FHV320 Epidemiologi og geografiske informasjonssystemer

Studiepoeng:15

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Geir Aamodt, Suleman Atique

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:375 timer.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i slutten av januarblokka og fortsetter undervisning og vurdering vårparallellen. Oppmeldingsfristen til emnet samsvarer med vårparallellen.

Om dette emnet

Grunnleggende begrep innen faget epidemiologi - Design av epidemiologiske undersøkelser - Kritisk analyse av epidemiologisk informasjon - Geografiske informasjonssystemer (GIS) som arbeidsverktøy - Generell innføring i GIS - Geografisk epidemiologi og GIS - GIS som planverktøy - Case studier med bruk av statistisk program og GIS - Etikk.

Dette lærer du

Etter endt emne skal studenten:

Kunnskap

Ha en grunnleggende kunnskaper i faget epidemiologi, inkludert epidemiologiske studiedesign og effektmål, typer skjevheter, teorier knyttet til kausalitet, kunnskap om systematiske kunnskapsoppsummeringer, typer overvåking av helse samt metoder for å karakterisere opphopninger, epidemier og pandemier.

Grunnleggende kunnskap om teorier, begrensninger og praktisk anvendelse av geografiske informasjonssystemer (GIS) og romlige dataanalyser.

Ferdigheter

Studentene skal ha ferdigheter i å utføre enkle epidemiologiske analyser med de mest vanlige epidemiologiske metodene slik som beregne ulike effektmål, forstå usikkerheter og velge relevante statistiske metoder. Videre identifisere ulike typer skjevheter og tolke og formidle systematiske kunnskapsoppsummeringer.

Studentene skal ha ferdigheter for å kunne utføre grunnleggende analyser i et geografisk informasjonssystem slik som bufferanalyse, avstandsanalyse, overlagsanalyser og produksjon av kart.

Generell kompetanse

Studentene skal lese, tolke og diskutere epidemiologisk litteratur

Studentene skal kunne problematisere etiske problemstillinger innen faget epidemiologi

Studentene skal kunne problematisere hvordan geografiske informasjonssystemer benyttes i epidemiologi.

  • Samlingsbasert undervisning. Fem samlinger der hver samling varer i 2 1/2 - 3 dager. Omlag halvparten av første samling 1, samt hele 3, 4 og 5 er tema epidemiologi, mens halve samling 1 og samling 2 er tema GIS.

    For epidemiologi-delen av kurset: benyttes vanlig tavleundervisning og omvendt undervisning. Studentene får tilgang til videoer som de forventes å sette seg inn i før samlingene. Under samlingene blir det større øvinger / prosjekter der studentene skal arbeide med aktuelle tema.

    For GIS-delen av kurset: Forelesinger og øvinger. GIS-øvinger i datalab.

  • Lærere vil være tilgjengelige ved forelesinger og øvinger. Annen tid etter avtale. Kommunikasjon av informasjon via Canvas.
  • Essensial Epidemiology. An Introduction for Students and Health Professionals. Penny Webb, Chris Bain, and Andrew Page. Cambridge. 4nd edition 2020. ISBN 978-1-108-76680 (Paperback)

    Geografiens språk i vårtidsalder. Knut Grinderud med flere. Fagbokforlaget 2dre utgave 2016. ISBN 978-8-245-019957.

  • FHV315 eller tilsvarende
  • Skriftlig eksamen på 3 timer teller 100%. Karakterregel A-F.

    Skriftlig eksamen Karakterregel: Bokstavkarakterer Hjelpemiddel: C2 Alle typer kalkulatorer, alle andre skriftlige hjelpemidler
  • Sensor skal kontrollere og godkjenne emnets innhold, undervisningsopplegg og vurderingsordning.
  • Innlevering av rapport på GIS-øvinger. Innlevering av oppgave på epidemiologiøving.
  • En praktisk introduksjon til GIS (geografiske informasjonssystemer) er inkludert i emnet. GIS-delen er estimert til 125 timer (5 sp.), og starter med tre dager med forelesninger og dataøvinger. Resten av dataøvingene gjøres selvstendig i grupper på to studenter hver.
  • 5 samlinger på 2 1/2 - 3 dager med forelesninger og øvinger. En av samlingene er knyttet til opplæring innen GIS.
  • M-FOL / M-FOL-DEL
  • 5 studiepoengs reduksjon mot GIS, praktisk introduksjon (LAD102/GMGI101).
  • GSK