BUS180 Globale utfordringer II. Miljø- og samfunnsmessige utfordringer i næringslivet

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Handelshøyskolen

Emneansvarlig:Bryndis Dogg Steindorsdottir

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Frekvens:Annually

Forventet arbeidsmengde:125 hours

Undervisnings- og vurderingsperiode:This course starts in August block. This course has teaching/evaluation in August block.

Om dette emnet

Dette emnet blir kun gitt på engelsk, og da er teksten i emnebeskrivelsen i hovedsak på engelsk.

In this course we start from real scenarios, emphasizing ethical dilemmas along with the opportunities and responsibilities of business in contributing positively to societal development and environmental sustainability. The primary concern is sustainability related challenges such as Environmental Challenges (ecology and climate), Social Challenges (Human rights, child labor, slave labor, social inequality, migration, and increased nationalism), and Economic Challenges.

A key focus in the course is to build an understanding of how corporate governance plays a critical role in shaping development and implementation of socially and environmentally sustainable corporate strategies.

Additional emphasis will be placed stakeholder management, how to manage opposing interests, and how to weight the importance of different stakeholders. The theoretical foundation is gathered from Stakeholder theory (Freeman), Shareholder theory (Friedman, Drucker), and CSR (Carroll, Porter). Circular economy will also be introduced and applied. More specifically, the topics of discussion are environmental reporting, greenwashing, depleted resources, corporate branding, investment trends, and the UN sustainable development goals.

The course aims to show how profit, social responsibility and environmental responsibility can go together. This idea is then contrasted to the traditional understanding of CSR (Corporate Social Responsibility). The course focuses on the opportunities an ESG mindset is presenting to companies.

Dette lærer du

Kunnskap:

Studenten:

  • har kunnskap om ulike måter å forstå virksomheters ansvar i forhold til bærekraft.
  • har innsikt i samfunnsmessige utviklingstrekk knyttet til miljøutfordringer, samt hvordan og hvorfor virksomheter tilpasser seg disse trendene.
  • har kunnskap om teoretiske perspektiver (CSR, CSV, Triple Bottom Line, Total Societal Impact) som brukes for å forstå og håndtere slike samfunnsmessige utviklingstrekk.
  • er kjent med etiske dilemmaer som ansatte må forholde seg til i denne sammenheng (interessekonflikter, motstridende etiske forpliktelser, avveining av berørte parter).

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan identifisere og analysere samfunnstrender og vurdere deres betydning for virksomheters strategier.
  • kan analysere og vurdere virksomheters rolle i møte med bærekraftsutfordringer.
  • kan anvende teoretiske perspektiver knyttet til bærekraft på virkelige forretningscaser.
  • kan identifisere, analysere og navigere etiske dilemmaer knyttet til bærekraft i næringslivet.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan vurdere hvordan Corporate Social Responsibility (CSR) kan bidra til konkurransefortrinn og langsiktig bærekraft.
  • kan bidra til å utvikle bærekraftsinitiativer som er i samsvar med virksomhetens strategi og bærekraftsmål.
  • kan kommunisere bærekraftsstrategier til ulike interessenter.
  • Læringsaktiviteter

    The course is taught in English and there will be a combination of theoretical lectures and group projects, group discussions, and plenary discussions.

    Active participation is important.

  • Læringsstøtte
    Canvas
  • Pensum

    The textbook used in the course is: Haski-Leventhal, D. (2021). Strategic Corporate Social Responsibility: A Holistic Approach to Responible and Sustinable Buisness (2nd ed.). Sage Publications Ltd.

    Additional videos, articles, podcasts etc that will be distributed throughout the course

  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Final written, campus based exam. 3 hours, counts 100 % of the total grade.

  • Sensorordning
    An external examiner will assess the questions for the exam, and principles for evaluation..
  • Obligatorisk aktivitet
    It is mandatory to attend 90 percent of the lectures. Group project participation and presentations are mandatory in order to be qualified for receiving a grade in the course.
  • Undervisningstider
    8 days with lectures/seminars (up to 6 hours each day).
  • Opptakskrav
    Minimum requirements for entrance to higher education in Norway (generell studiekompetanse).