Detaljer om emnet PPYD300

PPYD300 Yrkesdidaktikk i naturbruk

Emnet kan ha endringer på grunn av koronautbruddet. Sjekk Canvas og studentWeb.

English course Information

Søk etter andre emner

Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2018 .

Emneansvarlige: Erling Krogh
Medvirkende: Sigrid Marie Gjøtterud, Solveig Strangstadstuen
Studiepoeng: 30
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, juniblokka.
Første gang: Studieår 2004-2005
Fortrinnsrett: Kun for studenter i PPU.
Emnets innhold:

Emnet består av

Emnegruppe1: Ledelse av læringsprosesser - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et individ og gruppeperspektiv.

Emnegruppe 2: Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnspersktiv.

Temaer som dekker de to emnegruppene er: Planlegging, gjennomføring og vurdering av læring i programfag i naturbruk ut fra yrkesdidaktiske prinsipper, teorier og erfaringer. Kvalifikasjonsanalyse av arbeidsoppgaver som grunnlag for læringsoppgavene. Allmennretting av yrkesfag. Uformell og formell vurdering. Induktiv læring og erfaringslæring. Samfunnsperspektiver på naturbruk og naturbruksopplæing, enterpenørskap og utviklingsarbeid.

Læringsutbytte:

Studentene skal utvikle kompetanse i bærekraftig utvikling.

Kunnskap

  • har inngående fag-/yrkesdidaktisk forsknings- og erfaringsbasert kunnskap rettet mot trinn 8-13
  • har bred forståelse for skolens mandat, fagets verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har bred kunnskap om læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til fagets/yrkets egenart og tradisjoner

Ferdigheter

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning basert på relevant forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og gjennomføre faglig og pedagogisk utviklingsarbeid
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte og relevante arbeidsmetoder, bruke digitale verktøy, differensiere og tilpasse opplæring i forhold til elevenes behov og i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring
  • kan kritisk vurdere fagenes samfunnsrolle og verdier og omsette dette i egen undervisning

Generell kompetanse

  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til skolefagene utvikling, samt styrke elevenes faglige/yrkesfaglige identitet
  • kan kritisk reflektere over faglige/yrkesfaglige, etiske og politiske spørsmål, særlig knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling
  • kan formidle pedagogiske og fag-/yrkesdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan stimulere til yrkesstolthet, refleksjon og samarbeid om og utvikling av læring og undervisning i autentiske yrkessituasjoner
Læringsaktiviteter:
Emnet er praksisbasert og samarbeidsbasert med refleksjon over praksis og naturbruksdidaktisk teori. Emnet er nettstøttet.
Læringsstøtte:
Studenten veiledes i de obligatoriske aktivitetetene og deltar i grupper.
Pensum:
Oversikt legges i Canvas ved emnets start.
Forutsatte forkunnskaper:
Emnet forutsetter undervisningskompetanse i programfag i studieretning for naturbruk i videregående opplæring.
Anbefalte forkunnskaper:
.
Obligatorisk aktivitet:

To oppgaver i didaktikk.

I tillegg skal det gjennomføres et utviklingsprosjekt med et omfang tilsvarende 10 studiepoeng. Utviklingsprosjektet er knyttet til emnet PPPE300 og til dette emnet, PPYD300

Utfyllende informasjon om hvordan oppgavene er organisert ligger i Canvas.

Forutsetningen for å gå opp til eksamen er at alle obligatoriske aktiviteter er godkjent.

Vurderingsordning:
Individuell muntlig eksamen. Karakterregel: A-F.
Sensor:
Ekstern sensor godkjenner eksamensoppgavene og sensurerer muntlig eksamen.
Merknader:
.
Normert arbeidsmengde:
900 t
Opptakskrav:

- Fullført treårig relevant profesjonsrettet bacelorgrad og minimum to års relevant yrkespraksis.

- Fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplæringsnivå og fire års yrkespraksis.

Studenter tatt opp på PPU heltid og deltid.

Overlapp:
.
Undervisningstid:
Emnet inngår i fire samlinger på en uke hver i høstsemesteret, tre samlinger i vårsemesteret, i alt sju samlinger.
Eksamensdetaljer: En muntlig prøve: A - E / Ikke bestått