INN341 Entreprenørskap i praksis
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Dagfinn Sætra, Dagfinn Sætra
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet gir studentene en innføring i hva entreprenørskap innebærer i praksis gjennom å arbeide i team med reelle forretningscase. Kurset tar for seg begreper og metoder innenfor praktisk entreprenørskap, særlig Lean startup og forretningsmodellering, samt deres relasjon til teori og praksis. Studentene får kunnskap om forholdet mellom entreprenørskap og innovasjon. Videre tematiseres ideutvikling, kundeutvikling samt interne og eksterne analyser. Emnet gir også kunnskap om forretningsplanlegging, forretningsmodell, markedsføring i oppstartsfaser. Studentene får ferdigheter i å utvikle markedsstrategi, markedsplan og utvikler innsikt i økonomi og fortjenestemodeller.
Dette lærer du
En student skal ved fullført emne ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har god kunnskap om begrepene forretningsidé og forretningsmodell
- kan kunnskap om metoder og teknikker som brukes i utvikling og testing av en forretningsidé
- har kjennskap til muligheter innenfor kommersialisering av forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive og analysere innovasjons-og entreprenørskapsteori opp mot praksis
- har evne til å utvikle en idé eller konsept til et fullverdig forretningsmodell og beskrive denne gjennom en forretningsstrategi
- kan planlegge teste og presentere forretningsideer og gjøre enkle økonomiske kalkyler
- kan innhente relevant informasjon fra ulike kilder og bearbeide og evaluere informasjonen for å kunne utforme et bedre beslutningsgrunnlag
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig om et konkret og praktisk forretningscase med forankring i næringsliv eller forskning
- kan samarbeide i tverrfaglige prosjektteam, kommunisere og samarbeide og utveksle synspunkter med andre som har ulik bakgrunn fra en selv, løse team konflikter
- kan bruke egen kunnskap og kompetanse på nye og komplekse områder gjennom å utforske forretningscase og dermed kunne reflektere over og forbedre egen faglig utøvelse
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav