MAST301 Planlegging av masteroppgaven for By- og regionplanlegging
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Mina Di Marino
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:45
Frekvens:Årlig, vår- og høstsemester. Starter i vårparallell.
Forventet arbeidsmengde:Undervisningstid ca 30 t. Individuelt studium (inkl. veiledning): ca 95 t.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vår parallelen. Emnet har undervisning i vårparallellen og høstparallellen men vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet gir innføring i viktige sider ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven innenfor studieprogrammet by- og regionplanlegging .
Hovedtemaer på kurset er:
-Utvikling av en problemstilling for masteroppgaven
-Hvordan lage en klar problemstilling. Hvordan definere et teoretisk grunnlag i by- og regionplanlegging og for enkle prosjekter. Valg av metode og drøfting av akademisk argument.
-Søk av vitenskapelig litteratur, prosjekter og planer.
-Metodeforståelse og -valg, herunder -Ulike intervju-metoder -Ulike metoder for romlig analyse og observasjoner, og andre kvantitative og kvalitative metoder)
-Faglig kritikk og akademisk drøfting
Målet med emnet er å utarbeide en plan for gjennomføring av masteroppgaven som kan brukes som utgangspunkt ved oppstart av masteroppgavesemesteret.
Emnet består av to deler: En felles organisert del i vårparallellen med forelesninger, seminarer og obligatoriske øvelser som til dels er felles med MAST301 og en mer individuelt og seminarorientert del i høstparallellen organisert av tildelt veileder for masteroppgaven.
Dette lærer du
Kunnskap
- Studenter skal kunne identifisere alle viktige aspekter ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven i by- og regionalplanlegging, inkludert krav og retningslinjer for en masteroppgave
- Studenter skal tilegne seg kunnskap om forskningsdesign, problemstilling og forskningsspørsmål
- Studenter skal tilegne seg kunnskap om hvilke og hvordan metoder kan besvare forskningsspørsmål
Ferdigheter
- Studenter skal anvende kunnskap om hvordan de definerer en problemstilling
- Studenter skal anvende kunnskap om hvordan de skal planlegge og bygge opp en masteroppgave
- Studenter skal kunne velge og bruke metoder for vitenskapelig undersøkelse
- Studenten skal kunne velge database og bruke metoder for søk i vitenskapelig litteratur -støttes også av KI (se f.eks. bruken av Keenious), by- og regionplaner og by-prosjekter
- Studenter skal kunne identifisere og vurdere etiske implikasjoner av vitenskapelige undersøkelser (inkludert bruk av KI og begrensninger)
Generell Kompetanse
- å arbeide selvstendig
- planlegge og gjennomføre en masteroppgave under veiledning og i tråd med forskningsetikk
- anvende kunnskap og ferdigheter på et valgt forskningsområde og eller på fremtidige praktiske oppgaver
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav