PPUB401 Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2019 - 2020.
Emneansvarlige: Astrid Tonette Sinnes
Medvirkende: Gerd Eli Johansen, Birgitte Bjønness, Edvin Østergaard
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Fakultet for realfag og teknologi
Frekvens: Annethvert år (oddetall).
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
40.
Undervises i periode:
.
Første gang: Studieår 2019-2020
Fortrinnsrett: Phd-studenter fra NMBU.
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Innholdet i emnet beskrives gjennom disse modulene:
Læringsutbytte:
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har solid oversikt over gjeldende og historisk-filosofiske perspektiver i naturfagdidaktikken
- Har innsikt i kjennetegn ved tekstnormer i naturvitenskapen og i språkets betydning i naturfagundervisningen
- Kan forstå at naturvitenskapelig kunnskap og praksis er kompleks og variert
- Har innsikt i hvordan teknologisk kunnskap kan forstås og hvilken betydning teknologi kan ha for naturfagene i skolen
- Har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvilken betydning naturfagundervisningen kan ha i å bidra til bærekraftighet
Ferdigheter
- Kan identifisere den historisk-filosofiske opprinnelsen til nye trender i naturfagdidaktikken, og gjenkjenne og sammenligne teoretiske perspektiver på læring i lærebøker og akademiske diskurser
- Kan analysere kommunikasjons- og argumentasjonsmønstre i naturfagundervisningen på høyt nivå
- Kan bruke perspektiver fra naturfagdidaktisk forskning i egen forskning
- Kan diskutere hva som kjennetegner profesjonelle naturvitenskapelige og teknologiske praksiser og problematisere hvordan de fremstilles i lærebøker og annet undervisningsmateriell
- Kan utforme forskning og utdanning som bidrag til bærekraftig utvikling
- Kan analysere og planlegge forskning som gjenspeiler kjønnsdimensjonen i naturvitenskapen
Generell kompetanse
- Kan idenfisere, legge fram og diskutere perspektiver på undervisning og læring i naturfag, muntlig så vel som skriftlig
- Kan bruke perspektiver og evidens fra naturfagdidaktisk forskning i uavhengig og konsistent argumentasjon
Læringsaktiviteter:
Undervisningen består av forelesninger og studentledete seminarer, fordelt på fire moduler. Sammen dekker de et bredt spekter av perspektiver og aktuelle tema i internasjonal naturfagdidaktisk forskning.
Studentene skal lese kjernelitteratur fra alle fire moduler, samt velge fordypningslitteratur for én av modulene. Det er også mulig å kombinere fordypningslitteratur fra ulike moduler.
De fire modulene er:
Læringsstøtte:
Forelesninger og studentledete seminarer og veiledet oppgaveskriving. Undervisningen er fordelt på fire moduler som dekker et vidt spekter av perspektiver og problemstillinger i internasjonal forskning i naturfagundervisning.
Studentene leser kjernelitteraturen i modulene. I tillegg velger studentene utfyllende litteratur for en av modulene. Studentene kan også velge utfyllende litteratur knyttet til kombinasjon av moduler.
Pensum:
Studentene leser kjernelitteraturen fra alle 4 moduler, ca. 643 sider, og velger i tillegg angitt spesialiseringslitteratur fra én av modulene, tilsvarende ca. 120 sider, som totalt gir ca .760 sider. Det er også mulig å kombinere spesialiseringslitteratur fra ulike moduler så lenge omfanget blir tilsvarende.
Forutsatte forkunnskaper:
Mastergrad i et naturfag eller teknologisk fag, eller i naturfagdidaktikk
Anbefalte forkunnskaper:
.
Obligatorisk aktivitet:
Krav om deltakelse i minimum 70% av undervisningen.
Vurderingsordning:
Én skriftlig oppgave som vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Sensor:
Eksternsensorer fra NTNU.
Merknader:
.
Normert arbeidsmengde:
150 timer.
Opptakskrav:
PHD.
Overlapp:
.
Undervisningstid:
.
Eksamensdetaljer: Oppgave: Bestått / Ikke bestått