PPRA300 Praksisopplæring
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Martine Charlotte Liland
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:60 dager. Tilsvarende en lærers arbeidsplan utgjør dette i størrelsesorden 500 arbeidstimer, som inkluderer undervisning, forberedelse, vurderingsarbeid, møte- og samarbeidstid samt tid til faglig utviklingsarbeid. Arbeidstiden tilsvarer en lærers arbeidstid i full stilling.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i augustblokka. Emnet har undervisning/vurdering i augustblokka, høstparallellen, januarblokka, vårparallellen, juniblokka.
Om dette emnet
Emnet er en del av studiet praktisk-pedagogisk utdanning og består av 60 dager med veiledet praksisopplæring ute i skoler eller andre utdanningsinstitusjoner. Praksisopplæringen skal fordeles i 2-3 perioder gjennom hele studiet. I løpet av en periode skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere sin egen praksisopplæring i samarbeid med praksislærer. Praksisopplæringen skal knyttes til fag/yrker studenten har undervisningskompetanse i. All praksisopplæring skal godkjennes av NMBU i forkant av oppstart.
I løpet av utdanningen får studentene inntil to veiledningsmøter (praksisbesøk) som gjennomføres av lærere fra NMBU. Under dette møtet skal studentens utvikling som lærer synliggjøres gjennom gjensidig informasjonsutveksling mellom skole/praksissted og utdanningsinstitusjon.
Dette lærer du
Emnet er knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnene pedagogikk og fag-/ yrkesdidaktikk. Studentene skal ha utviklet kompetanser for utdanning for bærekraftig utvikling.
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om yrket og faget og dets rolle i skolen.
 - har erfaringsbasert kunnskap om elevers læringsprosesser.
 - har erfaringsbasert kunnskap om vurdering av elevers læring i fag og yrke.
 - har erfaringsbasert kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elever og lærer fra 8. til 13. trinn.
 - har erfaringsbasert kunnskap om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og kjenne til skole-hjem-samarbeid.
 - har erfaringsbasert kunnskap om utviklingsarbeid i skolen.
 - har erfaringsbasert kunnskap om hvordan utdanning for bærekraftig utvikling kan tilrettelegges.
 - har kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter.
 - har erfaringsbasert kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder relatert til yrket/fagets egenart.
 
Ferdigheter
Kandidaten
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og psyko-sosiale læringsprosesser.
 - kan planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere opplæring for en mangfoldig elevgruppe i henhold til lov- og planverk.
 - kan lede tverrfaglige læringsprosesser i sammensatte problemstillinger, spesielt med vekt på bærekraftig utvikling.
 - kan anvende, begrunne og variere mellom et bredt utvalg av undervisnings- og vurderingsformer.
 - kan bruke digitale verktøy og ressurser faglig og administrativt.
 - kan justere læringsaktiviteter ved behov og legge til rette for elevmedvirkning.
 - kan inngå samarbeid med kolleger/ledelse for å legge til rette for undervisning for elever med særskilte behov, og melde fra ved mistanke om rus og vold.
 - kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer, og reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning.
 - kan bidra til at fagene praksis- og yrkesrettes gjennom elevenes interesser og i samarbeid med kollegaer og relevante aktører i arbeidslivet.
 
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan reflektere over og kritisk vurdere, innholdet i opplæring og elevenes læring i lys av aktuelle læreplaner.
 - kan tydelig formidle identitet og stolthet over fag/yrke.
 - kan ta ansvar for å reflektere over egen utvikling som lærer og delta profesjonelt i samarbeid og utviklingsarbeid i opplæringen
 - kan bygge gode relasjoner og kommunisere godt med elever
 - kan samarbeide og kommunisere godt med kollegaer, foreldre og andre profesjoner i skolen
 - kan kritisk reflektere over faglige, etiske og politiske spørsmål, blant annet utdanning for bærekraftig utvikling.
 - kan kritisk reflektere over bruk av digitale verktøy i opplæringen.
 - kan bidra til endringsprosesser og samarbeid om faglig og pedagogisk nytenkning i skolen og involvere lokalt samfunns-, arbeids- og kulturliv i opplæringen.
 
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav