgaver som skal løses i team.
    • Emnet krever obligatoriske aktiviteter og/eller innleveringer.

    Omfang av ev. rapport, presentasjon og pensumlitteratur skal fastsettes av programrådsleder ut fra innhold i praksisoppholdet og praksisperiodens omfang. Dette kan også variere noe fra år til år.

  • Canvas, veiledning av programrådsleder/lærer og mentor i virksomheten.
  • Det er ikke et fast pensum, men utvalgt relevant litteratur kunngjøres på Canvas.
  • Emnet forbeholdes studenter ved programmet By- og regionplanlegging som har fullført første høstsemester.
  • Mappevurdering. Bestått/Ikke bestått.

    Obligatoriske aktiviteter må være gjennomført.

    Eksterne sensorer godkjenner emnets innhold og oppbygging og gjennomgår refleksjonsrapporten eller/og muntlig presentasjon sammen med emnelærer.

    I løpet av praksisperiodens sluttfase kan det være aktuelt at studentene samles til en felles refleksjonssamling/seminar der hver student må forberede og holde en presentasjon om arbeidsstedet og oppgavene som er utført der. Dette skal danne grunnlag for refleksjon og diskusjon i plenum om utfordringer og læringsutbytte i praksisperioden. Det er programrådsleder som har ansvar for å innkalle til dette, og dersom dette blir gjennomført, er det pliktig oppmøte for studentene.

  • Eksterne sensorer for det enkelte program godkjenner emnets innhold og oppbygging og gjennomgår refleksjonsrapporten og /eller muntlig refleksjonssamling sammen med emnelærerne.
  • Min 70% deltaking i praksisarbeid. Resten av tiden skal brukes til utarbeiding av regelmessig arbeidslogg etter nærmere avtale, mulig deltakelse på refleksjonssamling og obligatorisk innlevering av refleksjonsrapport.

    Det må leveres signerte timelister eller attest fra arbeidsgiver ved fullført emne.

  • Det er mulig å gjennomføre et praksisopplegg med ulikt omfang: 5 - 30 studiepoeng. Ta kontakt med din studieveileder for en oppstartssamtale om praksisperiode.
  • Refleksjonssamling
  • M-BYREG
  • Emnet kan bare tas én gang.

    Emnet har full overlapp med PRAK202 og PRAK203.

  • Bestått/ Ikke bestått
  • Studenten skal ha gjennomført første høstsemester ved studieprogrammet BYREG.