PPVE210 Veiledningspedagogikk 2
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2022 - 2023.
Emneansvarlige: Hans Erik Lefdal
Studiepoeng: 15
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Annethvert år.
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
Minimum 10 og maksimum 24 deltakere.
Undervises i periode:
Emnet har undervisning og vurdering i vårparallellen.
Første gang: Studieår 2020-2021
Fortrinnsrett: Lærere i skolen som har veiledningsoppgaver for lærerstudenter og nyutdannede lærere.
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Målgruppe: Lærere som er veiledere for nytilsatte lærere.
Som et ledd i strategien 'Lærerutdanning 2025' gjorde Stortinget i 2017 følgende vedtak: «Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene utforme nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere som ivaretar at alle nytilsatte omfattes av ordningen, og som gir rom for lokal tilpasning.»
Departementet har utarbeidet: "Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole." Se : https://www.nyutdannede.no/media/1212/veiledning-av-nyutdannede-nytilsatte-larere-i-barnehage-og-skole.pdf (lest 21.02.2021)
Emnet skal bidra til kompetanseutvikling for veiledere for nyutdannede lærere. Den nyutdannede skal inkluderes i og kunne være en ressurs i profesjonsfellesskapet. Ansvaret for å ivareta nyutdannede nytilsatte lærere på en god måte ligger lokalt hos arbeidsgiver (jf. arbeidsmiljøloven § 4-2, opplæringsloven § 10-8 og friskoleloven § 5-2 andre ledd bokstav i).
Læringsutbytte:
Kandidaten:
- har kunnskap om hvordan den profesjonelle læreridentiteten utvikles gjennom sosial interaksjon, erfaring og strukturelle endringer
- har innsikt i den nyutdannede lærerens kvalifikasjoner og hvordan den nyutdannede kan inkluderes som en ressurs og bidragsyter i profesjonsfellesskapet
- har kunnskap om veiledning, dens strategier og ferdigheter, og hvordan disse kan bidra til utvikling og læring hos den nyutdannede
- har innsikt i hvordan en kan integrere og uttrykke både det faglige, relasjonelle og emosjonelle i veiledningssamtalen.
Kandidaten:
- kan ut fra den nyutdannedes behov og mål, innvie og inkludere den nyutdannede i skolens mandat og organisasjon, og i lærerens oppgaver og ansvar i profesjonsfellesskapet
- kan på en systematisk måte planlegge, gjennomføre, observere og reflektere kritisk over veiledningsforløp sammen med den nyutdannede og med nyutdannede i en gruppe
- kan anerkjenne og vise respekt for den nyutdannede, og kan uttrykke makten en har som kollega og veileder i dialogen med den/de nyutdannede
- kan bidra til at den nyutdannede deltar i samarbeid med kolleger og elever og legger til rette for refleksjon over endringstiltak i undervisning og skoleutvikling
- kan ta initiativ til å samarbeide om etisk refleksjon og dømmekraft i dialog med den/de nyutdannede og kollegiet.
Kandidaten:
- kan reflektere over og handle ut ifra etisk profesjonelt veiledningsståsted
- kan respektere andres kompetanse og erkjenne grensene for sin egen kompetanse som veileder og lærer
- kan selv, og i kollegiet, videreutvikle sin profesjonsrettede veiledning, ved å reflektere kritisk over sin egen veiledningen sammen med den/de nyutdannede og med støtte i faglitteratur.
Læringsaktiviteter:
I samlinger på campus: Øvinger med refleksjon. Forelesninger.
På skolen: Veilede den/de nyutdannede, dokumentere erfaringer og gjøre refleksjoner med støtte i faglitteratur og retningslinjer for mentorordningen for nyutdannede.
Læringsstøtte:
Studenten veiledes i veiledningsøvinger i samlingene og i de obligatoriske aktivitetetene.
Pensum:
Obligatorisk litteratur i emnet blir presentert i første samling. Videre utformer den enkelte student selvvalgt litteratur ut fra egne behov og studiets formål. Selvvalgt litteratur godkjennes av emneansvarlig.
Forutsatte forkunnskaper:
Fullført lærerutdanning og erfaring som lærer. Det er en forutsetning at studenten i løpet av studiet har/har hatt en nyutdannet lærer, eller en lærerstudent, å veilede.
Anbefalte forkunnskaper:
Lærerutdanning.
Er i lærerjobb.
Obligatorisk aktivitet:
Tre skriftlige, individuelle veiledningslogger.
Karakteruttrykk: Godkjent/ ikke godkjent.
Vurderingsordning:
Individuelt, skriftlig refleksjonsnotat.
Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått
Sensor:
Ekstern sensor godkjenner ekamensordningen og sensurerer skriftlig refleksjonsnotat.
Merknader:
.
Normert arbeidsmengde:
25 timer pr. studiepoeng.
Opptakskrav:
Lærerutdanning og erfaring som lærer.
Overlapp:
.
Undervisningstid:
Forelesninger og arbeid i grupper i de tre samlingene a 2 dager på campus. Veiledningspraksis i skolen. Lesing og skriving mellom samlingene. Deltakelse i skrive- og responsgrupper.
Eksamensdetaljer: Oppgave: Bestått/ Ikke bestått