FHV315 Vitenskapsteori og forskningsmetoder, folkehelsevitenskap
Emnet kan ha endringer på grunn av koronautbruddet. Sjekk Canvas og studentWeb.
English course Information
Søk etter andre emner
Viser emnet slik det undervises i studieåret med start i 2020 .
Emneansvarlige: Ingeborg Amalie Pedersen
Medvirkende: Geir Aamodt
Studiepoeng: 15
Ansvarlig fakultet: Fakultet for landskap og samfunn
Frekvens: Årlig.
Undervises på språk: NO
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Begrensning antall plasser:
.
Undervises i periode:
Emnet starter i slutten av august, men det tilhører høstparallell.
Første gang: Studieår 2017-2018
Fortrinnsrett: M-FOL og M-FOL-DEL
Emnets innhold:
-Innføring i sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner.
-Innføring i ulike typer forskningsspørsmål og sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign.
-Innføring i forskningsetikk
-Innføring i ulike kvalitative forskningsdesign, datainnsamlingsmetoder og analyseverktøy
- Innføring i ulike kvantitative forskningsdesign, datainnsamlingsmetoder og analyseverktøy
-Innføring i kvalitetskrav i kvalitativ og kvantitativ forskning
Læringsutbytte:
- Ha kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og tilnærminger med relevans for fagområdet.
- Ha kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til forskning på fagområdet.
- Ha kunnskap om kvalitative og kvantitative forskningsdesign, datainnsamlingsmetoder og dataanalysetradisjoner.
- Ha kunnskap om vurdering av kvalitet i kvalitativ og kvantitativ forskning.
- Kan reflektere kritisk og selvstendig over sammenhenger mellom forskningsspørsmål, forskningsdesign, metodevalg og forskningsetikk.
- Kan anvende sentrale kvalitative og kvantitative metoder og analyseverktøy.
- Kan reflektere kritisk over valg av forskningsdesign, metode og forskningsresultater med utgangspunkt i metodefaglige argumenter.
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på forskningsrelaterte problemstillinger
- Kan analysere og håndtere relevante praksis -og forskningsetiske problemstillinger.
- Kan kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner, basert på fagområdets uttrykksformer, både med eksperter og allmennheten.
- Kan bidra til nytenking i forskning og kunnskapsbasert praksis og delta i faglig kritisk refleksjon.
Læringsaktiviteter:
Forelesning og forelesningsvideoer, seminar, datalab og selvstudium
Læringsstøtte: Canvas
Pensum:
Pensum vil være klart ved oppstart av emnet
Forutsatte forkunnskaper:
Bachelorgrad eller tilsvarende
Anbefalte forkunnskaper:
.
Obligatorisk aktivitet:
.
Vurderingsordning:
(semester)oppgaver i vitenskapsteori og kvalitativ metode (en i hver) og en skriftlig skoleeksamen i kvantitativ metode. Skoleeksamen teller 40% og hver semesteroppgave 30% på endelig karakter. Alle deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.
Sensor:
Ekstern sensor benyttes på deler av evalueringen.
Normert arbeidsmengde:
450 timer.
Opptakskrav:
GSK
Overlapp:
Overlapp med MAFOLK4000 + MAFOLK4100.
Undervisningstid:
Samlingsbasert, ca 15 hele dager fordelt på 5 samlinger.
Hjelpemidler ved skriftlig eksamen(er): B1 Utdelt kalkulator. Ingen andre hjelpem.
Eksamensdetaljer: Langsgående vurdering: A - E / Ikke bestått