MUA300 Urbant landbruk - Transfaglig samhandlingsgrupper (TSG)
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2021 - 2022.
Emneansvarlige: Trine Hvoslef-Eide, Aasmund Bunkholt
Medvirkende: Ingrid Merete Ødegård, Petter Deinboll Jenssen, Roland Peter Kallenborn, Siv Fagertun Remberg, Nils Sanne
Studiepoeng: 15
Ansvarlig fakultet: Fakultet for biovitenskap
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
30
Undervises i periode:
Emnet starter i augustblokken, og har undervisning/vurdering i augustblokken og høstparallellen.
Første gang: Studieår 2021-2022
Fortrinnsrett: <list listType="bulleted"><listItem>Studenter på master i Urbant landbruk</listItem><listItem>For øvrig tas opp andre studenter etter vurdering av motivasjonsbrev (motivasjonsbrev er obligatorisk)</listItem></list><p></p>
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Emnet skal gi studentene innsikt i, og forståelse for, hvilken rolle urbant landbruk kan spille i forhold til bærekraftig byutvikling i vid forstand - både sosialt, miljømessig og økonomisk. Urbant landbruk omfatter i denne sammenheng alt fra det profesjonelle og industrielle, nabolagshager til dyrking i balkongkasser og minidrivhus i vinduskarmen. Emnet er casebasert og aktuelle problemstillinger vil endres fra år til år.
Emnet er basert på arbeid i
Emnets innhold vil omfatte tre integrerte prosesser: prosjektarbeid innen urbant landbruk, gruppeprosesser/samarbeid, gjennom bruk/utvikling av «verktøykasse». Prosjektarbeidet vil omfatte etablering og utvikling av konkrete prosjekter for urbant landbruk i ulike sammenhenger. Prosessarbeid/samarbeid vil omfatte refleksjon og læring knyttet til hvordan man arbeider i team og hvilke forutsetninger og utfordringer som er knyttet til dette. Bruk/utvikling av «verktøykasse» vil omfatte introduksjon til ulike «verktøy» som kan være relevante i forhold til ulike typer oppgaver. Det vil også være aktuelt å se på tilpassing og videreutvikling av ulike «verktøy».
Læringsutbytte:
- Studenten skal kunne gjøre rede for hvilke fagområder som inngår i begrepet «Urbant landbruk» og sirkulær økonomi og kunne analysere samhandlingen mellom fagområdene i ethvert prosjekt.
- Studenten skal kunne gjøre rede for grunnleggende gruppeteori og forutsetninger for godt samarbeid på tvers av fag, og med eksterne aktører
- Studenten vil være bevisst hvordan egne og andres handlingsmønstre påvirker samhandling
- Studenten har tilegnet seg begreper fra andre fagfelt enn sitt eget
- Studenten kan anvende sin fagkompetanse og samhandle og kommunisere med andre fagdisipliner/fagfelt og bruke deres faguttrykk på riktig måte
- Studenten kan reflektere over sitt samarbeid, og analysere hvordan gruppa kommuniserer, planlegger, beslutter, løser oppgaver, håndterer uenigheter og forholder seg til faglige, sosiale og personlige utfordringer
- Studenten evner å sette felles mål for å komme fram til felles løsning på oppgaver
- Studenten kan bruke egnet verktøy til å løse oppgavene
- Studenten kan presentere oppgavene underveis og diskutere med oppdragsgiver
- Studenten kan samarbeide med andre fagdisipliner enn sitt eget fagfelt
- Studenten vil ha blitt bevisst hva egen kompetanse kan tilføre i en tverrfaglig gruppe og i samhandling med eksterne aktører
- Studenten kan løse komplekse problemstillinger i tverrfaglige grupper, som eget fagfelt ikke ville kunne løse på egen hånd
- Studenten kan bruke prosjektledelsesverktøy og lede prosjekter
- Studenten kan lage muntlige og skriftlige presentasjoner av oppgavene
- Studenten kan gi konstruktive tilbakemeldinger til det enkelte teammedlem, og til teamet som helhet, og reflektere over tilbakemeldinger fra gruppa
Læringsaktiviteter:
- Studentene vil plasseres i tverrfaglige grupper for å sikre mest mulig spredning av kompetanse
- Læringen vil i stor grad baseres på arbeid i grupper og koblet mot konkrete prosjekter/oppgaver utenfor universitetet, i offentlig eller privat regi
- Selvrefleksjon og refleksjon i grupper er sentrale arbeidsmåter i emnet
- Oppgavene vil presenteres av ekstern aktør (offentlig eller privat) og utvikles videre av studentgruppene i samhandling med «oppdragsgiver»
- Arbeidet vil baseres på besøk på konkrete lokasjoner/presentasjon av «case», hvor oppdragsgiver ønsker å få løst en beskrevet utfordring (oppgaven).
- Gjennomgang og diskusjon av relevant informasjon, prosjektrapporter, litteratur og forskningsartikler
- Faglærere og eksterne aktører vil være mentorer og bidra med kjerneforelesninger og invitere gjesteforelesere etter behov
Læringsstøtte:
- Utvalgte forelesninger
- Gruppearbeid med og uten mentor
- Samhandling med «oppdragsgiver»
- Studentdrevne seminarer med eller uten mentorer
- Canvas
- Jevnlige tilbakemeldinger på arbeidet underveis
Pensum:
- Liste over kjernelitteratur vil foreligge ved studiestart
- Innholdet i forelesninger
- Utdelte notater og publikasjoner, samt fagstoff studentene selv finner fram til for å løse oppgavene
- Håndbok i Transfaglige samhandlingsgrupper ved NMBU
Forutsatte forkunnskaper:
Bachelorgrad
Anbefalte forkunnskaper:
- Bachelorgrad eller høyere
- Interesse og motivasjon for fagområdet
- Motivasjonsbrev må sendes samtidig med søknaden for emnet
Obligatorisk aktivitet:
- Obligatorisk oppmøte og deltakelse i transfaglige grupper
- Utarbeidelse av samarbeidsavtale i studentgruppen i løpet av de to første dagene
- Innleveringer og muntlige presentasjoner - det er en forutsetning at hele studentgruppen deltar
Vurderingsordning:
- Skriftlig innlevering som gruppearbeid og presentasjon i plenum - der hele studentgruppen deltar
- Mappeevaluering med muntlige og skriftlige tilbakemeldinger underveis i løpet
- Emnet evalueres med karakter A-F der hele gruppen får samme karakter
Sensor:
Sensor vil bli trukket inn i evalueringen.
Merknader:
Hvis du ønsker å ta emnet (og ikke går på M-UA), så må et motivasjonsbrev sendes til emneansvarlig samtidig med undervisningsoppmeldingen i studentweb
Normert arbeidsmengde:
375 timer
Opptakskrav:
- Emnet er åpent for alle studieprogram ved NMBU
- Master i urbant landbruk har fortrinnsrett - andre vil bli vurdert på bakgrunn av eget motivasjonsbrev (sendes til emneansvarlige)
Undervisningstid:
- Augustblokk - hver dag fra 8-16 i tre uker
- Høstsemester - en hel og en halv dag i uken hele semesteret
Eksamensdetaljer: Mappevurdering: Bestått/ Ikke bestått