APL230 Planteori
Studiepoeng:10
Ansvarlig fakultet:Fakultet for landskap og samfunn
Emneansvarlig:Andreas Hengstermann
Campus / nettbasert:Undervises campus Ås
Undervisningens språk:Engelsk
Antall plasser: 45 BYREG 3. år er prioritert.
Frekvens:Årlig.
Forventet arbeidsmengde:Kurset er lagt opp til å kreve ca 250 timer totalt. Orienteringsverdier: 40 t tilstedeværelse i klassen (kontinuerlig), 40 t lesing og lesing av notater (kontinuerlig), 40 t gruppearbeid (2 ukers toppperiode i løpet av semesteret), 20 t skriftlig rapport (peak periode ved slutten av semesteret), 100 t selvlærende og admin.
Undervisnings- og vurderingsperiode:Emnet starter i høstparallellen. Emnet har undervisning/vurdering i høstparallellen.
Om dette emnet
Emnet introduserer planleggingsteori og ulike måter å tenke planlegging på (såkalt: Teorier om planlegging). Det åpner for spørsmål om planleggingens samfunnsroller, relasjonene mellom planlegging og politikk, hvem planlegging antas å være for og hva som kan anses som «god» planlegging. Dette er alle spørsmål av relevans for hvordan man kan forstå planleggingsprofesjonen, planleggingsfagfolks rolle, planleggingshåndverket og planetikk i lys av ulike teorier om planlegging.
Kurset dekker ledende planleggingstenkere og ulike tankeretninger med fokus på planleggingsideer formet i vestlige demokratier - kartlegger histografien til planlegging gjennom og praksis gjennom det 21. århundre. Kurset følger banen til planleggingsideer gjennom historien, og legger vekt på planleggingsideer og sentrale debatter av relevans i dag, da kurset forsøker å integrere et spekter av tidligere og moderne planleggingsteorier. I kurset vil lokale og internasjonale eksempler eksemplifisere teori og øke forståelsen av teori i planleggingspraksis.
Dette lærer du
I APL230 utvikler studentene sin disiplinære identitet. De undersøker det teoretiske grunnlaget for planlegging, noe som styrker faget som en akademisk disiplin. De får en forståelse av hvordan planleggingens teoretiske selvforståelse har endret seg over tid, med et sterkt fokus på å gjøre disse teoretiske begrepene praktiske og anvendelsesorienterte. APL230 danner derfor grunnlaget for både profesjonell planleggingspraksis og akademisk utdanning innen planlegging.
Ved slutten av dette kurset vil studenter som består, ha følgende kunnskaper
- ... demonstrere en grundig forståelse av planleggingsteoretisk litteratur ved å plassere individuelle vitenskapelige artikler innenfor planleggingslitteraturens kanon.
- ... skille mellom ulike planleggingsteoretiske skoler ved å gjenkjenne deres grunnleggende kjennetegn.
Ved slutten av dette kurset vil studentene som består kurset, ha følgende ferdigheter:
- ... vurdere ulike planleggingsteorier ved å sammenligne og kontrastere spesifikke teorier.
- ... bruke en planleggingsteori til å løse en aktuell problemstilling ved å utvikle en boligstrategi og presentere den i form av en vitenskapelig poster.
Ved slutten av dette kurset vil studentene som består, ha følgende kompetanse
- ... undersøke relevansen av planleggingsteori for planleggingspraksis generelt og hvordan den former deres fremtidige yrkeskarriere gjennom refleksjon i en syntese på 1000 ord.
Læringsaktiviteter
Pensum
Forutsatte forkunnskaper
Vurderingsordning, hjelpemiddel og eksamen
Sensorordning
Obligatorisk aktivitet
Merknader
Undervisningstider
Fortrinnsrett
Opptakskrav