M30-EI Masteroppgave

Studiepoeng:30

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Frode Alfnes

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:M0-EI og M30-EI utgjør til sammen 750 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallell eller vårparallell

Om dette emnet

Masteroppgaven er et selvstendig, vitenskapelig forskningsarbeid der studentene fordyper seg i en faglig problemstilling. Gjennom arbeidet skal studentene utvikle evnen til kritisk tenkning, analytisk refleksjon og metodisk tilnærming. Masteroppgaven er et fordypningsarbeid som demonstrerer studentens faglige modenhet, evne til selvstendig arbeid og kompetanse innen sitt spesialiseringsområde.

Emnet består av selvstendig arbeid med en masteroppgave, kombinert med veiledning og faglige drøftinger med tildelt veileder. Masteroppgaven skal være en akademisk utredning på høyt nivå innenfor studentens spesialiseringsfelt.

Dette lærer du

Etter bestått masteroppgave skal du ha oppnådd følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen, inkludert forskningsdesign, datainnsamling, analyse og formidling av forskningsresultater
  • har avansert kunnskap om planlegging, organisering, gjennomføring og rapportering av et vitenskapelig utredningsarbeid
  • har spesialisert innsikt i vitenskapelige teorier, metoder og tilnærminger som er relevante for din spesialisering
  • forstår vitenskapelige standarder og prinsipper for akademisk integritet og etikk i forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende samfunnsvitenskapelige metoder for å samle inn, bearbeide, analysere og tolke data på en kritisk og systematisk måte
  • kan reflektere over og kritisk vurdere egen og andres metodebruk, analyser og konklusjoner
  • kan skrive en akademisk, strukturert og sammenhengende fagtekst som oppfyller vitenskapelige krav.
  • kan gjennomføre selvstendige undersøkelser og analyser av komplekse problemstillinger innenfor ditt spesialiseringsområde, i tråd med forskningsetiske retningslinjer
  • kan velge og begrunne hensiktsmessige metoder og teorier for å besvare forskningsspørsmål

Generell kompetanse

Studenten

  • behersker grunnleggende metodebruk og akademisk skriving, som er relevant for forskning, evaluering og utviklingsarbeid i arbeidslivet
  • kan identifisere, analysere og håndtere forskningsetiske problemstillinger innenfor ditt fagområde
  • kan kommunisere og formidle komplekse forskningsfunn på en klar og presis måte, både skriftlig og muntlig, til ulike målgrupper
  • kan bidra til og gjennomføre avanserte forsknings- og utviklingsprosjekter i en faglig eller profesjonell sammenheng
  • kan kritisk vurdere og gi konstruktiv tilbakemelding på andres arbeid, og bruke din kompetanse til å forbedre praksis og beslutningsprosesser i arbeidslivet
  • Læringsaktiviteter
    Masteroppgaven er et utredningsarbeid som gjennomføres med veiledning. Den skal skrives av to studenter i fellesskap, med en jevn fordeling av arbeidsinnsatsen. Kun i særskilte tilfeller kan en student skrive oppgaven alene, og dette krever godkjenning fra emneansvarlig. Det forventes at studentene møter opp til og deltar aktivt i avtalte veiledningssesjoner.
  • Læringsstøtte

    Alle studenter skal ha jevnlige møter med sin tildelte veileder. Det er avsatt opptil 40 timer per masteroppgave til veiledning. Dette inkluderer felles samlinger, veiledningsmøter med diskusjoner og tilbakemeldinger, samt veilederens tid til lesing og sensurering.

    For å legge et godt grunnlag for masteroppgaven, arrangeres et oppstartsseminar i andre semester. Seminaret skal bidra til å starte planleggingsprosessen og hjelpe studentene med å finne en skrivepartner, avklare et oppgavetema og eventuelt etablere samarbeid med en bedrift.

    I tredje semester vil emnet M0-EI Planlegging av masteroppgave legge til rette for utviklingen av en prosjektbeskrivelse, som gir et solid utgangspunkt for å skrive masteroppgaven i samsvar med forskningsetiske retningslinjer.

  • Pensum

    Anbefalt litteratur: 

    Forskningsmetode for økonomisk-administrative fag (2020) av Asbjørn Johannessen, Line Christoffersen og Per Arne Tufte (eller tilsvarende bok i samfunnsvitenskapelig metode)

    Masteroppgaven - hvordan begynne - og fullføre (2020) av Inger Furseth og Euris Larry Everett (eller tilsvarende bok om masteroppgaveskriving)

  • Forutsatte forkunnskaper
    Det forutsettes at studentene har fullført emnet M0-EI Planlegging av masteroppgave og har gjennomført omtrent 90 studiepoeng av mastergradens kurs før de påbegynner skrivingen av masteroppgaven.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Masteroppgaven blir evaluert med karakterskala A-F. Evaluering av masteroppgaver har to elementer. Først og fremst er karakteren basert på den skriftlige oppgaven som evalueres av en ekstern sensor i dialog med intern veileder. I tillegg gjennomføres et muntlig forsvar, som består av en kort presentasjon av oppgaven, samt individuell diskusjon med ekstern sensor og intern veileder. Det muntlige forsvaret kan føre til justering av den endelige karakteren for masteroppgaven.

    Masteroppgave med justerende muntlig Karakterregel: Bokstavkarakterer Masteroppgave Karakterregel: Bokstavkarakterer
  • Sensorordning
    Gradsoppgaven skal sensureres av minst en ekstern sensor og en intern sensor. Hovedveileder er normalt intern sensor. Ekstern og intern sensor skal være til stede under presentasjonen av oppgaven.
  • Obligatorisk aktivitet
    Oppmøte på og deltakelse i avtalt veiledning
  • Merknader
    Vi henviser til enhver tids gjeldende bestemmelser fastsatt av NMBU og minner om at det er studentenes ansvar å selv sørge for at alle formelle retningslinjer er fulgt når det gjelder melding, kontraktinngåelse, oppmelding, innlevering og eventuelt søknad om utsatt innlevering (krever dokumentasjon). Følg med på SiT sine hjemmesider og kontakt studieveileder for eventuelle spørsmål.
  • Opptakskrav

    Masterstudenter ved masterprogrammet i entreprenørskap og innovasjon.

    Bestått M0-EI Planlegging av masteroppgave.