AQB250 Bærekraftig akvakultur - avl og genetikk
English course information
Søk etter andre emner
Velg annet år
Viser emneinfo for studieåret 2022 - 2023.
Emneansvarlige: Hans Magnus Gjøen
Medvirkende: Gareth Frank Difford, Jørgen Ødegård, Sigbjørn Lien, Peer Berg, Øivind Andersen
Studiepoeng: 5
Ansvarlig fakultet: Fakultet for biovitenskap
Frekvens: Årlig
Undervises på språk: EN
(NO=norsk, EN=Engelsk)
(NO=norsk, EN=Engelsk)
Undervises i periode:
Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Første gang: Studieår 2022-2023
Undervises hvor?: Campus Ås
Emnets innhold:
Kurset har tre moduler:
1) Molekylgenetiske verktøy for akvakulturavl
Moderne avl gjør bruk av genetisk informasjon på ulike måter. I denne modulen vil du lære hvordan genetisk informasjon kan hentes ut og analyseres. Gener virker sammen, slås av og på i ulike livsfaser og i ulike miljø. Stadig får vi ny kunnskap som gir oss ny innsikt i det komplekse samspillet mellom gener og miljø.
2) Avlsprogram innen akvakultur
Selv om mennesker har drevet med oppdrett i tusenvis av år, har systematisk avl kun vært gjort de siste femti årene. Vi domestiserer nå nye arter på en måte som det aldri har vært gjort før, og ved bruk av systematisk arbeid og moderne molekylærgenetiske verktøy kan vi nå gjøre dette på en mer bærekraftig måte. Biologiske ulikheter mellom arter krever ulike løsninger, og det er viktig å kjenne til både utfordringene og mulighetene.
3) Avl - miljøet og samfunnet
Å endre en art gjennom seleksjon kan ha store konsekvenser, for biologien, dyrevelferden og miljøet, f.eks. pga. lakselus eller rømt oppdrettslaks. Kan ny teknologi, som genredigering eller kunstig intelligens, være med å løse disse utordringene? Avlsarbeidet må skje innenfor etiske, miljømessige, og samfunnsmessige rammer som du som skal jobbe i eller for denne næringen må kjenne til.
Læringsutbytte:
- Utfordringer og mulige løsninger for en mer bærekraftig akvakulturnæring
- Hvordan og i hvilken grad gener styrer ulike viktige egenskaper i akvakulturarter
- Molekylærgenetiske verktøy som brukes i dag og som kan tas i bruk fremover
- Viktige biologiske forutsetninger for ulike arter, miljømessige og økonomiske vurderinger og bruk av genteknologiske metoder i akvakultur
- Tradisjonelle og moderne metoder innen fiskeavl, inkludert hvordan konkrete avlsprogram for ulike viktige akvakulturarter er bygd opp
- Bruk av sentrale teknologier og data i avlsprogram for å sikre genetisk framgang for viktige egenskaper innen akvakultur
- Vurdere ulike verktøy og strategier som kan benyttes i fiskeavl og selv kunne designe enkle program
- Identifisere og reflektere over viktige samfunnsmessige og etiske spørsmål knyttet til bruk av avl og genteknologiske metoder innen akvakultur
- Vurdere verdien i ulike informasjonskilder i avlen, dvs. fenotyper, ulik genetisk informasjon, slektskap, m.m.
- Arbeide selvstendig og i grupper med å tilegne seg ny kunnskap, og sammenfatte kunnskapen i skriftlige oppgaver og presentere disse
- Evne til å finne helhetlige løsninger der ulike hensyn vektlegges
- Gjennom semesteroppgaver og presentasjoner skal studentene tilegne seg samarbeids- og formidlingskompetanse
- Studentene skal kunne fremlegge og argumentere for egne synspunkter i faglige diskusjoner
Læringsaktiviteter:
Forelesning, gruppearbeid, selvstudium, prosjektoppgave og presentasjon i plenum.
Læringsstøtte:
Lærere vil være tilgjengelig via epost, personlig veiledning og innspill til gruppearbeid.
Pensum:
Forelesningsnotater og noen utvalgte artikler. Oppdatert litteraturliste blir tilgjengelig på emnets Canvas-side.
Forutsatte forkunnskaper:
BIO120, AQX120
Anbefalte forkunnskaper:
BIO100, HFA200
Obligatorisk aktivitet:
Godkjent prosjektoppgaver, inkludert muntlig presentasjon. Tilstedeværelse og aktiv deltakelse på hele kurset og i gruppearbeidet er forutsetninger for å få godkjent kurset.
Vurderingsordning:
Mappevurdering: Vurdering av skriftlig rapport som må leveres innen oppgitt frist. Obligatorisk presentasjon av rapporten. Muntlig gruppe-eksamen. Vurderingene A-F.
Sensor:
Ekstern sensor.
Normert arbeidsmengde:
125 timer
Opptakskrav:
Realfag
Overlapp:
Emnet har 4 stp. overlapp med AQB270 og 2 stp. overlapp med AQX250
Undervisningstid:
Ukentlige forelesninger/samlinger (2 timer).
Eksamensdetaljer: Mappevurdering: Bestått/ Ikke bestått