APL280 Urban sosiologi

Studiepoeng:5

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Roberta Cucca

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:3 år BYREG-studenter er prioritert (maksimum 45 studenter totalt)

Frekvens:Årlig

Forventet arbeidsmengde:125 timer

Undervisnings- og vurderingsperiode:Høstparallell

Om dette emnet

Kurset introduserer studentene for grunnleggende prinsipper innenfor urban sosiologi og grunnleggende forståelse av sosiologiske tilnærminger til studier av byer og steder. Ved å anvende urbane teorier, samt kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, gir kurset studentene kritiske og praktiske verktøy for å vurdere sosiale implikasjoner av pågående endringsprosesser i byene. Vi vil fokusere på noen spesifikke temaer. 1. Virkninger av postindustriell omstilling på byenes økonomiske og sosiale struktur. 2. Sosial og romlig rettferdighet i dagens byer: gentrifiseringsprosesser, segregeringsmønstre i boligstrukturen, sosial integreringspolitikk. 3. Bærekraftig byutvkling i en sosial dimensjon. 4. Planlegging for mangfold og inkludering.

Dette lærer du

Ved slutten av kurset har studentene tilegnet seg et sett med verktøy og ferdigheter som er nødvendige for å gjennomføre feltforskning og utvikle nye måter å tolke urbane omgivelser på.

a) Kunnskap. Ved slutten av kurset vil studentene ha utviklet en solid forståelse av: De mest relevante teoriene og temaene innen urban sosiologi; sentrale teoretiske perspektiver fra urbanstudier og deres anvendelse på utfordringer innen byplanlegging.

b) Ferdigheter. Studentene vil utvikle evnen til å: Velge og anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, både kvantitative og kvalitative, i vitenskapelige undersøkelser; Presentere forskningsfunn på en effektiv måte gjennom akademisk skriving. Formidle forskningsresultater tydelig gjennom muntlige presentasjoner i klassen og skriftlige rapporter.

c) Kompetanse. Etter fullført kurs vil studentene være i stand til å: Gjennomføre feltforskning selvstendig, integrere teoretiske innsikter med empirisk analyse; Kritisk vurdere og tolke urbane miljøer ved hjelp av sosiologiske og urbanfaglige rammeverk; Delta i akademiske diskusjoner og bidra til debatter om urbane spørsmål med velbegrunnede argumenter.

  • Læringsaktiviteter
    Forelesninger, inviterte foredragsholdere, problembaserte gruppediskusjoner, selvstudium, øvelser i akademisk skriving, kritisk lesing av vitenskapelige artikler, studentpresentasjoner, forskningsbasert prosjektarbeid.
  • Pensum

    Florida, R. (2005) Cities and the Creative Class. City and Community, 2, 1, pp. 3-19

    López-Morales E. (2019), Gentrification, in Orum A et Al. (Ed), in "The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies", Wiley Blackwell Oxford UK, DOI: 10.1002/9781118568446.eurs0118

    Rasse A. (2019), Spatial Segregation, in Orum A et Al. (Ed), in "The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Urban and Regional Studies", Wiley Blackwell Oxford UK, DOI: 10.1002/9781118568446.eurs0312

    Musterd S. (2021), Segregation, Neighbourhood Effects, and Social Mix Policies, in Kazepov et Al. "Handbook of Urban Social Policies", Edward Elgar Publishing

    Cucca R. (2020) , Spatial segregation and the quality of the local environment in contemporary cities, in Musterd S. (Ed.) "Handbook of Urban Segregation", Edward Elgar Publishing, 185-199

    Fainstein S. (2014) The just city, International Journal of UrbanSciences, 18:1, 1-18, DOI: 10.1080/12265934.2013.834643

  • Forutsatte forkunnskaper
    Minimumskrav for opptak til høyere utdanning i Norge (videregående skole).
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen

    Portfolio vurdering 1) rapport om individuelt eller gruppearbeid (Studentens valg) med sosio-romlig analyse av et nabolag i Oslo; 2) samling av 3 "manifestation oppgaver" (Kort tekst om en urban sosiologisk teori)

    på engelske språk

    Karakterskala: A - F



  • Sensorordning
    En ekstern sensur vil verifisere kvaliteten på Ved utarbeidelse av eksamensoppgaver og sensorveiledninger
  • Obligatorisk aktivitet
    Presentasjonen av rapporten om den sosio-romlige analysen av et nabolag i Oslo.
  • Merknader
    Reiseutgifter for turer/ekspedisjoner i Oslo kan påløpe.
  • Undervisningstider
    ca. 25 timer forelesningsseminarer
  • Fortrinnsrett
    M-BYREG og Master in Landscape Architecture for Global Sustainability
  • Opptakskrav
    Reiseutgifter for turer/ekspedisjoner i Oslo kan påløpe.