PAE302 Agroøkologi: Handlingsorientert læring i gårds- og matvaresystemer
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap
Emneansvarlig:Tor Arvid Breland og Anna Marie Nicolaysen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser:22
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:750 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i i augustblokka og fortsetter i høstparallellen.
Om dette emnet
Kurset har aksjonslæring som pedagogisk tilnærming. Dette betyr at
- erfaringer fra å gjøre ting i felten er utgangspunktet for læringen,
- teori relevant for erfaringene bringes inn ved behov (f.eks. gjennom introduksjoner, forelesninger, litteraturseminarer og individuelle studier), og
- læring skjer gjennom systematisk refleksjon over erfaringer og deres koblinger til teori og til personlig utvikling som agroøkolog.
Læringen er basert på et deltakende, handlingsorientert prosjektarbeid i virkelige landbruks- og matsystem-caser. I grupper på 4-6 jobber studentene med ulike interessenter for å observere, beskrive, analysere og redesigne casene, og planlegge handling. Dette arbeidet avsluttes med en rapport skrevet for hovedaktøren i gårds- eller matsystem-casen, og en individuell rapport der studentene reflekterer over egen læring i løpet av kurset mht.
- innholdet i situasjonen,
- metodikken for å håndtere det og
- egen læring, kompetanseutvikling og transformasjon til agroøkolog.
Begge rapportene presenteres også muntlig.
Dette lærer du
Kunnskap
- Jordbruk og matsystemer (mål, strukturer, funksjoner, praksis, dimensjoner, interaksjoner, påvirkninger, effekter)
- Bærekraft i jordbruk og matsystemer
- Metoder for å forbedre den økologiske, økonomiske og sosiale bærekraften til gårds- og matsystemer
- Agroøkologi som en helhetlig, transdisiplinær, deltakende og handlingsorientert tilnærming
- Agroøkologiske prinsipper
Ferdigheter
- Tilrettelegge og drive et helhetlig, deltakende, systemisk, handlingsorientert arbeid med virkelige utfordringer
- Samle, analysere, sammenstille og presentere kvalitativ og kvantitativ informasjon som er relevant for å forbedre situasjoner i gårds- og matsystemer
- Kommunikasjon og arbeid med ulike mennesker (f.eks. medstudenter, bønder, rådgivere, representanter for styresett og andre interessenter i matsystemet)
- Gi og motta tilbakemeldinger fra medstudenter
- Søke etter relevant teori ved behov, og knytte den til erfaring
Generell kompetanse
- Deltakelse
- Observasjon
- Dialog
- Refleksjon
- Visjonering
- Planlegge og iverksette informerte tiltak
- Systemtenkning
- Transformativ og livslang læring ved handling og refleksjon
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav