PAE302 Agroøkologi: Handlingsorientert læring i gårds- og matvaresystemer
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2021 - 2022.
Emneansvarlige: Geir Hofgaard Lieblein
Medvirkende: Anna Marie Nicolaysen, Charles Andrew Francis, Tor Arvid Breland
Studiepoeng: 30
Ansvarlig fakultet: Fakultet for biovitenskap
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
22
Undervises i periode:
Emnet starter i i augustblokka.
Første gang: Studieår 2011-2012
Fortrinnsrett: M-AE. Andre som ønsker å ta emnet må få godkjennelse av emneansvarlig og manuelt meldes opp hos SIT.
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Emnet består av to sammenkoblede deler: Gruppebasert prosjektarbeid (2) i virkelige situasjoner ute i samfunnet og en individuell refleksjon omkring prosjektarbeidet. Prosjektarbeidet omfatter beskrivelse, analyse og endring av gårds- og matvaresystemer. Forelesninger og seminarer omhandler agroøkologi, økologisk landbruk, lokale og globale matvaresystemer, systemtenkning, læring, handlingsforskning, intervjuteknikk, visjonstenkning, gruppedynamikk, fasilitering, agroøkosystemers struktur og funksjon fra gården til globalt nivå, bærekraft i produksjons-, miljø-, økonomi- og sosiale perspektiver, økologiske prinsipper i planlegging av gårds- og matvaresystemer, matvarefordeling, forbrukersaker om mat og matvareberedskap. Studentene skriver en grupperapport for gårdbrukerne og en for nøkkelklientene i matvaresystemet. De skriver også en individuell refleksjonsrapport som omhandler deres egen læring gjennom hele kursperioden med vekt på agroøkologiske temaer i prosjektarbeidet samt egen utvikling som agroøkolog.
Læringsutbytte:
- Can describe systems by means of general systems theory and concepts
- Can explain the difference between simple, complex and "wicked" or "messy" problems in human activity systems and between methodologies adequate for dealing with each category
- Can explain various interpretations and applications of agroecology
- Can describe farming and food systems (structure, properties and functioning) by means of general systems theory and agroecological theory
- Can describe the concept of sustainability and approaches to working with it
- Can explain key prerequisites for sustainability of ecosystems in general and agroecosystems in particular
- Can describe principles and steps in participatory action learning or inquiry processes
- Ability to observe, describe, analyse and facilitate improvement of farming and food systems by means of a holistic, participatory, action-oriented, stepwise inquiry process
- Ability to work on relationships between parts and the whole and between different goals and worldviews in farming and food systems characterised by complexity, "messiness" and a need for a transition towards improved sustainability
- Ability to open-mindedly observe a "messy" situation
- Ability to participate in observing, describing, analysing and facilitating improvement in a "messy" situation
- Ability to envision a desired future state
- Ability to dialogue and communicate
- Ability to reflect on experiences as linked to relevant theory and personal development
- Ability of systems thinking
- Ability to deal critically and constructively with attitudes and value-based choices
- Ability of open-minded, autonomous and life-long learning
- Ability to facilitate change processes towards sustainability in farming and food systems
Læringsaktiviteter:
Grunnlaget er erfaringsbasert læring med situasjoner ute i felten som utgangspunkt. Studentene gjør gruppeprosjektarbeid i virkelige situasjoner. Forelesninger og seminarer er koblet sammen med prosjektarbeidet, som avsluttes med utarbeidelse av to grupperapporter ("klientdokumenter"). I tillegg skal studentene skrive en individuell oppgave der de utforsker sin egen læring gjennom kurset, i relasjon til sentrale agroøkologiske temaer og sin egen utvikling som agroøkologer.
Pensum:
Relevant litteratur blir presentert i klassen.
Forutsatte forkunnskaper:
Bachelorgrad eller tilsvarende i jordbruk, økonomi, naturressurser, humanernæring eller andre relevante samfunns- eller naturvitenskapelige fag.
Obligatorisk aktivitet:
Feltekskursjoner, workshops i klasserommet og gruppearbeid, samt alle skriftlige innleveringer.
Vurderingsordning:
Se engelsk tekst.
Vekting av eksamen er: De to grupperapporter teller 40%, individuell refleksjonsrapport teller 30%, muntlig eksamen teller 20% og kursdeltagelse (aktivitet) teller 10%. Alle deler må være bestått.
Sensor:
Ekstern sensor deltar i hoveddelene av evalueringsprosessen.
Normert arbeidsmengde:
750 timer.
Opptakskrav:
GSK
Undervisningstid:
Detaljer gis ved kursoppstart.
Eksamensdetaljer: Mappevurdering: Bokstavkarakterer