DYR210 Forskningsmetodikk, statistikk og oppgaveskriving

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Veterinærhøgskolen

Emneansvarlig:Ingrid Toftaker

Undervisningens språk:Norsk

Frekvens:Årlig, 3 uker

Forventet arbeidsmengde:Ett ECTS-poeng er basert på 30 timers arbeid - kurset tilsvarer dermed 150 timers arbeid. Dette fordeles på:

  • Forelesninger (35 timer)
  • Oppfølging av forelesninger (20 timer)
  • Oppgaveløsninger og gruppediskusjoner (40 timer)
  • Arbeid med med bacheloroppgaven (35 timer)
  • Forbredelse til kurstest (20 timer)

Undervisnings- og vurderingsperiode:Se semesterplan

Om dette emnet

Formål:

Undervisningen skal gi studentene praktisk og vitenskapelig metodegrunnlag for å sikre en god start og bidra til gjennomføring av bacheloroppgaven i dyrepleie ved NMBU Veterinærhøgskolen.

Innhold

  • Vitenskapelig forfatterskap: prinsipper og praktisk oppgaveskriving.
  • Vitenskapelig metode: studiedesign og planlegging av vitenskapelige studier, med særlig vekt på systematiske litteraturstudier. Kritisk lesing av vitenskapelig litteratur.
  • Vitenskapelig litteratur: søking i databaser og bruk av referanseverktøy. Innføring i evidensbasert veterinærmedisin.
  • Epidemiologi: Hovedgrupper av systematiske feil. Assosiasjonsmål og mål på sykdomsfrekvens. 
  • Feilkilder i vitenskapelig metode: tilfeldige og systematiske feil.
  • Statistikk: Prinsipper for deskriptiv statistikk og enkel statistisk analyse.  

Dette lærer du

Etter endt undervisning skal studenten:

Ha nødvendig metode-kompetanse for å gjennomføre en bacheloroppgave i dyrepleie ved NMBU Veterinærhøgskolen og erverve seg en grunnleggende forståelse av naturvitenskaplig forskning gjennom å:

  • Ha etablert en Word-fil for skriving av egen oppgave med utgangspunkt i standard mal
  • Kunne redegjøre for hovedtyper av studiedesign, med særlig kjennskap til litteraturstudier
  • Kunne utføre deskriptiv statistikk og tolke resultater fra enkle statistiske analyser
  • Kunne bruke EndNote til å lagre referanser og lage referanseliste
  • Forstå betydningen av kritisk lesing av vitenskapelige artikler
  • Kjenne til de vanligste formene for systematiske feil
  • Kjenne til mål for sykdomsfrekvens og assosiasjonsstyrke som brukes innen epidemiologi
  • Forelesninger, quiz, diskusjoner, oppgaveløsning.

    Starte utforming av egen bacheloroppgave

    • Forelesninger (finnes på Canvas)
    • Gruppeoppgaver (finnes på Canvas)
    • Artikler og annet undervisningsmateriell som brukes finnes også på Canvas
    • Mal for Bacheloroppgave finnes på Canvas
    • Foreslått lærebok i statistikk: Statistikk for helse- og sosialfagene, Arild Bjørndal og Dag Hofoss
  • Ingen
  • Eksamenskrav:

    • Oppgaveinnlevering i form disposisjon for bacherloroppgaven.
    • Om innleveringen vurderes til ikke bestått gis tilbakemelding og anledning til å levere revidert oppgave. Informasjon om vurderingskriterier finnes på Canvas. 
    • Vurderingsuttrykk: bestått/ikke bestått

    For godkjent kurs kreves i tillegg bestått kurstest på kursets siste dag. 



  • En egen sensor kvalitetssikrer eksamensordningen
    • Det er ingen krav til tilstedeværelse på forelesninger eller kollokvieoppgaver
    • Siste kursdag er det en obligatorisk kurstest som må bestås for å få bestått kurs
  • Krav til eget utstyr
    • Egen bærbar PC
  • Detaljer finnes på Canvas
  • B-DYR