APL230 Planteori

Studiepoeng:10

Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn

Emneansvarlig:Andreas Hengstermann

Campus / nettbasert:Undervises campus Ås

Undervisningens språk:Engelsk

Antall plasser:

45

BYREG 3. år er prioritert.

Frekvens:Årlig.

Forventet arbeidsmengde:Kurset er lagt opp til å kreve ca 250 timer totalt. Orienteringsverdier: 40 t tilstedeværelse i klassen (kontinuerlig), 40 t lesing og lesing av notater (kontinuerlig), 40 t gruppearbeid (2 ukers toppperiode i løpet av semesteret), 20 t skriftlig rapport (peak periode ved slutten av semesteret), 100 t selvlærende og admin.

Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.

Om dette emnet

Emnet introduserer planleggingsteori og ulike måter å tenke planlegging på (såkalt: Teorier om planlegging). Det åpner for spørsmål om planleggingens samfunnsroller, relasjonene mellom planlegging og politikk, hvem planlegging antas å være for og hva som kan anses som «god» planlegging. Dette er alle spørsmål av relevans for hvordan man kan forstå planleggingsprofesjonen, planleggingsfagfolks rolle, planleggingshåndverket og planetikk i lys av ulike teorier om planlegging.

Kurset dekker ledende planleggingstenkere og ulike tankeretninger med fokus på planleggingsideer formet i vestlige demokratier - kartlegger histografien til planlegging gjennom og praksis gjennom det 21. århundre. Kurset følger banen til planleggingsideer gjennom historien, og legger vekt på planleggingsideer og sentrale debatter av relevans i dag, da kurset forsøker å integrere et spekter av tidligere og moderne planleggingsteorier. I kurset vil lokale og internasjonale eksempler eksemplifisere teori og øke forståelsen av teori i planleggingspraksis.

Dette lærer du

I APL230 utvikler studentene sin disiplinære identitet. De undersøker det teoretiske grunnlaget for planlegging, noe som styrker faget som en akademisk disiplin. De får en forståelse av hvordan planleggingens teoretiske selvforståelse har endret seg over tid, med et sterkt fokus på å gjøre disse teoretiske begrepene praktiske og anvendelsesorienterte. APL230 danner derfor grunnlaget for både profesjonell planleggingspraksis og akademisk utdanning innen planlegging.

Ved slutten av dette kurset vil studenter som består, ha følgende kunnskaper

    • ... demonstrere en grundig forståelse av planleggingsteoretisk litteratur ved å plassere individuelle vitenskapelige artikler innenfor planleggingslitteraturens kanon.
    • ... skille mellom ulike planleggingsteoretiske skoler ved å gjenkjenne deres grunnleggende kjennetegn.

Ved slutten av dette kurset vil studentene som består kurset, ha følgende ferdigheter:

    • ... vurdere ulike planleggingsteorier ved å sammenligne og kontrastere spesifikke teorier.
    • ... bruke en planleggingsteori til å løse en aktuell problemstilling ved å utvikle en boligstrategi og presentere den i form av en vitenskapelig poster.

Ved slutten av dette kurset vil studentene som består, ha følgende kompetanse

    • ... undersøke relevansen av planleggingsteori for planleggingspraksis generelt og hvordan den former deres fremtidige yrkeskarriere gjennom refleksjon i en syntese på 1000 ord.
  • Læringsaktiviteter

    Læringsaktivitetene er organisert rundt tematiske interaktive seminarer som holdes ukentlig. Som student forventes det at du forbereder deg til hvert seminar (for å lese utvalgte vitenskapelige tekster ukentlig) og deltar aktivt på seminarene (f.eks. leseklubb). En del av forberedelsene er å jobbe med tekster og føre leselogg (lesenotater). Aktivitetene i klasserommet gjøres ofte i grupper, inkludert diskusjoner og forelesninger.

    Den generelle arbeidsmengden til kurset er jevnt fordelt over kurset for å tillate suksessiv fordøyelse og bearbeiding av innholdet. Studentene vil ha fortløpende leseoppgaver, et gruppearbeid, og en skriveoppgave på slutten av semesteret.

    Teoriene brukes i en praktisk planleggingsoppgave utviklet i gruppearbeid. Til dette lages det en vitenskapelig plakat, som skal presenteres én gang i løpet av semesteret og én gang ved semesterslutt. Hver gruppe har en fase (ca. 2 uker) med intensivt arbeid i løpet av semesteret.

    Utvekslingsstudenter (f.eks. Erasmus) er eksplisitt invitert til å delta i dette kurset.

  • Pensum
    En litteraturoversikt vil være tilgjengelig når kurset starter og studiemateriell lastes opp fortløpende på Canvas.
  • Forutsatte forkunnskaper
    APL103 pluss gjennomføring av 2. års planleggingsprogram
  • Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
    Mappevurdering. Bestått/ikke bestått. Mappen består av: Lesenotatene (individuelt arbeid), den vitenskapelige plakaten (gruppearbeid) og den skriftlige refleksjonen (enkeltarbeid)

    Mappevurdering Karakterregel: Bestått/ Ikke bestått
  • Sensorordning
    Ekstern sensor kvalitetssikre mappevurderingen.
  • Obligatorisk aktivitet
    Ukentlige obligatoriske oppgaver og oppmøte på seminarene. Hvis du ikke deltar på et seminar, kan du bli bedt om å kompensere for dette med en ekstra oppgave.
  • Merknader
    Kurset kan oppleves som krevende fordi det innebærer stor mengde lesestoff.
  • Undervisningstider
    Omtrent 40 timer seminarier.
  • Fortrinnsrett
    M-BYREG
  • Opptakskrav
    GSK