LAA214 Bebyggelse og landskap
Studiepoeng:15
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Agustin Sebastian-Rivera
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser:45
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:Total arbeidsmengde er 375 timer.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen og har vurdering i høstparallellen
Om dette emnet
Forelesninger: innføring i grunnleggende metoder for å vurdere bebyggbarhet i forhold til naturgrunnlaget og menneskeskapte elementer i omgivelsene.Topografi og terrengforming. Byrom, bærekraftig byutvikling, bosetting og hvordan kvaliteter kan sikres i nye bolig- og transformasjonsprosjekter. Innføring i hvordan vegsystem, bebyggelse og grønnstruktur kan fungere sammen. Valg av bebyggelse i forhold til terreng, byggeskikk og bofunksjoner. Overvannshåndtering. Øvelser i topografi og terrengforming. Seminar/kollokvium: studie av visuelle grunnleggende romlige komponenter som volum, mellomrom, bebyggelsesstruktur og karakter, forhold til topografien basert bl a på analyser og referanseprosjekter i nærheten til Oslo.
Utferder til oppgaveområdene og til forbildeprosjekter i Oslo-området. Prosjektarbeid i grupper: byutviklingsprosjekt. Individuelt prosjektarbeid: plan for et begrenset tomteområde. Prosjektarbeidet i LAA214 vil gi studentene øvelse i å bruke formingskunnskaper og øvelse i å benytte data som prosjekteringsverktøy.
Dette lærer du
Kunnskap
Studentene skal ha oversikt over hvordan bebyggelse påvirker landskapet. De skal ha kjennskap landskapsarkitektoniske problemstillinger til grunnleggende metoder for å vurdere hvordan bebyggelse påvirker og kan innpasses i landskapet. De skal ha oversikt over virkemidler og verktøy som kan bidra til å sikre kvaliteter, miljø og bærekraftig utvikling, i det som skal bygges, samt digitale planleggings- og prosjekteringsverktøy. De skal ha kunnskap om bolig- og bokvalitet.
Skal ha kunnskap om landskapsarkitektens rolle og samspill med andre fagfelt og medvirkningsprosesser.
Ferdighet
- å velge registrerings- og analysemetoder, som på best mulig måte beskriver et områdes bebyggbarhet, og anvende dette på praktiske og teoretiske problemer for å begrunne faglige beslutninger for formgiving og bærekraft.
- å utvikle ideer/ alternative løsninger for å innpasse bebyggelse i landskapet,
- å bedømme hva som bidrar til god boligkvalitet,
- å utarbeide illustrasjonsplan der bebyggelse og landskap er ivaretatt,
- å utarbeide og vurdere hvordan teknisk planlegging kan brukes for å sikre kvaliteter i planområdet,
Studentene skal få øvelse i å bruke dataverktøyet som prosjekteringsverktøy både i 2D og 3D.
Generell kompetanse
Studentene skal ha forståelse for romlige forhold og dimensjonering som er grunnleggende for utforming. Studentene skal ha forståelse for betydningen av å ta vare på natur- og landskapskvaliteter som utgangspunkt for langsiktig forvaltning av det bebygde landskapet i tråd med de forpliktelsene Norge har påtatt seg ved å ratifisere den europeiske landskapskonvensjonen. Studentene skal derfor også øve i å arbeide tverrfaglig, og gjennom dette få respekt for andres fagkunnskaper.
Studentene skal øve i å styre eget læringsarbeid ved å stille faglige spørsmål på en selvstyrt og selvstendig måte.
Planlegge, igangsette og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter med faglig integritet og med respekt for andre, samt i tråd med profesjonsetiske retningslinjer.
Formidle sentralt fagstoff innenfor landskapsarkitekturen skriftlig og muntlig og gjennom relevante og egnede visualiseringer.
- Læringsaktiviteter
- Læringsstøtte
- Pensum
- Forutsatte forkunnskaper
- Anbefalte forkunnskaper
- Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
- Om bruk av KI
- Sensorordning
- Obligatorisk aktivitet
- Merknader
- Undervisningstider
- Fortrinnsrett
- Opptakskrav