PPUB401 Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Gerd Eli Johansen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:40.
Frekvens: Annethvert år (oddetall). Emnet tilbys ikke studieåret 2024-25.
Forventet arbeidsmengde:125 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Vår.
Om dette emnet
Innholdet i emnet beskrives gjennom disse modulene:
Modul 1: Perspektiver på læring i naturfag, inkludert historisk utvikling i naturfagdidaktisk tekning: konstruktivisme, sosiokulturelle perspektiver, situert læring, fenomenologiske perspektiver på læring i naturfag, literacy in naturfag, tekst og språk i undervisning og læring.
Modul 2: Kjennetegn ved naturvitenskapelig kunnskap og praksis, betydningen av kulturell kontekst og vitenskapshistorie og -filosofi ved undervisning og læring i naturfag, utforskende naturfagundervisning, kjønn og kultursensitiv kunnskap i naturfagundervisningen.
Modul 3: Perspektiver på teknologi som kunnskap og praksis, forholdet mellom teknologi, naturvitenskap og samfunn, kunnskapsstrukturer i teknologi og teknologi som del i naturfagundervisningen.
Modul 4: Utdanning for bærekraftig utvikling, handlingskompetanse for bærekraftighet, normgivende utdanning og helhetlig skoleutvikling.
Dette lærer du
Læringsutbytte
Kunnskap
- Har solid oversikt over gjeldende og historisk-filosofiske perspektiver i naturfagdidaktikken
- Har innsikt i kjennetegn ved tekstnormer i naturvitenskapen og i språkets betydning i naturfagundervisningen
- Kan forstå at naturvitenskapelig kunnskap og praksis er kompleks og variert
- Har innsikt i hvordan teknologisk kunnskap kan forstås og hvilken betydning teknologi kan ha for naturfagene i skolen
- Har kunnskap om bærekraftig utvikling og hvilken betydning naturfagundervisningen kan ha i å bidra til bærekraftighet
Ferdigheter
- Kan identifisere den historisk-filosofiske opprinnelsen til nye trender i naturfagdidaktikken, og gjenkjenne og sammenligne teoretiske perspektiver på læring i lærebøker og akademiske diskurser
- Kan analysere kommunikasjons- og argumentasjonsmønstre i naturfagundervisningen på høyt nivå
- Kan bruke perspektiver fra naturfagdidaktisk forskning i egen forskning
- Kan diskutere hva som kjennetegner profesjonelle naturvitenskapelige og teknologiske praksiser og problematisere hvordan de fremstilles i lærebøker og annet undervisningsmateriell
- Kan utforme forskning og utdanning som bidrag til bærekraftig utvikling
- Kan analysere og planlegge forskning som gjenspeiler kjønnsdimensjonen i naturvitenskapen
Generell kompetanse
- Kan idenfisere, legge fram og diskutere perspektiver på undervisning og læring i naturfag, muntlig så vel som skriftlig
- Kan bruke perspektiver og evidens fra naturfagdidaktisk forskning i uavhengig og konsistent argumentasjon
Undervisningen består av forelesninger og studentledete seminarer, fordelt på fire moduler. Sammen dekker de et bredt spekter av perspektiver og aktuelle tema i internasjonal naturfagdidaktisk forskning.
Studentene skal lese kjernelitteratur fra alle fire moduler, samt velge fordypningslitteratur for én av modulene. Det er også mulig å kombinere fordypningslitteratur fra ulike moduler.
De fire modulene er:
Modul 1: Perspektiver på læring i naturfag, inkludert historisk utvikling i naturfagdidaktisk tekning: konstruktivisme, sosiokulturelle perspektiver, situert læring, fenomenologiske perspektiver på læring i naturfag, literacy in naturfag, tekst og språk i undervisning og læring.
Modul 2: Kjennetegn ved naturvitenskapelig kunnskap og praksis, betydningen av kulturell kontekst og vitenskapshistorie og -filosofi ved undervisning og læring i naturfag, utforskende naturfagundervisning, kjønn og kultursensitiv kunnskap i naturfagundervisningen.
Modul 3: Perspektiver på teknologi som kunnskap og praksis, forholdet mellom teknologi, naturvitenskap og samfunn, kunnskapsstrukturer i teknologi og teknologi som del i naturfagundervisningen.
Modul 4: Utdanning for bærekraftig utvikling, handlingskompetanse for bærekraftighet, normgivende utdanning og helhetlig skoleutvikling.
Forelesninger og studentledete seminarer og veiledet oppgaveskriving. Undervisningen er fordelt på fire moduler som dekker et vidt spekter av perspektiver og problemstillinger i internasjonal forskning i naturfagundervisning.
Studentene leser kjernelitteraturen i modulene. I tillegg velger studentene utfyllende litteratur for en av modulene. Studentene kan også velge utfyllende litteratur knyttet til kombinasjon av moduler.
- Studentene leser kjernelitteraturen fra alle 4 moduler, ca. 643 sider, og velger i tillegg angitt spesialiseringslitteratur fra én av modulene, tilsvarende ca. 120 sider, som totalt gir ca .760 sider. Det er også mulig å kombinere spesialiseringslitteratur fra ulike moduler så lenge omfanget blir tilsvarende.
- Mastergrad i et naturfag eller teknologisk fag, eller i naturfagdidaktikk
- Én skriftlig oppgave som vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått - Eksternsensorer fra NTNU.
- Krav om deltakelse i minimum 70% av undervisningen.
- Phd-studenter fra NMBU.
- PHD.