MVI340 Sensorisk analyse og forbrukeraksept

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap

Emneansvarlig:Valerie Isabelle Lengard Almli

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk, engelsk

Antall plasser:25

Frekvens:

Årlig.

Emnet undervises dersom ressurstilgangen tillater det.

Forventet arbeidsmengde:Totalt 125 timer. Ca 40 timer forelesninger, 20 timer gruppearbeid, 65 timer selvstudium inkludert lesing til eksamen.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i juniblokka. Emnet har undervisning/vurdering i juniblokka.

Om dette emnet

  • Kort introduksjon av anatomi og fysiologi relevant for sensorisk analyse
  • Metoder innen objektiv sensorikk
  • Kvantitative og kvalitative metoder innen forbrukerforskning
  • Aksept, matvalg og forbrukerholdninger
  • Statistikk og multivariat analyse av sensoriske data
  • Segmentering av forbrukere, faktorer som påvirker oppfattelse av og preferanse for mat, samt generell forbrukerforståelse

Dette lærer du

Kunnskap: Studentene vil bli kjent med begreper, metoder, anvendelser og etablert kunnskap i fagfeltet sensorikk og forbrukerforskning i relasjon til mat.

Ferdigheter: Studentene vil kunne planlegge og gjennomføre sensoriske tester og forbrukertester, ved hjelp av trenede dommere og utrenede forbrukere. De vil også kunne behandle data, tolke og kommunisere resultater fra testene. Studentene vil også kunne innhente og forstå litteratur i fagfeltet. Studenten kan selv gjennomføre de forberedelser, teknikker og analyser som inngår i emnet. Studenten behersker instrumentene og utstyret som benyttes i emnet.

Generell kompetanse: Studentene vil kunne løse forsknings- eller industriproblemstillinger innen sensorisk analyse og forbrukerforståelse. Studentene vil også kunne tolke og diskutere relevant litteratur ved egen refleksjon og kritisk tenkning.

Kunnskap, ferdigheter og kompetanse innarbeidet i dette kurset vil kunne bidra til oppnåelsen av FNs bærekraftsmålene i sammenheng med mat-relatert forbrukeradferd og konsum, spesielt nr. 3: God helse og nr. 12 Ansvarlig forbruk og produksjon.

  • Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudium. Innføring i temaene vil gis gjennom forelesninger, gruppearbeid og presentasjoner/diskusjoner i seminarer med emneansvarlig til stede.
  • Canvas.

    valerie.almli@nofima.no

    Mob. 91166405

  • Harry T. Lawless and Hildegarde Heymann: Sensory Evaluation of Food, Springer, ISSN 1572-0330, 2010.
  • Kunnskaper i sensorisk analyse tilsvarende MVI240, samt kunnskaper i statistikk tilsvarende STAT100.
  • Skoleeksamen på 3,5 timer over oppgitt emne. Teller 100%
  • Sensurering av skoleeksamen ved lærerne og ekstern sensor.
  • Gruppearbeid og seminarer.
  • Tre ukers intensivkurs. Ca 40 timer forelesninger, 20 timer gruppearbeid fordelt på tre uker.
  • M-MATVIT
  • Bokstavkarakterer
  • Realfag