ECN350 Utvikling og globale utfordringer
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Stein Terje Holden, Arild Angelsen
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i vårparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i vårparallellen.
Om dette emnet
Kurset fokuserer på globale trusler, utfordringer og muligheter for bærekraftig utvikling. De globale utfordringene inkluderer bl.a. klimaendringer og klimarisiko og politikk-responser, befolkningsvekst og sysselsetting, migrasjon og ungdomsarbeidsløshet, land degradering og landpolitikk, lokal og global matsikkerhet, virkninger av pandemier, ulikhet og politisk (u)stabilitet og væpnede konflikter. Kontroversielle emner inkluderer ulike perspektiver på rasjonalitet og adferd, Malthus versus Boserup (Solow), Hardin versus Ostrom, frihandel versus proteksjonisme, nasjonal suverenitet versus internasjonale regler, og rollen til internasjonale institusjoner som Verdensbanken, det Internasjonale Pengefondet, og World Trade Organization, og FN. Temaer som menneskerettigheter, nasjonal suverenitet og bærekraftsmålene er også sentrale.
Hovedaktiviteten i kurset er skriving av to essays i selvvalgte temaer, og det legges stor vekt på å gi studenten trening i systematisering av litteratur og skriveferdigheter.
Dette lærer du
Kunnskap
- Ha kunnskap om sentrale utviklings- og globale utfordringer og relevant litteratur som inkluderer alternative perspektiver
- Ha avansert kunnskap om og kjennskap til litteraturen de temaene som er valgt for de to essayene.
Ferdigheter
- Kunne søke og identifisere nøkkellitteratur innenfor de to valgte temaene, bl.a. ved bruk av Google Scholar.
- Kunne gjennomføre en grundig litteraturstudie, inkludert strukturere litteraturen, trekke ut hovedpoengene og kritisk diskutere den anvendte teori, data, metode og konklusjoner.
- Kunne skrive vitenskapelig engelsk, inkludert korrekt referansebruk.
Generell kompetanse
- Kunne presentere egne arbeider på en strukturert og engasjerende måte
- Kunne kritisk vurdere andres arbeider og gi konstruktive tilbakemeldinger
- Være i stand til å motta kritiske kommentarer og bruke dem til å forbedre eget arbeid
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett