JORD100 Jordlære

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning

Emneansvarlig:Line Tau Strand

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:Totalt 125 timer. Organiserte forelesninger og øvelser 52 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Jord er en viktig del av økosystemet og dette emnet gir en introduksjon til jordlære som skulle passe til alle som er interessert i terrestriske økosystem og de økosystemtjenesten hvor jord har en nøkkelrolle. God kjennskap til fagterminologi er viktig, og vi legger stor vekt på at dere skal mestre dette og ta det med inne i andre emner senere i studiene. Vi går gjennom jordas bestanddeler, oppbygging og sjiktinndeling, hvordan de måles og beskrives. Her kobler vi jordfysikk, -kjemi og -biologi opp mot anvendte fag: agronomi, skogskjøtsel og vann- og naturforvalting. Vi legger stor vekt på det organiske materiale i jord og hvordan jordsmonn må betraktes som en levende organisme. Vår forvaltning av det organiske materialet og levende organismer i jord har en stor betydning for karbonlagring og utslipp av drivhusgasser. Betydningen av vannet bevegelse i og igjennom jord kan ikke overdrives, det er viktig både for plantevekst og for kvaliteten på både grunn- og overflatevann. Vi vektlegger geologiens betydning for jordegenskaper og jordsmonnutvikling, disse fagene lenkes sammen fra småskala leirmineralogi og forvitringsprosesser til storskala erosjons- og landskapsprosesser. Vi synes det er viktig å formidle at jordsmonndannelse er en sakte prosess, det naturlige jordsmonnet vårt er ikke en fornybar ressurs og vi har et ansvar for å ta vare på denne ressursen. Samtidig er jord stadig viktigere i det ‘Grønne Skiftet’, mer avfall må resirkuleres, oljebaserte ikke fornybare gjødslemidler må utfases, biodiversitet må ivaretas, vi må sørge for at et slikt skifte skjer på en bærekraftig måte.

Dette lærer du

Etter fullført kurs skal studentene ha følgende læringsutbytte,du skal kunne:

Kunnskap:

  • bruke og forstå grunnleggende jordfagsterminologien og definisjonene knyttet til jordsmonndannende faktorer og prosesser.
  • gjenkjenne og beskrive ulike jordsmonntyper på ordens nivå ut ifra gjennomgått internasjonalt jordklassifikasjonssystem
  • beskrive hovedgruppene av levende organismer i jord og deres betydning for omsetningen av organisk materiale i jord.
  • beskrive de faktorene som har betydning for jordas vannbalanse, strømning av vann, luft og varme i jord.
  • beskrive oppbyggingen av og de viktigste egenskapene til hovedgruppene av leirmineraler i jord
  • beskrive de viktigste prosessene tilknyttet pH og ionebytte i jord
  • beskrive næringssyklusene for nitrogen, fosfor og kalium i jord samt de faktorene som er av størst betydning for plantetilgjengelighet av disse næringsstoffene.

Ferdighet:

  • tolke sjiktbetegnelser som brukes i jordprofilbeskrivelser
  • utføre enkle beregninger som beskriver viktige jordfysiske og jordkjemiske egenskaper
  • utføre skjønnsmessig bedømmelse av jordart og en visuell bedømming av jordstruktur.

Generell kunnskap:

  • formidle og diskutere jordfaglig kunnskap i videre studier
  • verdsette jordfaget betydning for relevante økosystem tjenester.
  • Læringsaktiviteter
    Forelesningene brukes til gjennomgang av de viktigste temaene i grunnleggende jordlære. Til hvert tema er det lagd en quiz i Canvas, denne åpnes etter forelesning og kan gjøres når som helst før eksamen. Fire av disse inngår blant de åtte obligatorisk aktivitetene som må være godkjent for å få gå opp til eksamen. Lesing er viktig for læring og alle oppfordres til å skaffe seg læreboka og holde seg oppdatert in henhold til oppgitt pensum. Ukeplanen med aktiviteter, pensum og sidetall blir lagt ut ved kursstart, oppdateringer og endringer vil bli varslet gjennom canvas. I tillegg til læreboka har vi lagd 3 notat om norske jordarter, jordsmonntyper og om organisk materiale i jord, disse er tenkt som et supplement til læreboka. Øvelsene er dels feltøvinger med praktisk innføring i jordarts- og jordstrukturbestemmelse og enkle profilbeskrivelser av utvalgte jordsmonntyper. Det blir også gitt øvinger knyttet til fysiske og kjemiske jordegenskaper. Fire av de obligatoriske innleveringene vil være knyttet til feltøvingen og øvingene knyttet til fysiske og kjemiske jordegenskaper. Vi oppfordrer studenten til å danne kollokviegrupper, men dette skje på eget initiativ.
  • Læringsstøtte
    Informasjon vil bli gitt gjennom emnesidene i Canvas. Emneansvarlig vil være tilgjengelig for spørsmål i kontortiden.
  • Pensum

    Blir vurdert årlig

    Weil, R.R. and N.C: Brady, 2017, 15th edition. The Nature and Properties of Soils. PEARSON, Prentice Hall. (ISBN 10-1-292-16223-6)

  • Forutsatte forkunnskaper
    KJM100.
  • Anbefalte forkunnskaper
    GEO100.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Skriftlig eksamen (3 timer) teller (100%)

    Karakterregel A-E / Ikke bestått.



    Midtveiseksamen 1 Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler Midtveiseksamen 2 Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: A1 Ingen kalkulator, ingen andre hjelpemidler
  • Sensorordning
    Skriflig eksamen vil bli sensusrert intern. Ekstern sensor blir brukt i kvalitetssikrings av undervisningsopplag og pensum.
  • Obligatorisk aktivitet

    Åtte obligatoriske selvtester/øvinger som leveres via kursets canvas side

    Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig til og med neste gang emnet tilbys.

  • Undervisningstider
    Forelesninger/inneøvinger: 44 timer. Uteøvelser: 4 timer pr studentgruppe (2 timer pr uke i 2 uker).
  • Overlapp
    JORD100 reduseres med 3 stp mot JORD160 og 5 stp mot JORD101
  • Opptakskrav
    Realfag