ECN330 Økonomisk integrasjon og internasjonal handel
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen
Emneansvarlig:Roberto J. Garcia
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:250 timer
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Forelesningene og øvingene er utformet for å gi en praktisk forståelse av økonomisk integrasjon (som utviklet av EU) og det multilaterale handelssystemet i WTO som institusjonelle plattformer for å studere globalisering. Globalisering, definert fra et økonomisk perspektiv, er intenasjonal handel av varer og tjenester og mobilitet av kapital og abreidskraft over landegrensene. Emnet gir en omfattende oversikt over behandlingen av handelspolitikk (import/eksportavgifter, subsidier og kvoter) og innenlands forskrifter (sanitary and phytosanitary measures, technical barriers to trade, subsidies and agricultural programs, intellectual property rights and protection, etc.) som har handelspolitisk ekvivalens.
Emnet har direkte relevans for utviklingsstudier, råvaremarkedsanalyse, landbruks- og matvaremarkeder og internasjonal virksomhet gennom sitt fokus på politikk som påvirker handel og grenseoverskidende bevegelsen av kapital og arbeidskraft.
En fullstendig beskrivelse av emnet, forelesningsplan, kursmateriell, øverser og tidligere eksamener er tilgjengelig på følgende nettside: arken.nmbu.no/~robega/ECN330.
Dette lærer du
Kunnskap:
- En forståelse av de insitusjonelle forskjellene mellom økonomisk integrasjon og handelsliberalisering som plattformer for å styre gloabliseringen (handel med varer og tjensester, og intrnasjonale flyter av kapital og arbeidskraft);
- En forståelse av hordan/når WTOs regler og prinsipper er basert på og i samsvar med økonisk teori, og hvordan disse reglene forsøker å finne en balanse mellom en regjerings rett til å regulere en grense for dens evne til å begrense handel (dvs. kostnadene if form av genser vor suverenitet og politisk rom);
- En forståelse for hvordan handelspolitikk og nasjoale reguleringer er forskjellige for international handel med varer or levering av tjenester;
- En forståelse for hvordan forretnnigsaktivitet og regulering av slik aktivitet kan bli påvirket av WTO-avtaler (WTO Agreements on Agriculture, Sanitary and Phytosanitary Measures, Technical Barriers to Trade, Subsidies and Countervailing Measres, etc.);
- Et solid grunnlag for virkningene handelspolitikken har på handel (kvantitets og verdens prise) og den nasjonal økonomien (priser, forbuk og produksjon) og de handelspolitiske tilsvarende effektene nasjonale reguleringer kan ha.
Ferdigheter:
- Kan utvikle enkle sektormodeller for å analysere ekvivalensen av handelspolitikk eller en nasjonal regulering med tanke på dens økonomiske, handelsmessige og velferdseffekter for landet og vurdere om politikken eller reguleringen er hensiktsmessig forå oppfylle de(n) uttalte politiske målsettingen(e);
- Har evene til å vurdere og evaluere et lands handelspolitikk eller nasjonale reguleringer for samsvar med regler og forpliktelser some et medlemsland i WTO eller EU;
- Har evnen til å relatere teoretiske begreper og den økonomiske betydnigen av reglene som ligger til grunn for WTO-avaler for å analysere de sentale trekk ve handelskonfliker mellom medelsland
Generell kompetanse:
- Evnen til å arbeide i små grupper med problemsett knyttet til internasjoal handelspolitisk analyse for å diskutere innsikten i de numeriske resultatene og/eller graisk analyse;
- Evnen til å jobbe effektivt som et team for å analysere de underliggende økonomiske implikasjonene av politikk for å engasjere seg i kritisk diskusjon om fordelene ved politikken eller nasjonal regulering;
- Evnen til å multlig presentere (og individuelt forsvare) funnene fra et felleskrevet forskningsprosjekt om en internasonal handelstvist som kever reflekson over kilden til en tvist, måsettingen(e) for en politikk og økonomien bak relevante WTO-avtaler
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Overlapp
Opptakskrav