PAE302 Agroøkologi: Handlingsorientert læring i gårds- og matvaresystemer

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Fakultet for biovitenskap

Emneansvarlig:Tor Arvid Breland og Anna Marie Nicolaysen

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:22

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:750 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i i augustblokka og fortsetter i høstparallellen.

Om dette emnet

Kurset har aksjonslæring som pedagogisk tilnærming. Dette betyr at

  • erfaringer fra å gjøre ting i felten er utgangspunktet for læringen,
  • teori relevant for erfaringene bringes inn ved behov (f.eks. gjennom introduksjoner, forelesninger, litteraturseminarer og individuelle studier), og
  • læring skjer gjennom systematisk refleksjon over erfaringer og deres koblinger til teori og til personlig utvikling som agroøkolog.

Læringen er basert på et deltakende, handlingsorientert prosjektarbeid i virkelige landbruks- og matsystem-caser. I grupper på 4-6 jobber studentene med ulike interessenter for å observere, beskrive, analysere og redesigne casene, og planlegge handling. Dette arbeidet avsluttes med en rapport skrevet for hovedaktøren i gårds- eller matsystem-casen, og en individuell rapport der studentene reflekterer over egen læring i løpet av kurset mht.

  • innholdet i situasjonen,
  • metodikken for å håndtere det og
  • egen læring, kompetanseutvikling og transformasjon til agroøkolog.

Begge rapportene presenteres også muntlig.

Dette lærer du

Kunnskap

  • Jordbruk og matsystemer (mål, strukturer, funksjoner, praksis, dimensjoner, interaksjoner, påvirkninger, effekter)
  • Bærekraft i jordbruk og matsystemer
  • Metoder for å forbedre den økologiske, økonomiske og sosiale bærekraften til gårds- og matsystemer
  • Agroøkologi som en helhetlig, transdisiplinær, deltakende og handlingsorientert tilnærming
  • Agroøkologiske prinsipper

Ferdigheter

  • Tilrettelegge og drive et helhetlig, deltakende, systemisk, handlingsorientert arbeid med virkelige utfordringer
  • Samle, analysere, sammenstille og presentere kvalitativ og kvantitativ informasjon som er relevant for å forbedre situasjoner i gårds- og matsystemer
  • Kommunikasjon og arbeid med ulike mennesker (f.eks. medstudenter, bønder, rådgivere, representanter for styresett og andre interessenter i matsystemet)
  • Gi og motta tilbakemeldinger fra medstudenter
  • Søke etter relevant teori ved behov, og knytte den til erfaring

Generell kompetanse

  • Deltakelse
  • Observasjon
  • Dialog
  • Refleksjon
  • Visjonering
  • Planlegge og iverksette informerte tiltak
  • Systemtenkning
  • Transformativ og livslang læring ved handling og refleksjon
  • Læringsaktiviteter
    Erfaringer i felt er utgangspunkt for læringsprosessen. Studentene utfører gruppevis prosjektarbeid der de tar for seg virkelige utfordringer i jordbruks- og matsystem-caser. Forelesninger, seminarer, forberedende opplæring, refleksjonssesjoner og ulike muntlige presentasjoner knyttes til prosjektarbeidet. Studenter spiller en nøkkelrolle i disse aktivitetene og har ofte ansvar for å drive dem. Prosjektarbeidet avsluttes med utarbeidelse av en grupperapport skrevet for sentrale interessenter i casene. I tillegg skriver studentene et individuelt refleksjonsdokument der de utforsker sin læringsprosess i løpet av kurset i forhold til sentrale agroøkologiske temaer og egen utvikling som agroøkologer. Refleksjonene presenteres også muntlig.
  • Pensum
    Relevant litteratur blir presentert i kurset.
  • Forutsatte forkunnskaper
    Bachelorgrad eller tilsvarende i jordbruk, økonomi, naturressurser, humanernæring eller andre relevante samfunns- eller naturvitenskapelige fag.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Grunnlag for evalueringen er en skriftlig grupperapport ('interessentdokument'), et skriftlig individuelt refleksjonsdokument, en muntlig presentasjon og diskusjon, samt studentens samlede bidrag til kursprosessen. Vektingen er: grupperapport 20 %, individuelt refleksjonsdokument 50 %, muntlig presentasjon 20 %, og kursdeltakelse (aktivitet) 10 %. Alle deler må bestås.

    Mappevurdering Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Ekstern sensor har godkjent evalueringsprosessen.
  • Obligatorisk aktivitet
    Feltekskursjoner, workshops og i klasserommet og gruppearbeid, samt alle skriftlige innleveringer.
  • Merknader
    Ved færre enn 6 oppmeldte studenter kan et forenklet undervisningsopplegg tilbys.
  • Undervisningstider
    Detaljer gis ved kursoppstart.
  • Fortrinnsrett
    M-AE. Andre som ønsker å ta emnet må få godkjennelse av emneansvarlig og manuelt meldes opp hos SIT.
  • Opptakskrav
    Generell studiekompetanse