BIO211 Laboratorieøvelser i molekylærbiologi
Studiepoeng:5
Ansvarlig fakultet:Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap
Emneansvarlig:Daniel Straume
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Norsk
Antall plasser: Maksimalt 48 studenter, etter følgende prioritering:
Frekvens:Årlig
Forventet arbeidsmengde:
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i januarblokka. Emnet har undervisning/vurdering i januarblokka.
Om dette emnet
Emnet består av tre laboratorieoppgaver. Teknikker som brukes er
- Polymerase kjedereaksjon (PCR)
 - DNA-rensing
 - DNA-kloning
 - Gelelektroforese
 - Transformasjon
 - Overuttrykk av rekombinant protein
 - Proteinrensing
 - DNA/protein-sekvensanalyse
 - Mikroskopi
 - protein-protein interaksjon
 - Gendeplesjon
 
Det skrives en lab-rapport inneholdende
- Sammendrag
 - Introduksjon
 - Beskrivelse av metoder
 - Presentasjon av resultatene
 - Diskusjon av resultatene (både positive og negative resultater)
 - Konklusjon
 
I tillegg skal besvarelser på et sett med spørsmål tilknyttet laboratorieoppgavene legges ved rapporten.
Dette lærer du
Kunnskap
Studentene vil få innsikt i og direkte erfaring med noen sentrale teknologier/metoder innenfor molekylærbiologi, blant annet PCR, kloning, gel-elektroforese, bioinformatiske verktøy for sekvens-analyser, protein- og DNA-rensing og mikroskopi. Det vil bli lagt spesiell vekt på at studentene lærer å skrive vitenskapelige rapporter basert på eksperimentelle data, og at studentene jobber aktivt og selvstendig på lab.
Ferdigheter.
Studentene skal kunne anvende teoretisk kunnskap og laberfaring, blant annet ved å
- bruke bioinformatiske verktøy for sekvenssøk og -analyse
 - klone et gen
 - kontrollere genekspresjon
 - måle biologisk aktivitet
 - kunne følge og utføre protokoller for å rense og analysere DNA og proteiner
 
Studenten kan selv gjennomføre de forberedelser, teknikker og analyser som inngår i emnet. Studenten behersker instrumentene og utstyret som benyttes i emnet.
Oppnådde ferdigheter kan bidra til utvikling av molekylære verktøy for reduksjon av biologiske problemer i samfunnet og i ulike biologiske miljøer. For eksempel ved å
- Forbedre dyre- og human helse (utvikle nye medisiner, vaksiner, diagnostiske verktøy, sunnere mat etc.).
 - Sikre livskvalitet på land og i vann ved å redusere forurensninger gjennom enzymatiske prosesser.
 - Produsere mer og sunnere mat gjennom genetisk foredling.
 - Overvåke og bekjempe/forhindre infeksjonssykdommer i samfunnet.
 
Disse mulighetene og utfordringene er sentrale i mange av FNs bærekraftmål.
Generell kompetanse.
Studentene skal
- ha oversikt over og kunne bruke sentrale molekylære verktøy i bioforskning.
 - kunne arbeide selvstendig på lab
 - kunne arbeid med forskningsprosjekter under veiledning, og
 - kunne skrive rapport basert på eksperimentelle data.
 
Læringsaktiviteter
Læringsstøtte
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Om bruk av KI
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav