ECN303 Statistiske metoder for politikkvirkninger

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Stein Terje Holden

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Gi dybdekunnskaper og forståelse av metoder for analyse av survey og eksperimentelle data med vekt på økonometriske metoder anvendt på økonomiske data som gir evnen til i identifisere og unngå logiske brister i analysen. Introduksjon til måling av virkninger (f.eks. skille kausalitet fra korrelasjon), virkninger på hva, virkninger av hva. Oversikt over metoder, deres styrker, svakheter og anvendelsesområder. Gjennomgang av følgende metoder med øvinger: Matching metoder, Instrumentvariabel-metoder, Control function (Selection) metoder, Difference-in-difference metoder, Panel data metoder, Pipeline og eksperimentelle metoder. Studentene får øvinger (med innlevering) i bruk av de forskjellinge metodene.

Dette lærer du

1. Studentene lærer å vurdere utfordringene knyttet til å identifisere og måle virkninger (impacts)

av politikk, prosjekter, sjokk (det man vil måle virkningene av).

2. Studentene lærer å bruke forskjellige statistiske metoder for å måle impacts med virkelige data.

3. Studentene lærer å inspisere data, data kvalitet, og kritisk velge relevante variabler for analysene.

4. Studentene lærer å bruke STATA programvare til impact assessment.

5. Studentene lærer å kritisk sammenligne metoder, deres styrker og svakheter og hvordan de eventuelt best kan kombinere dem.

6. Kunnskapene ervervet i kurset er svært viktige for å kunne gjøre gode og kritiske empiriske analyser med vekt på bærekraft.

  • Forelesninger og øvinger. Det er fire øvinger i kurset, som går på å lære å bruke ulike statistiske metoder for å måle virkninger. Hver metode og øving introduseres gjennom en forelesning og studentene bruker så de neste to ukene på å gjennomføre øvingen. For de fire analyseøvingene må studentene skaffe seg oversikt over et datasett som de må velge variabler i for sine analyser. Emnet har en "learning by doing" filosofi og studentene kan få hjelp fra lærer/øvingslærer i eller utenom øvingstimene når de trenger det. Mot slutten av emnet får studentene i oppgave å sammenligne metodene mot hverandre og kritisk tenke igjennom fordeler og ulemper med hver og hvordan de eventuelt kan kombineres.
  • Øvinger med støtte fra lærer/øvingslærer.
  • Cameron, A. C. and Trivedi, P. K. (2010). Microeconometrics Using Stata. Revised Edition. Stata Press. Detaljert pensumliste deles ut ved kursstart. Powerpoints legges ut i Canvas til hver forelesning.
  • ECN201 Økonometri eller tilsvarende, STAT100 Statistikk, basiskunnskap i bruk av STATA.
  • En skriftlig eksamen (3,5 timer) teller 100%.
  • Extern eksaminator kvalitetsvurderer syllabus, eksamen og prinsippene for evaluering av kurset.
  • Deltakelse i øvinger er obligatorisk. Øvingene med lærerstøtte/øvingslærer foregår i datasal hvor veiledning gis etter behov. Det er viktig at studentene møter forberedt til øvingene slik at de vet hva de trenger å spørre om og få hjelp til. Fire obligatoriske øvinger må være innlevert og godkjent (kvalitetsstandard) før man kan gå opp til eksamen. Øvinger er gyldige til neste gang emnet gis og ved påfølgende konte-eksamen.
  • Emnet vil blir undervist på engelsk. Innvekslingsstudenter kan ta kontakt med studieveiledere ved Handelshøyskolen (studieveileder-hh@nmbu.no) for å få vurdert om de kan få plass på emnet.
  • 2 timer pr uke, kombinerer forelesning og øvinger
  • Det er noe overlap med ECN301 Økonometrisk metode men emnet er ment å være komplementært til ECN301 da det gir mer praktiske øvinger i bruk av metoder hvorav noen har blitt introdusert i ECN301.
  • Bokstavkarakterer
  • GSK