MAST301 Planlegging av masteroppgaven for By- og regionplanlegging
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2020 - 2021.
Emneansvarlige: Mina Di Marino
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Fakultet for landskap og samfunn
Frekvens: Årlig, vår- og høstsemester. Starter i vårparallell.
Undervises på språk: EN, NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
40
Undervises i periode:
Undervises i både vår- og høstsemesteret. Vurdering i høstsemesteret.
Første gang: Studieår 2019-2020
Fortrinnsrett: M-BYREG
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Emnet gir innføring i viktige sider ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven innenfor studieprogrammet by- og regionplanlegging .
Hovedtemaer på kurset er:
-Utvikling av en problemstilling for masteroppgaven
-Hvordan lage en klar problemstilling. Hvordan definere et teoretisk grunnlag i by- og regionplanlegging og for enkle prosjekter. Valg av metode og drøfting av akademisk argument.
-Søk av vitenskapelig litteratur, prosjekter og planer.
-Metodeforståelse og -valg, herunder -Ulike intervju-metoder -Ulike metoder for romlig analyse og observasjoner
-Faglig kritikk og akademisk drøfting
Målet med emnet er å utarbeide en plan for gjennomføring av masteroppgaven som kan brukes som utgangspunkt ved oppstart av masteroppgavesemesteret.
MAST301 er organisert i vårsemesterer med obligatoriske forelesninger, seminarer, studentledete diskusjoner i grupper og tre øvelser (3 stp.) og en mer seminar orientert del i høstparallellen (MAST 301, 2 stp.) organisert av laerere (MAST301); delvis med deltakelse av veileder for masteroppgaven.
Læringsutbytte:
- Studenter skal kunne identifisere alle viktige aspekter ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven i studieprogrammet for by- og regionalplanlegging.
- Studenter vil tilegne seg/utvikle og anvende kunnskap om hvordan de skal planlegge og bygge opp en masteroppgave
- Studenter skal kunne velge og bruke metoder for vitenskapelig undersøkelse
- Studenter skal kunne identifisere og vurdere etiske implikasjoner av vitenskapelige undersøkelser.
Læringsaktiviteter:
Seminarer med lærere, gjesteforelesere og veiledere, korte forelesninger, gruppesamtaler, fagkritikk, selvstudium, øvelser i forskningsdesign og akademisk skriving, kritisk lesning av vitenskapelige artikler, kritisk lesning av tidligere masteroppgaver med vurdering av hvordan arbeidet er gjennomført ut fra teoretiske, metodologiske, etiske og tekniske krav.
Læringsstøtte:
Faglig veiledning
Pensum:
Aktuelle bøker:
Tuseth, B.S. og Winge, N.K. (2014)
Boken er oprimært skrevet med tanke på jusstudenter, men den er like egnet for andre profesjoner. Foreleser vil følge bokens opplegg i undervisningen. http://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/masteroppgaven-i-juss.html.
Eco U. (1977)
Everett, E.L. & Furuseth, I. (2012)
Muratovksi, G. (2016)
Farthing, S. (2016)
Yin R., (2016). Qualitative research from start to finish, Guildford press, London. (See especially chapter 3, part D: Reviewing the research literature; and Chapter 7, part C: Interviewing).
Forutsatte forkunnskaper:
Opptak til MA nivå studium
Obligatorisk aktivitet:
Minimum 80 % deltakelse på forelesninger, seminarer and studenes diskusjoner i grupper
4 oppgaver (vår)
2 oppgaver (høst)
Vurderingsordning:
Innleveringsoppgave Bestått/ikke bestått
Sensor:
Sensor bedømmer innlevert arbeid.
Merknader:
-
Normert arbeidsmengde:
Undervisningstid ca 25h Individuelt studium (inkl. veiledning): ca 60 t.
Opptakskrav:
Kvalifisert for å studere til MA grad
Overlapp:
-
Undervisningstid:
Undervisningstid ca 25 t.
Eksamensdetaljer: En godkjent oppgave: Bestått / Ikke bestått