M30-LUN Masteroppgave
Studiepoeng:30
Ansvarlig fakultet:Fakultet for realfag og teknologi
Emneansvarlig:Birgitte Bjønness, Margrethe Naalsund
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk, norsk
Frekvens: Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Hvert vårsemester. Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Heltidsstudenter: hvert vårsemester. Deltidsstudenter: hvert høst- og vårsemester.
Forventet arbeidsmengde:900 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode: Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Vårparallell. Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Heltidsstudenter: veiledning og vurdering i vårparallell. Deltidsstudenter: veiledning i høst- og vårsemester, vurdering i vårparallell
Om dette emnet
Profesjonsmaster PPU, profil realfag: Masteroppgaven består av et selvstendig forskningsarbeid som gjennomføres i det siste semesteret av studiet. Masteroppgaven kan skrives som monografi eller vitenskapelig artikkel. Studenten får veiledning underveis av en oppnevnt veileder og evt. biveiledere(e). Veiledningen skal sikre at studenten får råd om litteratur, om datainnsamling og eventuelt laboratoriearbeid, og at forskningsetiske retningslinjer følges. Masteroppgaven er profesjonsfaglig rettet. Vi tilbyr masteroppgaver innen fagdidaktikk i fag 1.
Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Masteroppgaven består av et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt som gjennomføres i det siste semesteret av masterstudiet for heltidsstudenter og i de to siste semestrene av studiet for deltidsstudenter. Masteroppgaven kan leveres skriftlig eller i multimodal form og utføres individuelt eller i samarbeid mellom to eller tre studenter. Dersom oppgaven leveres av to eller tre studenter, må hver students selvstendige del av prosjektet dokumenteres. Studenten eller studentene får veiledning underveis av en oppnevnt veileder og evt. biveiledere(e). Veiledningen skal sikre at studenten eller studentene får råd om utførelse av aksjonslæringsprosjekt og eventuelt feltarbeid samt annen datainnsamling og litteratur. Veiledning skal også følge opp overholdelse av forskningsetiske retningslinjer. Masteroppgaven er profesjonsfaglig rettet.
Dette lærer du
Profesjonsmaster PPU, profil realfag:
Etter fullført masteroppgave skal studenten kunne:
- Gjennomføre et selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid ut fra en begrunnet problemstilling/forskningsspørsmål.
- Benytte relevante teorier og forskningsmetoder som verktøy i forskningsarbeidet.
- Analysere og trekke konklusjoner ut av et selvstendig gjennomført forskningsprosjekt.
- Formidle prosjektets forsknings- og erfaringsbaserte kunnskap (basert på selvstendig forskningsprosjekt) både skriftlig og muntlig.
- Lese, forstå og bruke forskningslitteratur.
- Følge forskningsetiske retningslinjer.
Mer spesifikt skal studenten kunne:
- utvikle en problemstilling / et forskningsspørsmål som er begrunnet ut ifra relevans for fagfelt og/eller praksis.
- avgrense oppgaven tilstrekkelig slik at den er gjennomførbar.
- ta i bruk anerkjente forskningstilnærminger og -metoder som er relevante og begrunnet
- vurdere forskningsarbeidet med hensyn på forskningsetikk, herunder eventuelle nødvendige godkjenninger fra NSD
- drøfte muligheter og utfordringer med metodevalg
- anvende fag/yrkesdidaktisk teori og forskingslitteratur som er relevant for valgt problemstilling/forskningsspørsmål
- arbeide selvstendig og evt. delta i relevante forskningsgrupper
- skrive masteroppgaven ihht. akademisk stil og krav, med en tydelig sammenheng mellom oppgavens ulike deler.
- analysere og drøfte resultater og funn og begrunne hvordan de har framkommet
- besvare og drøfte problemstilling/forskningsspørsmål med nødvendige forbehold og implikasjoner.
Profesjonsmaster PPU, profil naturbruk: Etter fullført masteroppgave skal studenten kunne:
- Utvikle, gjennomføre og vise et selvstendig forsknings- eller utviklingsprosjekt, individuelt eller i samarbeid med andre, ut fra en begrunnet problemstilling med underliggende forskningsspørsmål.
- Bruke relevante yrkespedagogiske perspektiver, yrkespraksis og kvalitative forskningsmetoder som verktøy i arbeidet med forsknings- eller utviklingsprosjektet
- Analysere og trekke konklusjoner fra forsknings- eller utviklingsprosjektet
- Presentere, dele og kritisk drøfte kunnskap utviklet i forsknings- eller utviklingsprosjektet med kolleger eller andre samarbeidspartnere i opplæring.
- Dokumentere utforskningen i masteroppgaven skriftlig, muntlig og eventuelt gjennom andre uttrykksformer.
- Forstå, drøfte og bruke relevant og anerkjent yrkespedagogisk fagstoff.
- Redegjøre for samt drøfte overholdelse av forskningsetiske retningslinjer i forbindelse med bruk av aksjonslæring som strategi for prosjektet
Mer spesifikt skal studenten kunne:
- Utvikle og begrunne problemstilling og underliggende forskningsspørsmål ut fra opplevde behov og nåsituasjon innenfor yrkesopplæring.
- Bruke yrkespedagogiske perspektiver, annen teori og yrkespraksis som er relevant for aksjonen og resonnere faglig omkring perspektiver, teori og praksis (flyttet)
- Bruke aksjonslæring som strategi for forsknings- eller utviklingsprosjekt samt relevante kvalitative forskningsmetoder
- Vurdere forsknings- eller utviklingsprosjektet med hensyn på forskningsetikk, herunder eventuelle nødvendige godkjenninger fra NSD
- Drøfte muligheter og utfordringer omkring metodevalg.
- Reflektere omkring egen utvikling og rollen som deltakende og samarbeidende forsker i aksjonslæringsprosjektet
- Dokumentere et selvstendig bidrag og profesjonell deltagelse i et samarbeid om aksjonslæring
- Gjennomføre masteroppgaven skriftlig, muntlig og eventuelt i andre uttrykksformer med en tydelig, logisk og kommuniserbar sammenheng mellom oppgavens ulike deler.
- Analysere og drøfte resultater og funn og begrunne hvordan de har framkommet
- Besvare og drøfte problemstilling med underliggende forskningsspørsmål med nødvendige forbehold og implikasjoner.
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider