PHI102 Examen philosophicum - Engelsk versjon
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Rani Lill Anjum
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:150
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Filosofi dreier seg om våre mest grunnleggende antagelser. Hva finnes? Hva kan vi vite? Hva er et menneske? Hva er rett og galt? Hva er vitenskap? I dette innføringskurset får studentene innblikk i et bredt spekter av filosofiske temaer.
Emnet består av tre deler: (1) filosofihistorie; (2) vitenskapsfilosofi; (3) etikk. Del 1 tar opp vesentlige trekk ved den vestlige filosofihistoriske utviklingen fra antikken frem til moderne tid. Det legges bl.a. vekt på fremveksten av moderne tenkning, på den historiske og filosofiske forankringen til ulike virkelighetsbilder, slik som det økologiske og det mekanistiske. Det legges også vekt på betydningen av filosofiske teorier for menneskets selvforståelse og for dets syn på samfunnsspørsmål. Del 2 tar opp viktige temaer innenfor vitenskapsfilosofi, herunder hva som kjennetegner vitenskapelig kunnskap og vitenskapelige metoder, og hva som skiller ulike fagfelt fra hverandre. Det legges også vekt på filosofiske grunnantagelser i spenningen mellom ulike fagtradisjoner og perspektiver, og hvordan disse kommer til uttrykk i tverrfaglig samarbeid om komplekse problemer i vitenskapen og i samfunnet, slik som i klimaforskning og forskning på bærekraftige løsninger. Del 3 gir en innføring i grunnleggende former for etisk argumentasjon, og i anvendelse av slik argumentasjon på viktige moralspørsmål, herunder spørsmål forbundet med kulturkollisjoner, likestilling, dyrs status, naturforvaltning og bærekraft. Vektleggingen av tverrfaglig samarbeid og bærekraft er forankret i den faglige og verdimessige profilen til Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.
Dette lærer du
KUNNSKAP:
Studentene har bred kunnskap om filosofiske tradisjoner. De kjenner til sentrale tenkere og begreper innen filosofihistorie, etikk og vitenskapsteori. De har fått noen verktøy for kritisk refleksjon over deres egne og andres mest grunnleggende filosofiske antagelser.
FERDIGHETER:
Studentene skal være i stand til å gjenkjenne diverse filosofiske posisjoner og perspektiver, som empirisme, rasjonalisme, dualisme, reduksjonisme og relativisme. De kan skille mellom noen moralske teorier og å bruke disse til å formulere sine egne moralske argumenter. De forstår hvordan ulike fagtradisjoner kan støtte seg på ulike filosofiske antagelser om vitenskapelig kunnskap og metoder.
GENERELL KOMPETANSE:
Studentene kan redegjøre for de ulike filosofiske teoriene og begrepene innen filosofihistorien, etikken og vitenskapsteorien. De kan identifisere filosofiske antagelser innen moralsk argumentasjon og vitenskapelige tilnærminger. De kan formulere egne moralske argumenter i tråd med de ulike teoriene. De har kompetanse i å argumentere og reflektere kritisk, også over grunnleggende antagelser innenfor deres eget fagfelt.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Overlapp
Opptakskrav