MAST301 Planlegging av masteroppgaven for By- og regionplanlegging
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Mina Di Marino
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Antall plasser:45
Frekvens:Årlig, vår- og høstsemester. Starter i vårparallell.
Forventet arbeidsmengde:Undervisningstid ca 30 t. Individuelt studium (inkl. veiledning): ca 95 t.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vår parallelen. Emnet har undervisning i vårparallellen og høstparallellen men vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet gir innføring i viktige sider ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven innenfor studieprogrammet by- og regionplanlegging .
Hovedtemaer på kurset er:
-Utvikling av en problemstilling for masteroppgaven
-Hvordan lage en klar problemstilling. Hvordan definere et teoretisk grunnlag i by- og regionplanlegging og for enkle prosjekter. Valg av metode og drøfting av akademisk argument.
-Søk av vitenskapelig litteratur, prosjekter og planer.
-Metodeforståelse og -valg, herunder -Ulike intervju-metoder -Ulike metoder for romlig analyse og observasjoner, og andre kvantitative og kvalitative metoder)
-Faglig kritikk og akademisk drøfting
Målet med emnet er å utarbeide en plan for gjennomføring av masteroppgaven som kan brukes som utgangspunkt ved oppstart av masteroppgavesemesteret.
Emnet består av to deler: En felles organisert del i vårparallellen med forelesninger, seminarer og obligatoriske øvelser som til dels er felles med MAST301 og en mer individuelt og seminarorientert del i høstparallellen organisert av tildelt veileder for masteroppgaven.
Dette lærer du
- Studenter skal kunne identifisere alle viktige aspekter ved planlegging og gjennomføring av masteroppgaven i studieprogrammet for by- og regionalplanlegging.
- Studenter vil tilegne seg/utvikle og anvende kunnskap om hvordan de skal planlegge og bygge opp en masteroppgave
- Studenter skal kunne velge og bruke metoder for vitenskapelig undersøkelse
- Studenter skal kunne identifisere og vurdere etiske implikasjoner av vitenskapelige undersøkelser.
- Seminarer med lærere, gjesteforelesere og veiledere, korte forelesninger, gruppesamtaler, fagkritikk, selvstudium, øvelser i forskningsdesign og akademisk skriving, kritisk lesning av vitenskapelige artikler, og andre referanser.
- Faglig veiledning
Aktuelle bøker:
Tuseth, B.S. og Winge, N.K. (2014) Masteroppgaven i juss: Kort forklart. Universitetsforlaget. Boken er oprimært skrevet med tanke på jusstudenter, men den er like egnet for andre profesjoner. Foreleser vil følge bokens opplegg i undervisningen. www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/masteroppgaven-i-juss.html.
Eco U. (1977) How to write a thesis. MIT Press.
Everett, E.L. & Furuseth, I. (2012) Masteroppgaven: hvordan begynne og fullføre. Universitetsforlaget. www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/masteroppgaven-uf.html.
Muratovksi, G. (2016) Research for designers: a guide to methods and practice. London: Sage.
Farthing, S. (2016) Research design in urban planning: a student¿s guide. London: Sage.
Yin R., (2016). Qualitative research from start to finish, Guildford press, London. (See especially chapter 3, part D: Reviewing the research literature; and Chapter 7, part C: Interviewing).
- Opptak til MA nivå studium
- Innleveringsoppgave Bestått/ikke bestått
En godkjent oppgave Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått - Ekstern og intern sensor vurderer innlevert oppgave
Minimum 80 % deltakelse på forelesninger, seminarer og diskusjoner i grupper
3 oppgaver (vår)
2 oppgaver (høst)
- Undervisningstid ca 30 t.
- M-BYREG
- Kvalifisert for å studere til MA grad