ECN204 Introduksjon til atferdsøkonomi

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Frode Alfnes

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet har undervisning og vurdering i vårparallellen.

Om dette emnet

Emnet skal gi en introduksjon til atferdsøkonomi og vil dekke sentrale temaer som begrenset rasjonalitet, begrenset viljestyrke og sosiale preferanser. Det vil brukes eksempler på atferd fra finans, entreprenørskap, miljø, energi, utvikling, markedsføring, og forbrukerpolitikk.

Dette lærer du

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • ha forståelse for hvordan psykologi ofte påvirker økonomiske beslutninger
  • ha kunnskap om metoder brukt i atferdsøkonomisk forskning
  • ha kunnskap om begrenset rasjonalitet, og hvordan blant annet prospektteori, system 1 og 2, tilgjengelighet-, bekreftelse- og forpliktelsesskjevheter påvirker vurderinger og valg mennesker gjør i økonomiske sammenhenger
  • ha kunnskap om sosiale preferanser, og hvordan blant annet altruisme, gjensidighet, tillit, misunnelse påvirker vurderinger og valg mennesker gjør i økonomiske sammenhenger
  • ha kunnskap om tidspreferanser og vurderinger av framtiden, og hvordan blant annet prokrastinering og optimisme påvirker vurderinger og valg mennesker gjør i økonomiske sammenhenger
  • ha kunnskaper om hvordan menneskers atferd kan påvirkes gjennom utforming av valgene, og kjenne til begreper som valgarkitektur og dulting

Ferdighet:

  • kunne gjenkjenne noen av de vanligste atferdsøkonomiske mekanismene i ulike deler av økonomien
  • kunne vurdere hvordan funn fra atferdsøkonomi kan påvirke ulike typer økonomiske vurderinger og beslutninger
  • kunne forstå og bruke sentrale begreper relatert til atferdsøkonomi
  • kunne gjennomføre enkle atferdsøkonomiske studier

Generell kompetanse:

  • ha grunnleggende kunnskap om sentrale temaer innen atferdsøkonomi som begrenset rasjonalitet, sosiale preferanser, og tidspreferanser
  • kunne kritisk vurdere økonomiske sammenhenger med tanke på atferdsøkonomi
  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger, gruppearbeid, og quizer.
  • Pensum

    Foreløpig pensum, justeringer kan forekomme:

    (1) Fem vitenskapelige artikler. Eksempel:Tversky, A., & Kahneman, D. (1974). Judgment under Uncertainty: Heuristics and Biases: Biases in judgments reveal some heuristics of thinking under uncertainty. Science, 185(4157), 1124-1131.

    (2) Kunsten å tenke klart av Rolf Dobelli.

    (3) Behavioral Economics (The Basics), 2. utgave, av Philip Corr og Anke Plagnol.

    (4) Pecha Kucha-presentasjoner og to-siders artiklene om nøkkeltbegreper skrevet av studentgruppene. Disse vil bli gjort tilgjengelig ca. 1. april.

  • Forutsatte forkunnskaper
    ECN110 eller tilsvarende innføringsemne i mikroøkonomi.
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Samlet vurdering: Gruppeoppgave (40%) og 3-timers skriftlig eksamen (60%).

    Gruppeoppgaven er en pecha kucha over et tildelt emne, pluss en 2-siders artikkel. Pecha kuchaen og artikkelen gjøres tilgjengelig for hele klassen.



  • Sensorordning
    Ekstern sensor kvalitetssikrer vurderingsopplegget.
  • Obligatorisk aktivitet
    Tre Canvas-quizer må bestås med minst 2/3 riktige svar. Obligatorisk aktivtet må gjennomføres på nytt ved gjentak av emnet.
  • Undervisningstider
    To timer forelesning per uke.
  • Opptakskrav
    GSK